„Roata emoțiilor” creată de Robert Plutchik
Robert Plutchik, psiholog, Profesor Emerit în cadrul „Albert Einstein College of Medicine” și Profesor Asociat la „University of South Florida” (SUA), a fost interesat de psihoterapie și de studiul emoțiilor. În anul 1980, el a creat un fel de „roată a emoțiilor”, o roată 2D alături de o versiune 3D pentru a explica mai clar câteva dintre cele mai importante teorii ale sale în legătură cu emoțiile. Astfel, el a adus în prim-plan faptul că există 8 emoții primare, iar în „roata” creată de el acestea au fost asociată în perechi:
- furie versus teamă
- bucurie versus tristețe
- încredere versus dezgust
- surpriză versus anticipare
A precizat că „roata” poate fi folosită pentru a schimba intensitățile emoțiilor, identificându-se în mod obiectiv cele care sunt intense. Elementele ce caracterizează modelul „roții” lui Robert Plutchik sunt:
- Culorile- A fost aleasă o singură culoare pentru a marca emoțiile de bază (primare). Creșterea în intensitate a emoțiilor conduce și la o intensificare a culorii. În cazul în care se îmbină 2 emoții de bază, pentru ele nu era desemnată o culoare specială
- Straturile- Intensitatea emoțiilor și culoarea se intensifică pe măsură ce ne apropiem de centrul „roții”
- Relațiile- Când emoțiile sunt combinate, combinațiile lor sunt tot între emoții de bază. În acest context, emoțiile vin în contact unele cu altele. „Roata” include 24 de emoții, existând 8 emoții primare și 3 intensități. Emoțiile secundare sunt: iubire, teamă, supunere, remușcare, respingere, dispreț, optimism, agresivitate
„Roata emoțiilor” în viziunea Gloriei Willcox
- S-a pornit de la 4 emoții: „speriat”, „trist”, „nervos”, „bucuros”
- În vederea menținerii unui echilibru dintre emoțiile confortabile și cele inconfortabile, au fost adăugate și acestea: „bucurie”, „putere”, „pace”
- Emoțiile au fost asociate culorilor primare și secundare pentru a crea cercul interior al emoțiilor fundamentale, din care au pornit apoi cercurile exterioare. Aceste sectoare au fost colorate în nuanțe care descresc în intensitate, corespunzătoare emoțiilor din cercul interior
În crearea acestei „roți a emoțiilor”, Gloria Willcox a pornit din experiența ei de psihoterapeut, în condițiile în care a sesizat că pacienților ei le venea greu să exprime în cuvinte ceea ce simțeau, fiind reținuți în acest demers de ideile care țineau de ceea ce era și ce nu era acceptabil să mărturisească în legătură cu trăirile lor. Tocmai de aceea în „roată” au fost lăsate și spațiile libere în cercurile exterioare, pentru ca fiecare să poată scrie acolo o anume emoție de la un anumit moment.
Sursă poză: facebook.com/GottmanInstitute/
Beneficiile utilizării unei „roți a emoțiilor”
Dintre cele două variante prezente ale „roții emoțiilor”, în prezent se utilizează mai ales modelul propus de Gloria Willcox. Din imagine se poate vedea o „roată a emoțiilor” tradusă în limba română.
Sursă poză: suntparinte.ro/activitate-in-familie/roata-emotiilor#prettyPhoto
Printre avantajele pe care le aduce utilizarea acestui „instrument”, atât pentru copii, cât și pentru părinți, se numără:
- Părinții ar putea identifica mai ușor sursa unor comportamente mai puțin dezirabile- Din acest punct de vedere, un anumit comportament va fi asociat cu lipsa de experiență a copiilor în a-și gestiona anumite emoții. De aceea, ei pot acționa pentru a simți că dețin controlul, pentru a câștiga atenția, dar fiind faptul că simt nevoia să fie respectați, valorizați, iubiți
- După ce sursa unui comportament este identificată, părinții pot începe să pună întrebări și să stimuleze copiii să vorbească mai deschis despre ceea ce simt la un moment dat
- Datorită utilizării unei „roți a emoțiilor” pot fi găsite mai ușor soluțiile pentru atitudini proactive, menite să-i ajute pe cei mici să-și schimbe comportamentele, în loc să se recurgă la sancțiuni
- Copiii pot identifica mai rapid ceea ce simt, iar odată ce se va întâmpla așa se vor simți mai puțin copleșiți
- Pot fi găsite acele replici pe care să le spunem în fața copiilor și care au rolul de a-i calma și de a-i ajuta să simtă că le suntem aproape- Spre exemplu, unui copil i se poate spune: „Știu că te-ai enervat pentru că ai mâinile murdare și pentru că ai pierdut jumătate din înghețată. Mi-am dat seama. Ești furios/furioasă!”
- Va fi mai la îndemână să se lucreze cu emoțiile copilului, fără a se recurge la suprimarea acestora, ci mai degrabă la empatie
- Odată ce un copil va învăța să-și numească emoțiile, va fi mai puțin predispus stărilor de anxietate, de depresie și crizelor de furie
- Când va putea singur să menționeze ce simte, copilul se va simți mai dispus să discute și cu cei din jur despre sentimentele sale
- După ce o emoție a fost identificată, copilul își va putea folosi abilitățile pentru a găsi o soluție în scopul rezolvării unei probleme- Una dintre aceste soluții este să vă uitați pe partea opusă a „roții emoțiilor” pentru a vedea un eventual „antidot”. Spre exemplu, veți putea vedea că opusul „apatiei” este „îndrăzneala”. Aflând toate acestea, puteți să vă gândiți împreună la găsirea unei soluții adecvate
- Dacă se va obișnui să-și exprime emoțiile, copilului îi va fi mai lesne să dobândească și autocontrol, să se calmeze
- Cu cât un copil va avea șansa să înțeleagă mai bine ceea ce simte, cu atât va fi mai capabil să găsească soluții, ceea ce îl va ajuta să se simtă mai încrezător în sine, să devină mai independent și să-și construiască nu doar stima de sine, ci și inteligența emoțională
Roata emoțiilor: jocuri pentru copii
În afara „roții emoțiilor” consacrate, stimulează-ți copilul să-și antreneze abilitatea de a-și identifica, de a-și înțelege și gestiona emoțiile și cu ajutorul unor jocuri.
De pildă, implică-l într-o activitate bazată pe răspunsul la întrebarea „Cum te-ai simțit când?” în diferite situații din viața de zi cu zi:
Surse foto: facebook.com, istockphoto.com, suntparinte.ro, wordwall.net, youtube.com