Școala gimnazială nr. 12 din satul Măguri îl are ca profesor de matematică pe Călin Odă, un fost elev, care a învățat tot aici. După ce și-a finalizat studiile la Timișoara, s-a întors în sat pentru a le preda copiilor, sperând că aceștia să se ducă mai departe la liceu sau la facultate.
Călin își dorește să facă mai mult decât în prezent. El speră să convingă comiunitatea din sat că merită să investească timp în educație, pentru a avea un viitor mai bun.
La școală se învață în limba romani, iar elevii sunt rromi în proporție de peste 80%.
Învățătoarea de la clasele primare, Mihaela Mocanu predă de 23 de ani în școala în care a învățat și ea. Ea este bunica lui Călin și totodată persoana care l-a încurajat să se țină de școală. Așa a ajuns la facultate și mai apoi profesor.
Mihaela vrea să încurajeze, mai departe, toți elevii să studieze mai departe de școala generală. „Mă mândresc cu copiii mei care ajung să termine o facultate. Sunt și realizările noastre! După munca pe care o depunem. Vreau să ajut mai departe copiii din comunitate, să-i încurajez” declară învățătoarea, potrivit sursei www.scoala9.ro.
Chiar elevii sunt încurajați, puțini reușeșsc să termine o facultate. Majoritatea părinților care locuiesc în sat și în vecinătăți, se duc în străinătate și își iau copiii cu ei, la muncă. Acolo muncesc și uită de înscrierea la facultate.
Provocarea personalului școlii este să-i convingă pe bunici și părinți să lase copiii la școală. Când elevii lipsesc de la ore, aceștia vizitează familia sau îi cheamă la ședințe. „Le spunem că în secolul XXI e destul de greu să mai faci ceva fără pregătire. Școala nu oferă satisfacții pe moment” spune directorul școlii.
Există și elevi care se lasă de școală pe parcurs și nu mai ajung nici să finalizeze liceul.
Directorul școlii, Sorin Faur, declară că „Într-o clasă de zece copii, doi abandonează, trei vin rar și acumulează cât de cât cunoștințe, iar cinci vin constant”, aproximează tânărul director Sorin Faur, profesor de română și engleză. „În fiecare an, 6-7 elevi finalizează clasa a VIII-a, o parte se înscriu la profesională. Anul trecut, trei copii au dat examen și toți au promovat.”
În prezent, la școala din Măguri învață 55 de elevi. Au fost ani în care au învățat și mai mulți, în jur de 200, atât rromi, cât și români.
Pe holul școlii există un panou albastru pe care scrie mare – în limba română și în limba romani – care este misiunea pe care o are fiecare profesor care predă acolo.
„Școala din Măguri va fi locul în care fiecare elev, indiferent de etnie, să fie ajutat și îndrumat pentru dezvoltarea sa individuală și afirmarea identității sale. Școala din Măguri va deschide orizonturile elevilor dincolo de spațiul geografic local”.
„E skola Maguri si te avel o than kaj orsavo siklovno, gaʒo or rrom, te avel sikado thaj tradino p-o drom o lache an0e pesqo xaraimos thaj te sikavel k-e si si varekon. E skola an0al Maguri putrel droma neve an0ar pesqe siklovne”.
Chiar dacă nu toți elevii finalizează școala, există câțiva printre ei care visează să ajungă la facultate.
Spre exemplu, o fetiță din clasa a 7-a visează să ajungă la Facultatea de Medicină din Timișoara. Alt băiat, Sebastian, termină în curând clasa a 8-a și vrea să intre la Liceul de Muzică, pentru a studia vioara, pe care o stăpânește deja destul de bine.
Deși nu toți copiii promovează, directorul școlii (împreună cu restul personalului) are o misiune de neclintit și își dorește să vadă comunitatea rromă din satul Măguri că evoluează prin educație.
Surse foto: www.istockphoto.com
Surse articol: www.scoala9.ro