Aspecte importante
Conform statisticilor, copiii cu varsta 8-18 ani petrec in medie 4 ore jumatate pe zi vizionand programe TV, 1 ora si jumatate folosind computerul si mai mult de 1 ora jucand jocuri video (in total intre 44-53 ore pe saptamana), in conditiile in care recomandarea Academiei Americane a Pediatrilor este de 2 ore pe zi de timp in fata ecranului. Tot statisticile ne indica faptul ca cei mici (grupuri de varsta 2-5 ani si 6-11 ani) urmaresc pe zi o medie de 10 reclame asociate mancarii (aproape 4000 pe an), iar un procent de 86-98% din acestea presupun produse pline de grasimi, zahar sau sare si cu putine fibre. Nu in ultimul rand, procentul de cheltuieli pentru reclame despre alimente de tip fast food a reprezentat 40%, in timp ce reclamele pentru fructe si legume reprezinta doar 0,4%. De multe ori companiile difuzeaza publicitate si in momente ale zilei in care copiii nu sunt publicul tinta; scopul final este de a stabili o recunoastere a brandului, preferinta pentru un anumit brand, precum si loialitate fata de acesta de la o varsta cat mai frageda.
Trebuie subliniat de asemenea faptul ca majoritatea copiilor sub varsta de 6 ani nu pot realiza diferenta intre reclama si realitate, iar copiii sub 8 ani nu inteleg intentia de persuasiune a publicitatii. In plus, copiii dispun de abilitatea remarcabila de a-si aminti reclamele la care au fost expusi, de aici aparand diverse cereri/preferinte pentru produse adresate parintilor.
Drept urmare a unei expuneri atat de indelungate la diverse tipuri de ecrane, copiii rateaza o multime de activitati de altfel normale, cum sunt alergat, sarit, joaca si inot, aparand un impact semnificativ asupra sanatatii si bunastarii lor; activitatea din fata unui ecran a ajuns sa detina un aport mai mare decat orice alta ocupatie. Dar poate si mai important poate este faptul ca fortele puternice care se ascund in spatele reclamelor modifica aportul alimentar al copiilor, existand o relatie clara intre timpul petrecut in fata unui ecran si obezitate.
Doamna Luisa Florea, Nutritionist Dietetician si vicepresedintele Clubului Sportiv SanoSport, www.nutritionistdietetician.ro ne completeaza cu urmatoarele informatii:
"In primii ani de viata creierul copiilor absoarbe toate informatiile din mediul inconjurator asemenea unui burete. Aceasta informatie este deosebit de pretioasa pentru industria alimentara, care apeleaza la strategii agresive de marketing care vizeaza in special copiii. Nu o data mi s-a intamplat ca un parinte sa imi relateze ca fiind la cumparaturi cu copilul, acesta i-a solicitat cumpararea unui anumit produs pe care il vazuse in reclame si a insistat pentru cumpararea lui. Intr-un final, parintele cedeaza insistentelor copilului, dorind sa-i satisfaca poftele/nevoile. Campaniile de marketing ale companiilor fac apel la vulnerabilitatea copiilor, folosind personaje din desenele animate, pentru a camufla intentia de a obtine profit din vanzari.
Copiii sunt capabili sa retina mot-a-mot anumite sloganuri si sa anticipeze mesajul unei reclame. Mesajele reclamelor sunt create in asa fel incat sa fie usor de retinut, capabile sa patrunda adanc in mintea consumatorului, care odata ajuns la cumparaturi are o dorinta inexplicabila de a cumpara un anumit produs. Un studiu de piata realizat in randul unor spectatori de cinema a demonstrat ca includerea unei reclame la produsul X inainte de rularea filmului a condus la cumpararea acelui produs de catre o buna parte dintre acestia la terminarea lui."
Studii
In anul 2006, in urma unei analize de amploare, Institutul de Medicina a emis un raport care a dezvaluit legatura puternica pe care o are publicitatea TV asupra alegerilor alimentare ale copiilor, a ceea ce au cerut parintilor sa cumpere si asupra obiceiurilor reale de alimentatie, concluzia constand in recomandarea de a inceta folosirea personajelor cunoscute din desene animate in scopul promovarii alimentelor de tip junk food.
Intr-un alt studiu publicat in anul 2011 in Revista de Pediatrie (cel mai important din domeniu), cercetatorii au divizat 75 copii cu varsta 3-5 ani in 2 grupuri. Primul a urmarit doua desene animate si o reclama pentru cartofi prajiti, iar al doilea 2 desene animate si o reclama la felii de mar. Apoi, parintii au incurajat jumatate din copii sa aleaga o varianta sanatoasa de aliment, iar cealalata jumatate a ramas neutra. Dintre copiii care au urmarit reclama la cartofi prajiti, 71% au si ales acest produs daca parintii au ramas neutri, in timp ce 55% i-au ales daca parintii i-au incurajat sa aleaga alimentul. Dintre copiii ce au vizionat reclama pentru felii de mar, 46% au ales cartofii prajiti daca parintii au ramas neutri, in timp ce 33% au ales cartofiii daca parintii i-au incurajat sa faca alegerea sanatoasa.
Analizand baze electronice de date si liste de referinta a mai multor studii si cercetari publicate pana in 2011, s-a constatat ca reducerea reclamelor la alimente destinate copiilor mici, cresterea disponibilitatii unor portii mai mici si oferirea de alternative la bauturi indulcite artificial ar trebui luate in considerare in programele de prevenirea obezitatii adresate copiilor de pana la 8 ani, insa sunt necesare si modificari la nivel de comportament individual si familial.
