Ce este Testul Carolina?
Testul Carolina face parte din testele de diagnostic și de evaluare clinică pentru a putea fi stabilite tipurile deficiențelor ce sunt prezente la copiii care se confruntă cu tulburări din spectrul autist. Potrivit reglementărilor ce au fost stabilite pentru diagnosticarea „Tulburărilor din spectrul autismului” (TSA), din cadrul Manualului de Diagnostic și Statistică a Tulburărilor Mentale al Asociației Americane de Psihiatrie (ediția a V-a, din anul 2013), autismul constituie „o categorie” de tulburări. Printre ele se regăsesc diagnostice anterioare ale unor tulburări precum:
- Autism
- Sindromul Asperger (reprezintă o tulburare de neurodezvoltare ce influențează comportamentul, modul de comunicare, limbajul, modul de interacțiune socială. Printre semnele după care poate fi recunoscut se numără: dificultatea unei persoane de a-și face prieteni, lipsa de interes în socializare, o sensibilitate ridicată la sunete, lumini, mirosuri, dificultăți în formarea expresiilor faciale, dependența de rutine etc.)
- Tulburare dezintegrativă a copilăriei (poartă numele și de Sindromul Heller și se referă la o dezvoltare normală a copilului până în jurul vârstei de 2 ani, după care achizițiile dobândite până la această vârstă vor dispărea treptat până la vârsta de 10 ani)
- Tulburare pervazivă de dezvoltare (se poate vorbi despre ea când există tulburări semnificative în ceea ce privește interacțiunea socială, capacitatea de comunicare verbală și non-verbală, dar și când este vorba despre activități sau comportamente ce nu pot fi incluse în rândul unei schizofrenii, a unei tulburări globale specifice de dezvoltare sau într-o tulburare anxioasă)
Testul Carolina face parte, alături de alte teste, din procesul de diagnosticare precoce a tulburărilor din spectrul autist, acest demers fiind esențial pentru găsirea celor mai bune soluții, a celor mai bune terapii menite să-l ajute pe copil. Specialiștii consideră că există numeroase indicii menite să îngrijoreze și să-i determine pe părinți să se îndrepte spre efectuarea unui asemenea test. Printre manifestările ce ar trebui să pună în gardă se află:
- Copilul are reacții anormale în preajma stimulilor normali
- Nu pare să aibă nevoie de afecțiune (nu reacționează când i se dau semne de afecțiune)
- În cea mai mare parte a timpului este anxios/anxioasă
- Comunicarea non-verbală este absentă
- Nu imită gesturi, mimică
- Nu reacționează când este strigat/ă pe nume, pare că nu aude
- Dacă ajunge într-un mediu nou nu este deloc curios/curioasă să îl cerceteze
- Nu urmărește cu privirea ceea ce se află în câmpul său vizual
- Plânge din motive nejustificate, se calmează greu
- Nu zâmbește
- Nu le acordă atenție celorlalți și nici nu simte nevoia să primească atenție
- Nu se uită spre lucrurile indicate de către un adult
- Are comportamente și gesturi repetitive
- Are posturi neobișnuite
- Poate fi surprins de multe ori cu privirea fixă, pentru 1 minut sau chiar mai mult
- Nu reacționează când primește instrucțiuni simple (de exemplu, când i se cere să aducă un anumit obiect)
- Activitățile sale ludice sunt repetitive și au mai degrabă un caracter stereotip, sunt monotone
- Când folosește anumite obiecte, nu face acest demers în moduri obișnuite, ci găsește utilizări neobișnuite
- Nu este interesat să comunice, nu folosește cuvintele pentru a comunica
- Nu este dornic/ă să atragă pe nimeni în jocurile sale
- Obișnuiește să repete cuvinte, sunete, propoziții auzite (ecolalie)
- Poate fi agresiv cu cei din jur sau poate să manifeste autoagresivitate
Oricare dintre aceste manifestări, dacă sunt sesizate frecvent, constituie un motiv serios de îngrijorare, un motiv pentru a se efectua şi un test Carolina. În vederea unei diagnosticări cât mai corecte a copilului, se recomandă să se solicite sprijinul mai multor specialiști, printre care: medic pediatru, psiholog, neurolog pediatru, neuropsihiatru, medic specialist ORL, logoped, psihoterapeut specializat în terapie ocupațională, fizioterapeut etc..
