- Somnul bebelusului conteaza in dezvoltarea inteligentei
- Somnul influenteaza performantele intelectuale
- Copiii cu o rutina de somn au performante mai bune
- Lipsa unei rutine de somn afecteaza inteligenta si performantele copilului
- Copiii mai inteligenti ar putea avea nevoie de mai putin somn
- Cum stabilesti un program zilnic pentru copilul tau?
Somnul bebelusului conteaza
in dezvoltarea inteligentei
Studiile arata ca inteligenta unui copil poate fi stimulata inca "din fasa", la propriu. Si nu prin diverse metode, ci prin obiceiurile sanatoase legate de somn. Se pare ca acei copii care sunt evaluati ca avand o inteligenta remarcabila au in comun un lucru: toti au dormit bine cand au fost mici.
Studiul a fost derulat in 1925, dar specialisti actuali in dezvoltarea copilului disemineaza inca rezultatele sale. Dr. Lewis Terman, cel care s-a ocupat de asta, a supus peste 3000 de copii unui recunoscut test de inteligenta. In urma unei investigatii mai ample, a descoperit ca toti cei care au obtinut rezultate deosebite aveau in comun obiceiul unui somn sanatos, pe cand erau bebelusi. Este adevarat ca, in lipsa somnului, numeroase efecte negative ameninta starea de bine a copilului: colici, iritabilitate, confuzie, stangacie, hipertensiune, concentrare slaba si comportamente alimentare ingrijoratoare. Unele cercetari sugereaza chiar legatura cu rata crescuta a ADHD-ului (tulburarea hiperkinetica cu deficit de atentie).
Un alt aspect al legaturii dintre somn si inteligenta implica restrictia de somn la copii. Un studiu efectuat in Canada pe copii cu varste intre 2 ani si jumatate si 6 ani a scos la iveala faptul ca micutii care dorm insuficient la varste mici obtin scoruri modeste la testele de dezvoltare neurologica aplicate la varsta de 6 ani. Acest lucru a ramas valabil chiar si pentru copiii care si-au imbunatatit somnul incepand cu varsta de 3 ani. Cercetatorii imbratiseaza ipoteza ca pana in varsta de 2 ani si jumatate - trei, copilul traverseaza o perioada critica, in care privarea de somn poate lasa urme greu de inlaturat.
Cat inseamna un somn "suficient"? National Sleep Foundation are urmatoarele recomandari: nou-nascutii (1-2 luni) dorm un total de 10 ore si jumatate - 18 ore pe zi. Intre 4 luni si un an, bebelusii ajung sa doarma 14-15 ore pe zi. De la 1 an la 3 ani, au nevoie de 12-14 ore de somn. Pana la 6 ani, apoi, majoritatea cer 10-13 ore de somn pe zi. Intre 6 si 12 ani, copiii au nevoie sa doarma 10-11 ore; iar apoi, pana la 8-9 ore pe noapte.
Somnul influenteaza
performantele intelectuale
Aflam, in urma multor cercetari stiintifice, ca mintea umana este mult mai eficienta in a extrage, a sistematiza si a retine informatiile noi, daca ii oferim o perioada de odihna (de somn) la scurta vreme dupa ce depunem efortul intelectual. Totusi, nu este nevoie de o noapte intreaga de somn pentru ca informatiile sa se sedimenteze. Atunci cand nu avem la dispozitie tot acest timp, ne putem folosi de un interval mai scurt: un pui de somn de 90 sau chiar de 60 de minute. Important de retinut este ca toate acestea se aplica atat adultilor, cat si copiilor. Dupa ce se intorc de la scoala, o ora de somn este bine-venita; la fel si dupa-amiaza, dupa ce invata lectia la istorie sau geografie.
In plus, intre 4 si 8 ani, cand majoritatea copiilor sunt fortati sa renunte la somnul din timpul zilei, in favoarea programului lung de la gradinita si scoala, copilul are o nevoie sporita sa recupereze in timpul noptii. De aceea, se pare ca 10 ore de somn pe noapte (21.00 - 07.00) reprezinta minimul necesar la aceasta varsta. "Odihna copiilor cu varste intre 4 si 8 ani este strans corelata cu rezultatele scolare si cu incapacitatea de concentrare", sustine Daniel Plaiasu, specialist Nestle in nutritie.
Copiii cu o rutina de somn
au performante mai bune
Rutina de somn nu este numai o strategie de a-ti adormi copilul mai repede. Studiile arata ca un program clar de somn ofera un ajutor nepretuit in dezvoltarea sanatoasa a copilului si a... inteligentei lui. Sau cel putin a performantelor scolare.
