Ce arată rezultatele testelor PISA 2022
Organizația Salvați Copiii România atrage atenția asupra următorului aspect: între 2018 și 2022 a crescut decalajul dintre cei mai vulnerabili elevi și cei proveniți din mediile avantajate cu aproape 1 an de școală. Pe de o parte, acest decalaj a fost generat de îmbunătățirea performanțelor elevilor din mediile avantajate (cu +13 puncte) și, pe de altă parte, decalajul a fost provocat de scăderea performanțelor celor din medii mai puțin avantajate (-11 puncte).
În urma analizării rezultatelor testelor PISA 2022, Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România, a adus în prim-plan principalul motiv al decalajelor dintre elevii români și cei din statele OECD: „Dincolo de aspectele semnalate în prim-plan și care remarcă o stagnare în ceea ce privește capacitatea elevilor români de a înțelege un text și de a putea aplica cunoștințele de matematică și alte științe, România este indicată printre țările în care diferența generată de statutul socioeconomic s-a adâncit semnificativ în ultimii 10 ani, ca excepție de la tendința generală la nivelul OECD (unde această diferență a suferit doar o creștere minoră). Sărăcia ucide educația nu este un slogan, ci realitatea dramatică a copiilor care provin din medii socioeconomice precare”.
De asemenea, s-au constatat diferențe, în cadrul testelor PISA, și în ceea ce privește rezultatele elevilor proveniți din mediul urban și cei din mediul rural. Astfel, potrivit Salvați Copiii România, există diferențe între elevii care beneficiază de statut socio-economic ridicat și cei care trăiesc în medii defavorizate. Mai mult, diferențele sunt foarte semnificative, fiind similare cu ceea ce un elev ar putea să învețe în 3 ani de școală. Practic, s-a ajuns într-o asemenea situație întrucât inegalitățile socio-economice interferează și cu accesul copiilor la o educație de calitate. De pildă, 4 din 10 copii care au absolvit școala generală și provin din mediul rural au avut medii sub 5 ani, prin comparație cu peste 20% dintre elevii din mediul urban, care au avut medii peste 9. Totodată, au obținut medii de 10 mai ales copiii din mediul urban: de 14 ori mai mulți decât cei din mediul rural.
Analizele realizate de Salvați Copiii România au arătat și că părinții elevilor din mediul urban își permit să investească cu 30-40% mai mult decât cei din mediul rural în privința pregătirii suplimentare a copiilor (prin participarea la programe after school și/sau prin meditații).
Ținând seama de diferențele semnificative dintre performanțele elevilor din mediile avantajate și cei din cele mai puțin avantajate, experții OECD recomandă alocarea mai multor resurse școlilor din zonele defavorizate, mai ales în privința educației preșcolare și a celei care vizează ciclul primar.
Rata abandonului școlar rămâne ridicată în România
După analizarea datelor provenite de la Ministerul Educației, Salvați Copiii România a prezentat și situația abandonului școlar în țara noastră. De exemplu, în anul școlar 2019-2020, 35.259 elevi au fost afectați de acest fenomen îngrijorător. Cei mai mulți dintre elevii respectivi erau la ciclul primar. La 1 ianuarie 2021, 286.150 de copii (din totalul de 2,5 milioane de copii de vârstă școlară), cu vârsta cuprinsă între 7 și 17 ani, nu se aflau în sistemul educațional.
Altă problemă semnalată de organizația menționată este și abandonul școlar timpuriu. Conform datelor puse la dispoziție de Salvați Copiii România, acest tip de abandon este foarte ridicat cu precădere în rândul elevilor romi. Spre exemplu, aprox. 22 dintre cei cu vârsta cuprinsă între 18-24 ani au finalizat un ciclu de învățământ secundar superior, prin comparație cu 83,3% din totalul populației generale.
Surse foto: istockphoto.com, pexels.com, facebook.com/gabriela.alexandrescu.18/
Surse articol: salvaticopiii.ro, edu.ro, wall-street.ro, ziuadevest.ro