În același timp, întrucât oamenii de știință au sesizat, prin intermediul studiilor, că în cazul copiilor ce au o tulburare din spectrul autist există o mai mare incidență a tulburărilor gastrointestinale, cei care sunt specializați în diagnosticarea tulburărilor de acest tip susțin că ar fi indicat să se efectueze și un consult al unui gastroenterolog. De pildă, un studiu publicat în revista „Pediatrics” a plecat de la mai multe studii realizate anterior, apelând inclusiv la o bază de date cu informații din perioada 1980-2012. După analizarea datelor avute la dispoziție, s-a putut constata că la copiii cu tulburări din spectrul autist exista o mai mare rată a manifestărilor precum constipație, diaree, durere abdominală decât în cazul copiilor incluși într-un grup de control (format din copiii ce nu sufereau de vreo tulburare din spectrul autist). Coordonatorii studiului respectiv au precizat că este necesar să se realizeze mai multe studii pentru a se vedea dacă există într-adevăr o relație de cauzalitate între prezența unei tulburări gastrointestinale și tulburări din spectrul autist, dacă este vorba sau nu despre o patologie digestivă specifică acestora din urmă.
Pentru ca un copil să poată fi diagnosticat cu o tulburare din spectrul autist, alături de instrumentele de evaluare ce pot include și Testul Carolina, este nevoie să fie îndeplinite și următoarele criterii:
- Să fie prezente deficite persistente în privința interacțiunii și a comunicării sociale, manifestate în toate aceste arii: reciprocitatea socio-emoțională (de exemplu, copilul nu are capacitatea să-și exprime afecțiunea, nu poate iniția și nici nu poate răspunde în cadrul interacțiunilor sociale), comportamentele ce țin de comunicare non-verbală (copilul nu înțelege/are dificultăți în a înțelege și utiliza anumite gesturi, nu are contact vizual etc.), dezvoltarea, menținerea şi înţelegerea relațiilor sociale (copilul nu este deloc interesat să interacționeze cu ceilalți)
- Copilul are activități, comportamente și interese restrictive, repetitive- Acestea ar trebui să poată fi sesizate în cel puțin 2 dintre următoarele arii (mișcări, utilizare de obiecte sau vorbire folosind cuvinte repetitive/stereotipii; prezența unor comportamente fixe, a unor rutine de la care nu vrea sub nicio formă să se abată; are doar anumite interese, ce sunt repetitive; reacționează în exces sau, dimpotrivă, prea puțin, la anumiți stimuli)
- Oricare dintre aceste manifestări sunt prezente de la o vârstă fragedă și interacționează cu viața de zi cu zi, creând dificultăți
- Manifestările menționate nu pot fi incluse în întârzierile în dezvoltare și nici nu pot fi puse pe seama prezenței unei tulburări prezente la nivel intelectual
La ce vârstă se face testul Carolina?
Acest test (cunoscut și sub numele de Testul Carolina Curriculum) a fost realizat de Susan M.Attermeier, Bonnie J.Hacker, Nancy M.Johnson-Martin, Kenneth G.Jens. Cuprinde două scale de evaluare pentru a se oferi o imagine de ansamblu în privința dezvoltării copiilor, utilă pentru o eventuală diagnosticare a autismului.
Testul Carolina a fost conceput în funcție de vârsta copiilor, astfel:
- „The Carolina Curriculum for Infants and Toddlers with Special Needs” (Testul Carolina pentru Copiii cu nevoi speciale până la vârsta de 3 ani)
- „The Carolina Curriculum for Preschoolers with Special Needs” (Testul Carolina pentru Preșcolarii cu nevoi speciale: se adresează copiilor cu vârsta cuprinsă între 2 și 5 ani)
Pentru ca testele Carolina să poată fi realizate, se va recurge la un interviu al părintelui, la observarea modului în care un copil este implicat în activități ludice și cum se implică direct în anumite activități. Timpul de observare depinde de vârsta copilului, fiind de 1-2 ore, dar nu este obligatoriu să se încheie într-o singură sesiune de observație.
După realizarea Testului Carolina Curriculum specialiștii vor putea selecta itemii din curriculum ce corespund fiecărei nevoi speciale a copilului.