Se pare ca acei copii care se culca in mod constant la aceeasi ora si dorm un numar suficient de ore, obtin performante mai ridicate la limbi straine, la citit si la matematica, fata de copiii care au un program de somn haotic, aleator. Cercetatorii americani sunt cei care au constatat ca performantele scolare depind de ora la care micutii merg la culcare: cu cat mai devreme, cu atat mai bine. Concluziile au venit in urma evaluarii a 8000 de copii cu varsta de patru ani: cei care dormeau mai putin de 11 ore pe noapte, obtineau rezultate mai slabe la invatatura, odata cu inaintarea in varsta. Recomandarea lor este ca parintii sa stabileasca un program clar de somn pentru copil, pentru ca acesta va avea impact asupra aptitudinilor - inca in curs de dezvoltare - literare si de limbaj.
Chiar parintii copiilor implicati in studiu au raportat care fusese programul de somn al acestora la varsta de 9 luni si, din nou, acum, la 4 ani. Copiii ai caror parinti au declarat respectarea unei ore fixe de mers la culcare, sunt aceia care obtin performante ridicate cand vine vorba despre expresivitatea limbajului, despre acuratete fonologica si despre abilitati matematice timpurii. De asemenea, studiul a dezvaluit ca multi copii nu dorm suficient de mult - ceea ce poate avea consecinte negative asupra dezvoltarii si a achizitiilor scolare. In plus, un studiu publicat in revista Sleep Medicine (Medicina Somnului) puncteaza ca acei copii care merg la culcare dupa ora 9 seara, necesita mai mult timp ca sa adoarma si dorm mai putin pe noapte decat copiii care se culca mai devreme de ora 21.00.
Lipsa unei rutine de somn afecteaza
inteligenta si performantele copilului
Studiile arata, mai departe, cum lipsa unui program de somn consistent expune copilul la riscuri de sanatate si la performante intelectuale scazute. Pe de o parte, in mod direct, prin faptul ca lipsa unei rutine standard de somn duce la acumularea a mai putine ore de somn decat necesarul. Apoi, indirect, prin aceea ca lipsa unei rutine consistente de somn deregleaza ceasul biologic intern al copilului. El va reusi cu tot mai mare greutate sa isi asculte organismul, care ii da semnale ambigue vizavi de propriile nevoi (acum poti sta treaz, acum esti obosit) si va acumula o datorie tot mai mare de ore nedormite. Plus, nu va capata deprinderea de a-si gestiona timpul astfel incat sa isi puna pe primul loc sanatatea si odihna, daca nu invata acest lucru de la parinti. Efectele asupra performantelor scolare si intelectuale nu se lasa mult asteptate.
Un studiu derulat de oamenii de stiinta din Londra, care a evaluat inteligenta si obiceiurile de somn la copii, avertizeaza ca un program neregulat de somn afecteaza dezvoltarea sanatoasa a creierului. Participantii au fost mai mult de 11.000 de copii cu varsta de 7 ani, ai caror parinti au fost intrebati despre rutina de somn a acestora, la varste diferite: trei, cinci si sapte ani. Copiii carora li se da "stingerea" la ore diferite in fiecare noapte obtin rezultate mai slabe la sarcinile intelectuale, fata de copiii care se culca de obicei la aceeasi ora. Efectul este mai pronuntat in randurile fetelor fata de baieti si - in ceea ce priveste varsta - in randurile copiilor de 3 ani. Micutii de 3 ani care nu respecta un program de somn - atat fetite, cat si baieti - se descurca mai prost la sarcini care implica citire, matematica si aptitudini spatiale, fata de copiii care au un program bine-stabilit.
Dezechilibrarea ceasului intern al organismului si privarea de somn sunt cauzele care conduc la o slaba abilitate a creierului de a retine informatiile noi si de a le reconstitui pe cele vechi. "Atunci cand un copil are o rutina incerta de somn, la o varsta mica, rezultatul este ca nu reuseste sa duca la capat procesul de sintetizare a multitudinii informatiilor din mediul sau. Pe masura ce va creste, ii va veni tot mai greu sa le proceseze. Lipsa unui program consistent de somn ii pregateste un traseu dificil de dezvoltare, iar varsta de 3 ani pare sa fie un punct de cotitura in acest sens", declara Amanda Sacker, profesor la University College London.
