Acest lucru este adus în vederea autorităților de către președintele Consiliului Județean Harghita, Borboly Csaba. Acesta susține că învățarea limbii române de către elevii maghiari este o problemă ce trebuie rezolvată urgent de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație și Ministerul de Resort.
„Trebuie învățați copiii să înțeleagă, când merg la piață și nu reușesc să vorbească românește”
În urma acestei sesizări a președintelui Consiliului Județean Harghita, s-a propus ca măcar o oră pe săptămână să fie de comunicare directă, nu ceea ce ține de programa școlară.
Acest demers urmează să fie aplicat cu ajutorul profesorilor de română din județ și împreună cu Inspectoratul Școlar. Scopul este ca elevii să înțeleagă și să reușească să vorbească românește.
„Trebuie învățați copiii să înțeleagă, când merg la piață și nu reușesc să vorbească românește. Am înființat un grup de lucru, cu profesori, cadre universitare și prima propunere a fost că trebuie și o materie de comunicare în limba română, în paralel cu Limba și literaturta română.
Acest lucru a fost susținut de Minister acum câțiva ani dar nu s-au făcut demersuri. Săptămânal, la clasele V-VIII sunt 3 ore de Română și noi am făcut ca să fie 2 ore Limba și literature română și o oră de comunicare, să fie scoase din program arhaismele. Am văzut cum aflați împreună, un copil român și unul maghiar vorbesc în engleză!”, a declarat președintele CJ Harghita.
Ministerul Educației, obligat să plătească daune morale unor elevi maghiari afectați de rezultatele la limba și literatura română la BAC
Borboly Csaba a amintit faptul că hotărârea Înaltei Curți de Casație și Justiție ce a confirmat decizia Consiliului Național de combatere a discriminării menționează că elevii maghiari nu au acces egal la însușirea limbii române.
Iar acesta este considerat ca fiind un aspect discriminatoriu. Ca urmare, a existat și o acțiune în justiție intentată de 17 elevi maghiari.
Aceștia au fost afectați de rezultatele negative la examenul de limba și literatura română la examenul maturității. În urma acestei acțiuni, Ministerul Educației va fi obligat la plata unor daune morale.
Rata de promovare a examenului de Bacalaureat în Harghita, mai slabă decât cea națională. La limba și literatura română au fost cele mai mici note
Președintele Consiliului Județean Harghita a mai menționat faptul că rata de promovare a Examenului de Bacalaureat în județ este mai redusă decât cea la nivel național. De asemenea, a pus accent pe faptul că rezultatele la limba română sunt foarte slabe.
Exceptând această materie, procentul ar fi peste media națională. El a mai arătat că în urma demersurilor făcute de instituția pe care o conduce, s-au făcut primii pași în ceea ce privește predarea limbii române elevilor maghiari, doar că rezultatele obținute nu sunt semnificative.
Precizările vin în urma rezultatelor recensământului, conform cărora populația de etnie maghiară deține majoritatea județele Harghita 85,7% și Covasna 71,8%.
În Oradea, s-a obținut chiar la inițiativa unei școli private „Mathias Corvinus Collegium” din Cluj Napoca o dezbatere pe tema „de ce nu vorbesc ungurii românește?”, iar concluziile sunt surprinzătoare. Părerea unanimă este falsa convingere că etnicii unguri nu vor să învețe limba română.
Cu toate acestea, în cadrul acestei dezbateri s-au exprimat opinii controversate, conform cărora există o conspirație împotriva maghiarilor, astfel încât aceștia să nu poată învăța limba română.
Cert este că învățarea limbii române de către elevii maghiari a devenit o problemă cronică în învățământul românesc, ce trebuie abordată cu multă diplomație și soluții adecvate și rezolvată.
Surse foto: analiza.judetulharghita.ro, facebook.com, pexels.com
Surse articol: edupedu.ro, g4media.ro, b1tv.ro, ebihoreanul.ro