Testul Carolina Curriculum
Testul Carolina Curriculum pentru Copiii cu nevoi speciale (ușoare și moderate) aflați în primii trei ani de viață este alcătuit din două părți:
- Fișe cu itemi
- Descrierea modalității prin care se efectuează învățarea itemilor prezenți în fișe
În cadrul Testului Carolina Curriculum pentru Copiii cu nevoi speciale există următoarele secvențe:
- Autocontrol și responsabilitate
- Abilități interpersonale
- Conștiința de sine
- Hrănirea
- Îmbrăcatul
- Capacitatea de autoservire
- Folosirea toaletei
- Atenția și memoria vizuală/spațială
- Percepția vizuală: capacitatea de a se implica în jocurile pe bază de cuburi sau în rezolvarea de puzzle-uri, potrivire și sortare
- Utilizarea funcțională a obiectelor și jocul simbolic
- Rezolvarea de probleme/raționamente
- Numerele
- Concepte/vocabular: la nivel receptiv și expresiv
- Atenție și memorie
- Înțelegere la nivel verbal
- Abilități de a conversa
- Structuri gramaticale
- Imitație: la nivel vocal și motric
- Manipularea obiectelor
- Abilități bilaterale
- Folosirea obiectelor
- Abilități vizuale și motorii
- Postură și mobilitate
- Echilibru
- Jocuri (cu mingea, jocuri în aer liber)
- Poziție (pe burtă, culcat pe spate)
În ceea ce privește Testul Carolina Curriculum pentru Preșcolarii cu nevoi speciale, acesta vizează grupa de vârstă 2-5 ani și are ca obiectiv analizarea abilităților din următoarele arii ale dezvoltării:
- Motricitatea grosieră
- Motricitatea fină
- Comunicare
- Dezvoltare cognitivă
- Dezvoltarea personală și socială
Aceste arii sunt vizibile în cadrul a 22 de secvențe de învățare, prin care se urmărește:
- Capacitatea de a dezvolta relații sociale pozitive
- Modul în care dețin și utilizează cunoștințe și abilități
- Cum acționează pentru a-și duce la îndeplinire nevoile
Testul Carolina interpretare
Ambele tipuri de Test Carolina Curriculum se bazează pe următorul principiu: itemii vor primi scoruri. Scorurile se referă la:
- Notarea cu “+”: se referă la o abilitate ce este însușită de copii
- Notarea cu “-“: se folosește pentru abilitatea care lipsește
- Notarea cu „+”/“-“: este adecvată pentru o abilitate ce nu este încă foarte consistentă
În funcție de evaluarea itemilor din cadrul unui test Carolina pentru depistarea autismului, se va putea identifica și nivelul nevoilor speciale ale unui copil, ce pot fi ușoare, moderate sau severe.
De asemenea, pentru evaluarea testelor se poate recurge la colorarea diagramelor din tabelele existente în cadrul testelor Carolina Curriculum, în funcție de anumite indicații. De pildă, pentru itemii notați cu “+”, pătratul poate fi colorat în întregime, pentru cei notați cu “-“ nu se va colora pătratul, iar pentru itemii notați cu “+”/“-” ar putea fi colorată doar diagonala din partea superioară a pătratelor.
Este important ca părintele să se adreseze specialistului pentru a discuta despre cei 5 itemi/secvențe de învățare ce au fost cel mai dificil de evaluat. În același timp, odată ce se observă că un item este bine stăpânit de către copil, se poate trece la altul.
Nu în ultimul rând, părinții sunt îndemnați să profite de oportunitățile de învățare în privința itemilor ce au creat probleme copiilor. Spre exemplu, micuții ar putea fi antrenați în a îndeplini sarcini/a dobândi abilități pentru itemi cuprinși în testele Carolina și în viața de zi cu zi, în rutine precum luarea meselor sau pregătirea de culcare.
Testul Carolina online
Avantajele pe care le au cele două teste Carolina Curriculum se referă la:
- Posibilitatea stabilirii unei parteneriat între părinte și specialist
- Limbajul folosit în fișele de evaluare nu este complicat și poate încuraja implicarea familiei pentru o identificare cât mai bună a nevoilor speciale ale copilului
- Itemii sunt aranjați în ordine logică
- De la rezultatele acestui test se poate pleca pentru stabilirea unei strategii în funcție de nevoile copilului- Se va putea răspunde mai ușor la următoarele întrebări: „Ce ar trebui să facă părinții pentru copil?”, „Cum ar trebui să procedeze cadrele didactice?”, „Ce abordare a terapeutului/terapeuților poate fi cea mai potrivită pentru copil?”