Parintii care au participat la studiu au fost intrebati daca puii lor respecta aceeasi ora de mers la culcare, in timpul saptamanii. Cei care au raspuns cu "intotdeauna" sau "de obicei" au fost incadrati la categoria "program consistent de somn", iar cei care au raspuns "uneori" sau "niciodata" au facut parte din categoria "program inconsistent de somn". Mai departe, cercetatorii au vrut sa vada ce relevanta are, in acest context, ora la care copiii merg la culcare. Se pare ca niciuna. Ceea ce a facut diferenta clara intre copii a fost existenta sau lipsa unui program consistent de somn, si nu ora anume la care acestia merg la culcare - atata vreme cat ea ramane aceeasi in fiecare noapte. Cele mai afectate s-au dovedit a fi fetitele care nu avusesera un program clar de somn pana atunci, in copilarie, nici la 3 ani, nici la 5 ani, nici la 7 ani.
Rezultatele studiului au fost publicate in Jurnalul de Epidemiologie si de Sanatatea Comunitatii, autorii sugerand ca o rutina de somn neregulata, inconsistenta, afecteaza plasticitatea creierului si abilitatea de a depozita, de a pastra si de a primi noi informatii. "Somnul este pretul pe care il platim pentru plasticitatea creierului, pe parcursul zilei care se termina si investitia pe care o facem, ca sa o putem lua de la inceput a doua zi", scriu ei. "Dezvoltarea timpurie a copilului are influente profunde asupra sanatatii si starii de bine de pe parcursul intregii vieti ulterioare. De aceea, un somn dezechilibrat sau insuficient, mai ales la varste cheie din dezvoltarea unui copil, ar putea avea un impact important asupra intregii sale vieti".
Copiii mai inteligenti ar putea avea nevoie
de mai putin somn
Ce facem atunci cand copilul nu se arata obosit? Unii copii au nevoie de mai putin somn. Sunt voci care spun ca micutii "supradotati" sau pur si simplu cu o inteligenta peste medie par sa necesite mai putine ore de somn decat restul copiilor. Creierul lor devine mai repede activ, asa ca un copil de 9 ani se poate trezi dupa numai 9 ore de somn, in loc de 11, asa cum cere standardul pentru aceasta varsta. Un studiu efectuat pe 60 de copii cu varste intre 7 si 11 ani a confirmat: copiii cu o eficienta cognitiva crescuta pe parcursul zilei - manifestata prin scoruri ridicate la testele de inteligenta - dovedesc o eficienta crescuta si in timpul noptii - reflectata printr-o durata mai scurta a somnului.
Mai exista un aspect de discutat atunci cand vine vorba de copiii asa-zis "supradotati". Adeseori, creierul lor pare prea alert ca sa le dea stingerea in timp util. Aici trebuie sa facem distinctia, cu tact si rabdare, intre un copil a carui activitate neuronala este inca febrila si un copil preocupat, ingrijorat, anxios. In primul caz, ceea ce il ajuta pe copil este perioada de tranzitie de la atmosfera de zi la cea de noapte. Respectarea unui ritual de seara il linisteste si il pregateste pentru somn. Conteaza sa se intinda in pat, eventual cu o carte sau cu un lucru care ii face placere (o revista de rebusuri, un cub Rubik), dar excluzand complet pixelii monitorului, ai televizorului sau ai telefonului mobil, care alerteaza creierul. Poate adormi mai lent decat alti copii, dar perioada pre-adormire are rolul ei clar, de a-l aduce intr-o stare linistita si favorabila somnului.
Alti copii nu adorm usor, pentru ca au nevoie de timp cu ei insisi, inainte de culcare. Parintii povestesc despre diferentele dintre propriii copii, dintre care unul vorbeste mult si adoarme repede, inca palavragind, in timp ce fratele sau raspunde putin si se foieste in pat inca o vreme dupa ce se face liniste dinspre patutul fratelui sau. Cel din urma are o fire mai introverta, mai adunata in sine, pe care momentele cu sine insusi, dinainte de culcare, il ajuta sa reflecteze si sa atipeasca.
Cum stabilesti un program zilnic
pentru copilul tau?
