I-a obișnuit cu lectura încă de la o vârstă fragedă
Mama a patru copii a povestit, pentru „Baby Center”, ce a făcut pentru a-i ajuta să fie mai pregătiți pentru grădiniță. Ea a explicat că este esențial ca unui copil să i se deschidă gustul pentru lectură de la o vârstă fragedă. În aceste condiții, va fi mai dornic să învețe și să citească. Iată ce a relatat pentru sursa citată:
„Le-am citit copiilor mei încă de când erau bebeluși. Nu am realizat acest demers zilnic- și, sinceră să fiu, lucrurile au stat diferit cu fiecare copil în parte- însă beneficiile efortului de a-i citi unui copil sunt incontestabile. Să îi introduci pe cei mici în universul literelor, al tiparelor lingvistice și să le arăți ce înseamnă dragostea pentru cărți, toate acestea stau la baza pasiunii pentru citit. De asemenea, am cântat și „cântecul alfabetului”. Am făcut asta de mai multe ori.”
I-a învățat să identifice literele
A început să-i învețe pe copii să recunoască literele când ajunseseră la vârsta de 18-24 de luni. Spune că știau deja să le recite datorită „cântecului alfabetului”. Pentru a-i învăța să identifice literele, mama s-a folosit de mai multe „instrumente”, după cum a dezvăluit pentru sursa citată anterior:
- Flash-carduri cumpărate sau confecționate acasă: a recurs la flash-carduri cu litere de tipar și cu obiecte care începeau cu litera respectivă. A procedat astfel: „Am stat alături de copiii mei și ne-am uitat împreună pe flash-carduri, spunând „M- măr, U-urs, P-pisică”, lăsându-i să țină în mână fiecare flash-card și lăudându-i de fiecare dată când reușeau să repete cuvântul. Secretul pentru a le capta atenția a fost: sesiuni scurte de identificare a literelor și multe laude. Iar dacă nu aveau chef să facă asta, nu am insistat. Este foarte important ca totul să fie distractiv”;
- Litere magnetice: acestea pot fi așezate pe frigider sau pe o tăbliță;
- O aplicație: de exemplu, pot fi găsite aplicații care să-i permită copilului să apese pe anumite litere și apoi să audă denumirea acestora.
Copiii s-au familiarizat cu sunetele corespunzătoare literelor
Mama a atras atenția asupra următorului aspect: nu a început să-i învețe pe copii să asocieze sunetele cu literele până când aceștia nu au ajuns să le recunoască pe acestea din urmă. Pentru aceeași sursă, a venit cu următoarele detalii:
„Odată ce micuții mei au reușit să recunoască fără probleme literele (ne-a luat câteva luni), am adăugat în flash-cardurile noastre și sunetele corespunzătoare acestora. Uneori, le strecor printre flash-carduri și alte cuvinte care încep cu o anumită literă. În plus, ne-au ajutat cântecele cu litere de pe aplicația „ABCmouse.com” sau de pe YouTube.”
S-au jucat și cu diverse cuvinte
Cea care și-a învățat copiii să citească până ce au ajuns la grădiniță a precizat că, după ce aceștia s-au obișnuit cu sunetele corespunzătoare literelor, a mai făcut un pas înainte. Astfel, copiii au avut ocazia să se joace și cu anumite cuvinte, așa cum reiese și din exemplele oferite de mamă pentru sursa menționată:
- Pronunțarea numelui pe litere: „Să îi înveți pe copii cum se pronunță numele lor este o modalitate distractivă de a le demonstra cum punerea laolaltă a literelor dă naștere cuvintelor cu sens. De asemenea, procedând așa le stimulezi încrederea în sine. În același timp, pot exersa scrierea numelui cu ajutorul markerelor sau cariocilor. Sau se pot folosi de litere magnetice. Dacă vrei să le oferi o activitate senzorială, lasă-i să le scrie utilizând spumă de ras”;
- Pronunțarea cuvintelor simple: se pronunță cuvinte cât mai scurte la început;
- Introducerea treptată a cuvintelor care rimează: de exemplu, îi poți spune copilului să rostească „nas”, „pas” etc. Pe măsură ce se obișnuiește cu mai multe cuvinte, îi poți întreba ce rezultă în cazul în care înlocuiești una dintre literele dintr-un cuvânt.
A urmat vizualizarea cuvintelor
Mama a explicat cum a procedat pentru a-i familiariza pe copiii ei cu diverse cuvinte, astfel încât să le poată include în enunțuri. Potrivit „Baby Center”, a recurs la următoarele soluții:
„Strategia mea pentru a-i ajuta să vizualizeze cuvintele este să le pun la dispoziție seturi de câte 10, care să fie simple- „în”, „afară”, „sus”, „jos”, „și”, „noi”, „voi”, „pot”, „iau”, „lor”- până când se obișnuiesc cu ele. După aceea am mai adăugat câteva. Mai întâi pronunț eu cuvântul respectiv, îi rog să îl repete și apoi îl folosim într-un enunț. Eventual le arăt și un flash-card cu acel cuvânt pentru a-l vedea. Iată și un truc: am găsit seturi de cuvinte opuse („sus/jos”, „pe/sub”, „peste/dedesubt”, „da/nu”) sau de cuvinte asemănătoare, ambele fiind de mare ajutor.
Alte strategii:
- Folosirea flash-cardurilor;
- Când le citeam, procedam așa: le arătam cuvintele pe care le auzeau și le spuneam „Uitați-vă aici, știți acest cuvânt!”. Verificam apoi pentru a vedea dacă își aminteau- dacă reușeau, îi lăudam!;
- Am folosit și aplicații pe care copiii mei le îndrăgeau: consider că acestea sunt de ajutor întrucât copiii pot pune literele în ordinea corectă pentru a crea cuvinte și după aceea se pot uita la o animație distractivă cu acel cuvânt...”.
Nu s-a ferit să recunoască faptul că micuții ei nu reușiseră să citească cursiv până când au ajuns la grădiniță, dar că lucrurile învățate acasă i-au ajutat să deprindă abilități utile. Pentru aceeași sursă, a menționat că:
„Nu pot spune despre cei doi copii ai mei preșcolari că puteau citi cursiv- chiar dacă fiica mea era pe punctul să reușească- până când au intrat la grădiniță. Dar cu ajutorul activităților și a instrumentelor amintite, toți erau pregătiți să citească- de fapt, au deprins abilități pe care le vor utiliza în continuare și de care sper să beneficieze pe tot parcursul vieții. Din fericire, și fiicele mele mai mici pot face asta...”
Surse foto: istockphoto.com
Surse articol: babycenter.com