- Se poate selecta programul de lucru pe baza itemilor ce ar trebui învățați de copil, în funcție de priorități
În funcție de vârsta pe care o are copilul, poți să apelezi și la testele Carolina online, disponibile în format pdf, după cum urmează:
- Testul Carolina pentru Copiii cu nevoi speciale până la vârsta de 3 ani
- Testul Carolina pentru Preșcolarii cu nevoi speciale
În fișele de evaluare vei putea să notezi datele și anumite remarci, pe care să le discuți ulterior cu un specialist. Ține însă cont și de următorul sfat: pentru o evaluare cât mai eficientă, este necesar să-ți observi copilul timp de 15-20 de minute și să listezi separat itemii ce sunt în curs de perfecționare. După completarea fișelor de evaluare, se va stabili un interviu între părinte și expert, urmând să fie pus la punct de către acesta un plan de intervenție.
Datorită efectuării unui test Carolina se poate vedea dacă un copil are nevoi speciale ușoare, moderate, severe sau profunde. Pentru a putea fi realizat, se vor urma acești pași:
- Părintele va putea stabili un scor al itemilor în funcție de ceea ce știe despre copil
- Poate fi cerut și sprijinul altui adult din preajma copilului, dacă se consideră necesar
- Copilul poate fi observat în timpul activităților zilnice (inclusiv la joacă)
- Poate fi testat direct
Teste utile în diagnosticarea autismului
În afara testului Carolina, există și alte instrumente de evaluare utile în stabilirea diagnosticului de autism, ca de exemplu:
Testul ADOS- Autism Diagnostic Observation Schedule
Constituie unul dintre cele mai populare teste de diagnosticare a tulburărilor din spectrul autist în rândul copiilor și se referă la o evaluare semistructurată. Aceasta urmărește să identifice dezvoltarea capacității de comunicare, de a interacționa social și de a se implica în activități ludice (incluzându-se și utilizarea imaginativă a unor materiale).
Spre deosebire de un test Carolina, Testul ADOS este format din patru module, ce au o durată de 35-40 de minute. Fiecare dintre ele este adecvat diferitelor niveluri de dezvoltare a limbajului (non-verbal, fluent verbal) și a dezvoltării globale. Activitățile sunt standard și îi permit celui ce realizează evaluarea să observe prezența sau absența unor comportamente ce sunt considerate esențiale în diagnosticarea unei tulburări din spectrul autist. Cele patru module cuprind:
- Modulul 1: Se referă la ceea ce ar trebui să poată realiza un copil înainte de a începe să vorbească fluent. Copilul este urmărit în cadrul unor probe precum: dacă reacționează când este strigat pe nume, dacă reacționează când primește atenție, dacă zâmbește, dacă poate anticipa rutine sociale etc.
- Modulul 2: Este destinat copiilor ce au început să se exprime verbal, dar încă nu vorbesc fluent. Printre aspectele urmărite se regăsesc: implicarea în jocul simbolic și interactiv, reacția când sunt strigați pe nume, reacția la atenția ce le este împărtășită, dacă pot să spună o poveste cunoscută, dacă pot descrie o imagine etc.
- Modulul 3: Este special conceput pentru copiii ce au deja fluență verbală. Ceea ce se va analiza poate consta în: implicarea în jocuri simbolice/interactive, descrierea unei imagini, reproducerea unei povești, exprimarea emoțiilor, reacția la expunerea la dificultăți, la evenimente sociale, capacitatea de a crea povești, dacă preferă singurătatea sau nu etc.
- Modulul 4: Se poate folosi nu doar la copii, ci și la adolescenți și la adulți. Copilul/adultul poate fi supus următoarelor probe: sarcini bazate pe demonstrație, modul în care va reacționa la neplăceri, la dificultăți, exprimarea emoțiilor, viața de zi cu zi, planuri de viitor, spunerea unei povești etc.