In anul 2010 copiii au consumat cu 45% mai multe alimente cand au fost expusi la publicitate la alimente. Adultii au consumat mai mult atat din alimente sanatoase, dar si nesanatoase, fara a fi vorba de foame sau alte influente constiente.
Universitatea din Minnesota a desfasurat in septembrie 2013 o serie de studii experimentale care au demonstrat ca imediat dupa vizionarea reclamelor la mancare, copiii mici au fost mai predispusi sa creasca aportul caloric si consumul produselor de tip snack. S-a remarcat ca modul de comunicare al parintilor cu privire la reclamele alimentare joaca un rol important, mai ales cu privire la impunerea unor restrictii asupra expunerii la publicitate.
Alte constatari:
- Copiii vor consuma cu aproximativ 167 calorii in plus pentru fiecare ora de tv pe care o urmaresc
- Riscul de obezitate al unui prescolar va creste cu 6% pentru fiecare ora de tv vizionata zilnic
- O treime din reclame pot influenta preferintele de marca ale copiilor inca de la varsta de 2 ani. Copiii peste 3 ani au fost capabili sa asocieze personajul cu produsul specific.
- Ambalajele pot influenta perceptia copiilor asupra unui produs si chiar gustul sau
- Un studiu recent din Olanda a demonstrat ca reclamele pot influenta si preferintele pentru alimente sanatoase. Indivizii supraponderali si obezi au achizitionat cu aproape 75% mai putine produse tip snack cand sunt amorsate.
Amorsajul reprezinta un efect al memoriei in care expunerea la un stimul, de exemplu o reclama la o bautura dulce, influenteaza raspunsul unei persoane la un stimul ulterior, cum ar fi sa vada acea bautura intr-un tonomat. Reclama a oferit indicii externe subtile (sub forma de imagini care au evocat un anumit sentiment) care a afectat gandurile si actiunile subsecvente ale privitorului. Efectele amorsajului pot fi destul de puternice si persistente. Persoanele la dieta care au fost supusi amorsajului cu scopul de control al greutatii au acordat atentie redusa alimentelor sanatoase in comparatie cu cei care tineau dieta si nu au fost expusi. In mod similar, indiciile alimentare din reclamele tv au redus consumul de snacks-uri printre cei care tin dieta si expunerea lor la o coperta de revista de sanatate si alimentatie a condus la alegeri alimentare mai sanatoase.
Cheia se afla in aptitudinile mentale sau in functionarea executiva. Un articol a examinat raspunsul creierului la logo-uri alimentare si non-alimentare la copii obezi si non-obezi si a descoperit ca cei obezi au prezentat o activare diferentiala si mai redusa in regiunea creierului responsabila pentru controlul cognitiv, sugerand ca anumiti indivizi pot fi mai vulnerabili la influenta reclamelor alimentare.
Sfaturi
Familiile joaca un rol esential in viata copiilor care depind de ei pentru hrana, model de urmat si stabilirea regulilor pentru diverse activitati cum sunt vizionarea tv si expunerea la reclame. Este important ca parintii sa fie constienti de cantitatea de expunere comerciala a copiilor si de impactul asupra preferintelor lor alimentare. Parintii trebuie de asemenea sa inteleaga importanta evitarii programelor tv in timpul meselor, indepartarea tv-ului din dormitoarele copiilor si limitarea accesului la tv in general, optand pentru programe fara publicitate (la copiii sub 2 ani se recomanda excluderea).
Cand sunt urmarite reclame cu copii mai mari, este bine sa discutati despre ele, despre ce emotii genereaza si motivul pentru care compania respectiva face reclama. Oferiti-le celor mici sansa sa isi exprime criticile cu privire la produse si sa gandeasca pe termen lung ce beneficii confera sanatatea, autodisciplina si respectul de sine asupra lor.
Poate fi de ajutor si sa preparati mese alaturi de copii, incluzand alimente sanatoase cum sunt fructe si legume si sa acordati atentie propriei alimentatii; copiii va vor urma exemplul. Incurajati discutiile despre alimente sanatoase si despre modul in care te fac ele sa te simti si, de ce nu, puneti chiar voi in scena reclame pentru produse cum sunt legume si fructe si alte alimente naturale.
Doamna Luisa Florea, Nutritionist Dietetician si vicepresedintele Clubului Sportiv SanoSport, www.nutritionistdietetician.ro ne completeaza cu urmatoarele informatii:
"Va sfatuiesc sa acordati o atentie deosebita surselor de informare la care au acces copiii dvs. De asemenea, daca este posibil, incercati inca din primii ani de viata sa ii asigurati copilului o alimentatie sanatoasa, incepand cu alimentatia naturala, continuand cu mancare gatita in casa, lipsita de alimente procesate, grasimi nesanatoase sau bauturi carbogazoase.
Bucurati-va de cumparaturi in pietele locale, cumparand alimente de sezon. Povestiti-le copiilor despre fiecare aliment, lasati-i sa-si foloseasca toate simturile inainte de a-l gusta (vaz, miros, auz). Stabiliti un orar al meselor si incercati sa faceti din luarea mesei un ritual. Copiii care iau masa impreuna cu parintii cel putin o data pe zi au sansa de a creste adulti sanatosi, avand un risc mai scazut de obezitate, boli cardiovasculare sau diabet zaharat."
Multumim doamnei Luisa Florea pentru ajutorul acordat in realizarea articolului.
Surse:
http://drdavewalsh.com; http://scopeblog.stanford.edu; www.child-encyclopedia.com; www.apa.org; www.nourishinteractive.com; www.ncbi.nlm.nih.gov; http://bmjopen.bmj.com