Studii care dezvăluie că scrisul de mână crește inteligența copilului
Copiii își imprimă tot mai mult scrisul deoarece nu știu să scrie cursiv sau al lor este pur și simplu indescifrabil, chiar și de ei. În perioada în care noi părinții mergeam la școală unul dintre primele lucruri învățate era să scriem literele alfabetului, cu litere mici și mari, iar apoi să scriem de mână cuvinte, propoziții, paragrafe și esee. Unii dintre noi am fost suficient de norocoși să avem chiar oră de caligrafie unde am învățat cum să facem ca scrisul nostru să fie frumos și descifrabil. În prezent, doar scrisul pe tastatură a ajuns să fie astfel. Curricula școlară nu mai necesită elevilor din școala elementară să învețe să scrie de mână citeț, iar unele școli din alte țări renunță la deprinderea acestei abilități, desemnând-o drept antică.
Școlile primare care predau scrisul de mână petrec doar puțin peste o oră pe săptămână, conform Zaner-Bloser, unul dintre editorii cei mai mari din SUA, iar caligrafia nu mai este deloc predată după clasa a treia.
Cu toate acestea, oamenii de știință descoperă că scrisul de mână este un instrument important pentru dezvoltarea cognitivă, în special în antrenarea creierului pentru a învăța specializarea funcțională - capacitatea pentru eficiență optimă. În cazul deprinderii scrisului de mână, creierul dezvoltă o specializare funcțională care integrează atât senzația, controlul mișcării cât și gândirea. Studiile imagistice relevă faptul că multiple zone ale creierului devin coactivate în timpul învățării scrisului de mână a pseudo-literelor, spre deosebire de scrisul la tastatură sau antrenamentul vizual.
Există un beneficiu metamorfozat pentru abilități de gândire folosite în citit și scris. Pentru a scrie lizibil de mână, este necesar un control al motricității fine cu privire la degete. Trebuie să acorzi atenție și să te gândești la ce anume faci și în ce mod. Trebuie să te antrenezi. Studiile imagistice ale creierului demonstrează faptul că scrisul de mână activează zone ale creierului care nu participă în scrisul la tastatură.
O mare parte din beneficiul scrisului de mână provine pur și simplu de la auto-generata mecanică a desenării literelor. În cadrul unui studiu de la Univesitatea din Indiana, cercetătorii au efectuat tomografii la un copil preșcolar de 5 ani înainte și după ce a primit diferite instrucțiuni de învățare a literelor. La copiii care au exersat scrisul de mână, activitatea neuronală a fost mult mai îmbunătățită și similară adulților decât la cei care pur și simplu s-au uitat la litere. Circuitul creierului din regiunile aferente care sunt activate în timpul citirii a fost observat în timpul scrisului de mână și nu în timpul tastării. S-a produs o activare robustă a mai multor zone din ambele emisfere cerebrale.
Citește și:
- Copiii care sunt îmbrăţişaţi des sunt mai inteligenţi
- 13 semne că ai un copil care va fi mai inteligent ca tine
- Ea este cel mai inteligent copil din lume! Povestea din spatele acestui succes este impresionantă!
În procesul de învățare a scrisului de mână, chiar dacă este vorba doar de copiere, creierul trebuie să:
- Localizeze fiecare mișcare asociată celorlalte mișcări
- Să învețe și să rețină mărimea corespunzătoare, înclinația formei și detaliile specifice ale fiecărei litere
- Să dezvolte abilități de categorisire
Scrisul de mână, comparativ cu cel la tastatură, trebuie să fie și mai benefic deoarece sarcinile necesare mișcării sunt mai solicitante, literele sunt mai puțin stereotipe, iar cerințele de recunoaștere vizuală creează un repertoriu mai vast de reprezentare a literelor. Scrisul de mână este și mai rapid și are șanse mai mari să implice studenții prin oferirea unui sentiment mai bun de stil și posesie personală.
O altă cercetare subliniază relația unică a scrisului de mână cu creierul când vine vorba de compunerea de gânduri și idei. Virginia Berninger, profesor la Universitatea din Washington, a raportat studierea copiilor săi din clasa a doua, a patra și a șasea care a relevat că scriu mai multe cuvinte, mai rapid și au exprimat mai multe idei în eseuri cu mână decât cu tastatura. Există un întreg domeniu de cercetare cunoscut drept elemente haptice care include interacțiunea atingerii, mișcărilor mâinii și funcționarea creierului. Scrisul de mână ajută antrenarea creierului să integreze informații vizuale și tactile și dexteritate motrice fină.
Scrisul de mână crește inteligența copilului
Cercetătorii de la Universitatea Princeton alături de cei de la Universitatea din California au desfășurat o serie de studii pentru a demonstra diferențele dintre studenții care și-au scris notițe și cei care au tastat notițe. Participanții au luat notițe la curs folosind una din două metode și au fost testați cu privire la materialul scris la 30 de minute după curs și apoi la o săptămână mai târziu. Rezultatele au demonstrat că ambele tipuri de cursanți s-au descurcat bine la primul test, deși cei care au scris de mână au prezentat o stăpânire mai solidă a conceptelor de ansamblu, iar studenții cu notițe scrise au fost capabili să își amintească și să înțeleagă conceptele predate la o săptămână după acesta. Acești participanți au fost și mai deschiși la înțelegerea ideilor noi.
La Universitatea din Nebraska, psihologul educațional Kenneth Kiewra a desfășurat o cerecetare similară, unde câțiva studenți au fost testați imediat după un curs de PowerPoint și alții au avut ocazia să își recitească notițele înainte de test. Cei care au scris pe laptop au avut un avantaj ușor la test imediat după curs, dar cei care au scris de mână s-au descurcat mult mai bine când au avut șansa să recitească. Motivul este legat de faptul că notițele de mână au fost mai scurte, mai organizate și cu informații mai bine captate din grafice decât cele scrise la tastatură. O altă problemă cu notițele tastate este tendința de a transcrie cursul textual. Chiar dacă ajută la amintirea faptelor pe termen scurt, concentrarea dispare de la punctele esențiale ale lecției. Studenții cu notițe de mână au nevoie să proceseze rapid lecția și să o rescrie într-un mod pe care să-l înțeleagă, oferindu-le avantajul de a-și reaminti noi concepte pe termen lung.
Surse:
www.rd.com; www.psychologytoday.com; www.wsj.com