Prin intermediul Testului ADOS se insistă asupra observării comportamentului, a abilităților ce se referă la comunicarea socială, activitățile incluse în el fiind cele care antrenează copilul/adolescentul/adultul să se implice, pentru a se urmări contextele în care vor avea loc interacțiunile sociale.
Itemii incluși în test sunt pe trei niveluri:
- 0 (nu se poate vorbi despre anomalii care să indice prezența unei tulburări din spectrul autist)
- 2 (există indiciile unor anomalii)
- 3 (sunt prezente anomalii severe)
Testul ADI-R-Autism Diagnostic Interview-Revised
Testul ADI-R-Autism Diagnostic Interview-Revised se folosește pentru copiii de la 2 ani în sus, timpul în care poate fi efectuat fiind de 90-150 de minute. Este similar testului ADOS în sensul în care vizează tot analizarea interacțiunii sociale, a capacității de a comunica, a comportamentelor, fiind sub forma unui interviu semistructurat (cu 93 de itemi), ce ar trebui completat de copilul suspect de autism cu sprijinul părintelui. În condițiile în care s-a constatat că nu realizează o distincție clară între Sindromul Asperger și alte tulburări din spectrul autist, se utilizează de regulă alături de alte instrumente de evaluare.
Testul a fost conceput plecându-se de la „Manualul de Diagnostic și Statistică a Tulburărilor Mentale al Asociației Americane de Psihiatrie” (ediția a IV-a), ce se referă la următoarele criterii de diagnostic a unei tulburări din spectrul autist:
- comportamente și interese restrictive, repetitive și stereotipe
- interacțiuni sociale reciproce
- comunicare/limbaj
Prin Testul ADI-R-Autism Diagnostic Interview-Revised sunt urmărite ariile de mai jos:
- informații despre copil (familia acestuia, educația primită, dacă a fost diagnosticat cu diverse afecțiuni, dacă se află sub vreun tratament)
- comportamentul în ansamblu al copilului
- caracteristicile dezvoltării la vârste fragede, dacă au existat la un moment dat blocaje în dezvoltare
- dezvoltarea limbajului (dacă la un moment dat a fost înregistrat vreun regres din acest punct de vedere)
- comunicarea
- interesele copilului
- prezența unor comportamente ce stârnesc îngrijorări (cum ar fi auto-agresiunea, agresiunea față de ceilalți, manifestări de epilepsie etc.)
Testul M-Chat Autism Screening Tool (The M-CHAT™)
Reprezintă o modalitate mai rapidă decât Testul Carolina pentru a vedea dacă micuțul tău este supus riscului de a dezvolta tulburări din spectrul autist. Este adecvat pentru grupa de vârstă 16-30 de luni, existând un set de 20 de întrebări, la care părintele va trebui să răspundă cu „Da” sau „Nu”.
Ceea ce este demn de reținut este următorul aspect: nu înseamnă că un rezultat ce se referă la „risc ridicat” de apariție a autismului va determina ca un copil să primească în mod cert un diagnostic de tulburare din spectrul autist.
Principalul beneficiu al testului (creat în 1999 de Diana Robins, Deborah Fein și Marianne Barton) este că atrage atenția părinților asupra unor aspecte menite să îngrijoreze și îi motivează să ia cât mai repede legătura cu un specialist pentru o evaluare și o diagnosticare corectă a copilului.
Un exemplu de Test M-Chat Autism poate fi găsit aici.
Avantajele testelor menționate, inclusiv a Testului Carolina, este că ritmul dezvoltării unui copil poate fi surprins încă de când acesta are o vârstă fragedă. Cu cât anumite tulburări și întârzieri în dezvoltare vor fi sesizate mai de timpuriu, cu atât specialiștii vor putea pune la cale cea mai bună strategie pentru ca un copil să poată recupera eventualele decalaje față de ceilalți copii de vârsta lui și, chiar dacă este supus riscului de a dezvolta o tulburare din spectrul autist, să aibă parte de o creștere sănătoasă.
Citește și: Autismul în familie: tulburarea se poate „lua” de la unchi sau mătuși
Surse: actionbehavior.com, autismvoice.ro, autismspeaks.org, cursuriautism.ro, ectacenter.org, helpautism.ro, kedsonline.org, romedic.ro, sufletealbastre.ro
Sursă foto principală: istockphoto.com
Surse foto: istockphoto.com, youtube.com