Drepturile părinților conform HG 1252/2012
Din punct de vedere legislativ, documentul care face referire în mod substanțial la drepturile părinților este HG 1252/2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare și funcționare a creșelor și a altor unități de educație timpurie antepreșcolară.
În acest sens, încă de la art. 13, actul legislativ prevede faptul că părinții au dreptul de a beneficia, în cadrul unităților de învățământ cu program săptămânal, de servicii pe timpul nopții, cu mențiunea că este vorba doar despre situații deosebite, de urgență (legate de activitate profesională, urgențe medicale, deces în familie).
Apoi, în art. 18 care face referire la structura anului școlar, aceasta poate fi modificată în situațiie excepționale și la propunerea părinților, respectându-se însă numărul de săptămâni stabilit prin ordin al MECTS. De asemenea, planul de școlarizare care este menționat de către art. 19, trebuie adus la cunoștința părinților prin afișare la avizier sau prin postare pe site-ul unității respective de învățământ.
În ceea ce privește înscrierea copiilor, deși regula constă prevede că are loc la începutul anului școlar, există posibilitatea de derogare, părinții având acest drept de a solicita în situații deosebite (în ordinea depunerii dosarelor și în funcție de numărul de locuri disponibile). Astfel, în cazul în care este solicitată înscrierea fraților sau altor copii aflați în îngrijirea aceluiași părinte iar grupa de vârstă are liber un singur loc, se va suplimenta automat numărul de locuri pentru a facilia integrarea acestuia.
De asemenea, dacă se dorește transferul unui copil de la o unitate de învățământ la alta, părinții pot face acest lucru prin intermediul unei cerei scrise și cu avizul unității primitoare, respectându-se desigur numărul de locuri disponibile. Din contră, dacă se dorește scoaterea copilului din evidența unității respective, părintele beneficiază de acest drept tot în baza unei cereri scrise.
Un aspect extrem de important și puțin cunoscut de către mulți părinți constă în faptul că, pentru o adaptare rapidă a copilului la mediul preșcolar, părintele are dreptul de a-l însoți la program pe o perioadă de maximum 15 zile (art. 23).
Art. 39 al aceluiași act normativ specifică faptul că orarul zilnic stabilit în unitățile de educație antepreșcolară (creșe) va ține seama și de preferințele părinților.
Privitor la relația cu personalul unității de învățământ, părinții au dreptul de a beneficia de educația pentru sănătate din partea asistentului medical, respectiv de o colaborare activă cu educatorul. De asemenea, educatorul trebuie să comunice părinților trimestrial sau când este necesar informații privind progresele realizate de copil (activitățile desfășurate și rezultatele obținute), starea emoțională și afectivă, eventuale dificultăți sau deficiențe identificate sau orice elemente care necesită luarea unor măsură de remediere pentru a asigura dezvoltarea armonioasă, conform art. 54 al legii.
Toate drepturile și obligațiile de care beneficiază părinții sunt aduse în mod obligatoriu la cunoștința acestora în momentul depunerii dosarului de înscriere. Pentru creșe, părinții au dreptul de a primi numele și numerele de telefon ale persoanelor responsabile de copiii lor.
Art. 57 prevede faptul că părinții au dreptul la consiliere și sprijin pentru rezolvarea eventualelor probleme legate de educația timpurie a copilului, dezvoltarea psihologică și alte probleme de ordin medical/social. În acest sens, unitățile de învățământ trebuie să dezvolte o rețea de suport, apelând la servicii specializate (de consiliere psihologică și socială, de sănătate etc.), fiind obligate să ofere îndrumare și consiliere părinților, precum și cursuri de educație parentală sau alte tipuri de cursuri, materiale de suport (broșuri, cărți, pliante etc.).
Părinților li se oferă posibilitatea de a identifica potențiali parteneri comunitari, instituții publice sau persoane care ar putea contribui la creșterea calității îngrijirii copiilor din unitatea de educație și să devină persoane de sprijin pentru familiile aflate în situație de criză, conform art. 60.
Nu în ultimul rând, în ceea ce privește contribuția lunară la care sunt obligați părinții, a cărei valoare este stabilită în funcție de numărul de copii din familie și de venitul mediu brut cumulat al părinților calculat pe o perioadă de 6 luni (pentru creșe), există posibilitatea de scutire în cazul celor care au îngrijire copii ce sunt expuși riscului de separare de familie (plată fiind asigurată din bugetul local). În plus, modul de calcul al contribuiției este realizat în funcție de numărul efectiv de zile de prezență ale copilului la program, fiind determinat raportat la cheltuielile de întreținere, hrană și gospodărie, obiecte de inventar, echipamente, materiale igienico-sanitare. Se prevede faptul că acest cuantum nu poate depăși 20% din costul mediu lunar de întreținere în unitatea respectivă.
Drepturile părinților conform regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar
Al doilea act legislativ care face referire la drepturile părinților conține în titlul IX, capitolul 1 o întreagă secțiune dedicată acestui aspect. Astfel, părintele are dreptul să aleagă unde va studia copilul, conform art. 238 și să fie informat periodic cu privire la situația sa școlară și comportament. Conform art. 241, părinții se pot asocia, constituindu-se în asociații cu personalitate juridică ce beneficiază de propriul statut de organizare și funcționare. În ceea ce privește rezolvarea unor situații conflictuale, părintele are dreptul să solicite remedierea acestora prin soluții amiabile cu salariatul unității de învățământ sau ulterior prin cerere scrisă adresată conducerii (variantele finale disponibile pentru remedierea conflictului constau în solicitare oficială către inspectoratul școlar și mai apoi către Ministerul Educației Naționale).În cele din urmă, trebuie subliniat faptul că fiecare unitate de învățământ dispune și de un regulament intern de funcționare care poate garanta drepturi suplimentare părinților, precum activități educative și extracurriculare la care aceștia pot participa, asistarea la diverse activtități fără a interveni (când se solicită acest lucru), delegarea unor reprezentanți în consiliul de Administrație și, desigur, serbarea zilei de naștere sau onomasticii copilului în cadrul colectivității de care aparține.
Citește și: Drepturile copilului si obligatiile parintilor
Surse:
http://www.dreptonline.ro/ www.pedagogic.ro https://gradinita28sb.wordpress.com