Educația timpurie a copiilor cu vârste cuprinse între 3 și 6 ani este un instrument foarte important pentru dezvoltarea cognitivă și emoțională a acestora.
Din păcate, mulți părinți nu înțeleg acest lucru, drept dovadă stau statisticile îngrijorătoare. Unul din patru copii din România frecventează grădinița doar parțial, uneori chiar și o dată pe săptămână.
Înscrierea copilului la grădiniță în România este obligatorie începând cu grupa mijlocie. Deși grupa mică este opțională, majoritatea părinților respectă legea. Când vine vorba de frecventarea grădiniței propriu-zis, procentele scad în mod semnificativ.
Grădinița este prea departe sau părinții nu au o situație economică bună
45% dintre părinți susțin că din cauza motivelor financiare copiii lipsesc de la grădiniță, în timp ce 32% din părinți susțin că grădinița este prea departe de locuința lor.
În urma unui raport realizat în cadrul proiectului Start în Educație, s-au adus în vedere și aceste cifre îngrijorătoare. În plus, în afară de aceste procentaje mici, raportul arată că incidența absenteismului de la grădiniță este mai mare la cei cu părinții care au cel mult studii gimnaziale.
Concret, adulții care nu au studii își expun copiii la sărăcie. Totodată, problema privind distribuția geografică a grădinițelor și școlilor a adus în atenție faptul că este nevoie de unități de învățământ accesibile care să permită copiilor să meargă pe jos, nu să facă naveta.
Mulți dintre copiii nu au acces la jucării sau materiale educaționale acasă, iar în grădiniță situația nu este chiar roz. Majoritatea grădinițelor din România nu sunt dotate corespunzător.
În urma raportului, 38% dintre părinți susțin că materialele educaționale lipsesc cu desăvârșire, iar alți 29% reclamă lipsa jucăriilor adaptate vârstei. Nu în ultimul rând, 18% dintre părinți reclamă faptul că micuții nu fac activități zilnice diverse.
Copilul nu mai vrea la gradinita
Soluțiile pe termen lung ar trebui să vină de la stat, dar din cauză că autoritățile nu abordează în mod corect și sistemic această problemă, orice intervenție punctuală poate fi utilă. Proiectul Start în Educație se dovedește a fi unul de bun augur.
Reprezentanți ai Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași au efectuat o cercetare asupra acestui proiect, susținând că 80% dintre părinți consideră că un kit educațional cu produse corespunzătoare vârstei ar dezvolta abilitățile de învățare și cognitive ale copiilor.
Astfel, copiii ar lucra mai bine cu plastilina, ar putea recunoaște mai bine culorile și chiar și-ar îmbunătăți abilitățile de recunoaștere vizuală.
Totodată, în urma acestui proiect, 78% dintre copii reușesc să rezolve jocurile tip puzzle mai ușor, fiind indicator al dezvoltării gândirii logice. De asemenea, 84% dintre copii fac mai multă mișcare.
În ceea ce privește părinții, 94% dintre ei susțin că acest proiect este de bun augur și ca au apreciat informațiile primite despre dezvoltarea copiilor educația parentală și protecția micuțelor.
Ce trebuie sa stie copilul inainte de a merge la gradinita?
Acest studiu demonstrează la nivel de fenomen faptul că nevoile copiilor nu sunt doar educaționale, ci și emoționale și materiale.
Concret, lipsa rechizitelor și altor necesități precum și distanța prea mare către grădiniță și statutul economic precar al părinților determină cifrele scăzute ale micuților care frecventează grădinița.
Copiii au nevoie de educație timpurie și de legături frumoase create la grădiniță cu alți copii de vârsta lor. Pentru a crește adulți cu simțit de răspundere și a deveni școlărei inteligenți, părinții trebuie să își ducă pruncii la grădiniță, acolo unde fac primii pași în educație.
Surse foto: istockphoto.com
Surse articol: hotnews.ro