Kenneth H. Talan, specialist in psihiatria copilului si a adultului, puncteaza importanta unui program zilnic al copilului si, de altfel, al intregii familii, in aspecte precum: somnul, alimentatia, miscarea. In cartea Ajuta-ti copilul sau adolescentul sa revina pe calea cea buna (Help Your Child or Teen Get Back on Track), el scrie:
"Aproape orice parinte va fi de acord ca un copil ar trebui sa aiba o rutina clara de somn, de masa si de exercitii fizice. Un program de somn ii asigura copilului suficienta energie pentru a gestiona solicitarile educationale, emotionale si fizice ale fiecarei zile. Un program de masa presupune ca acesta va avea indeajuns combustibil, ca va trai experienta - atat de importanta - de a fi asteptat si dorit la masa de catre familie si ca va avea zilnic ocazia de a se bucura de mancare si de conversatie, alaturi de cei mai semnificativi oameni din viata lui. Un program de exercitii fizice inseamna ca acesta este in fiecare zi activ, ca organismul inspira vitalitate, iar corpul sau devine mai pregatit sa tina piept ranilor si bolilor.
Totusi, multi parinti considera dificila sarcina de a stabili si de a mentine un astfel de program, astfel de rutine zilnice. Orele de culcare se dovedesc prea tarzii, timpul rezervat somnului prea scurt, mesele sunt haotice, iar exercitiile fizice aproape inexistente. Care sunt factorii care contribuie la aceasta problema?
- Zilele adultilor sunt suficient de febrile si dezorganizate, fapt ce se transmite si copiilor.
- Cultura noastra, care ne distrage de la un program clar cu prea multi si intruzivi stimuli: televizor, computere, publicitate, fast-food.
- Sistemul scolar, "setat" pe cantitate in defavoarea calitatii, care forteaza copilul sa tina ritmul cu noile informatii si teme, mai degraba decat sa urmeze si o rutina zilnica de exercitii fizice.
- Sentimente si stari precum frica, furia si depresia, pe care copiii le experimenteaza uneori si care le dau peste cap ceasul interior, conducand la obiceiuri haotice de somn, la un apetit inconstant, la niveluri joase ale energiei.
In aceste conditii, ce pot face parintii ca sa isi ajute copiii sa revina la un program zilnic de somn, masa si miscare? In primul rand, pune-ti la punct propria rutina de somn, stabileste-ti orele de masa cele mai potrivite si frecventa exercitiilor fizice. Comportamentul tau este cel mai puternic model si stimulent pentru copil. Practica autodisciplina, hotarand sa spui "nu" si sa inchizi televizorul, sa deconectezi computerul, sa te tii de orele stabilite pentru masa in familie si pentru mersul la culcare.
Refuza sa dai drumul la TV sau la computer in timpul dinainte de culcare. Acest lucru ii va arata copilului tau ca esti dispus sa faci orice este necesar ca sa il ajuti sa isi puna ordine in propria viata si sa isi stabileasca propriul program. In plus, te vei simti mai bine peste zi, dupa ce ai avut un somn mai odihnitor si ai facut cateva exercitii fizice. Iar acest lucru se va resimti in familie. Vei "gusta" senzatia de bine care urmeaza obiceiului de a lua mesele in familie.
Si, poate cel mai important, vei invata cat de greu este sa NU dai curs si sa NU faci un lucru ademenitor, ci, in schimb, sa treci la treaba si SA FACI lucrurile care nu incanta. Cati dintre noi, adultii, mai avem astazi aceasta putere personala, aceasta autodisciplina si stapanire de sine? Cati dintre noi ne deosebim de copii si suntem cu adevarat maturi, stapani pe poftele, dorintele, dependentele si viata noastra?... Vei intelege, astfel, cat de greu este si pentru copil (care prin definitie este mai putin capabil de stapanire de sine) sa auda si sa respecte limitele, regulile si un program zilnic.
In al doilea rand, persevereaza si practica! "Repetitia este mama invatarii", inclusiv cand vine vorba de un nou stil de viata. Intreruperile si discontinuitatile sunt invitabile, si de aceea, la fel trebuie sa fie revenirea la hotarare si la program."
Tu ai reusit sa iti stabilesti un program zilnic care sa il inspire si pe copilul tau? Cum gasesti timp pentru mesele in familie si pentru somnul la aceeasi ora? Cum te impaci cu micutul tau cand vine vorba de ora de culcare? Reuseste copilul sa respecte un program zilnic de somn? Observi diferente in starea lui emotionala si in performantele scolare, atunci cand nu doarme suficient?
Bibliografie: Help Your Child or Teen Get Back on Track. What Parents and Professionals Can Do for Childhood Emotional and Behavioral Problems, Kenneth H. Talan MD, 2009; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed, http://www.parentingscience.com/, http://www.theguardian.com/, http://www.telegraph.co.uk/, http://giftedkids.about.com/, http://www.romanialibera.ro/, http://www.webmd.com/, http://www.sleepfoundation.org/