Da, mi-am învățat copiii să citească înainte să intre la grădiniță. Cum am reușit

Da, mi-am învățat copiii să citească înainte să intre la grădiniță. Cum am reușit

Alina Nedelcu - Redactor Senior

Una dintre preocupările unei mămici este și să-și pregătească micuțul pentru a se adapta cât mai bine la grădiniță. În aceste condiții, poți alege să-l familiarizezi cu diverse demersuri, printre care se numără și recunoașterea literelor. Parcurgând cu atenție articolul de mai jos poți descoperi experiența unei mame cu patru copii, care povestește cum a reușit să-i ajute să deprindă abilitățile ce le vor fi utile pentru a învăța mai ușor să citească. 

I-a obișnuit cu lectura încă de la o vârstă fragedă

Mama a patru copii a povestit, pentru „Baby Center”, ce a făcut pentru a-i ajuta să fie mai pregătiți pentru grădiniță. Ea a explicat că este esențial ca unui copil să i se deschidă gustul pentru lectură de la o vârstă fragedă. În aceste condiții, va fi mai dornic să învețe și să citească. Iată ce a relatat pentru sursa citată:

„Le-am citit copiilor mei încă de când erau bebeluși. Nu am realizat acest demers zilnic- și, sinceră să fiu, lucrurile au stat diferit cu fiecare copil în parte- însă beneficiile efortului de a-i citi unui copil sunt incontestabile. Să îi introduci pe cei mici în universul literelor, al tiparelor lingvistice și să le arăți ce înseamnă dragostea pentru cărți, toate acestea stau la baza pasiunii pentru citit. De asemenea, am cântat și „cântecul alfabetului”. Am făcut asta de mai multe ori.”

mama fericita care isi tine pe genunchi fetitele gemene si se uita impreuna pe carti

I-a învățat să identifice literele

A început să-i învețe pe copii să recunoască literele când ajunseseră la vârsta de 18-24 de luni. Spune că știau deja să le recite datorită „cântecului alfabetului”. Pentru a-i învăța să identifice literele, mama s-a folosit de mai multe „instrumente”, după cum a dezvăluit pentru sursa citată anterior:

  • Flash-carduri cumpărate sau confecționate acasă: a recurs la flash-carduri cu litere de tipar și cu obiecte care începeau cu litera respectivă. A procedat astfel: „Am stat alături de copiii mei și ne-am uitat împreună pe flash-carduri, spunând „M- măr, U-urs, P-pisică”, lăsându-i să țină  în mână fiecare flash-card și lăudându-i de fiecare dată când reușeau să repete cuvântul. Secretul pentru a le capta atenția a fost: sesiuni scurte de identificare a literelor și multe laude. Iar dacă nu aveau chef să facă asta, nu am insistat. Este foarte important ca totul să fie distractiv”;
  • Litere magnetice: acestea pot fi așezate pe frigider sau pe o tăbliță;
  • O aplicație: de exemplu, pot fi găsite aplicații care să-i permită copilului să apese pe anumite litere și apoi să audă denumirea acestora. 

Copiii s-au familiarizat cu sunetele corespunzătoare literelor

Mama a atras atenția asupra următorului aspect: nu a început să-i învețe pe copii să asocieze sunetele cu literele până când aceștia nu au ajuns să le recunoască pe acestea din urmă. Pentru aceeași sursă, a venit cu următoarele detalii:

„Odată ce micuții mei au reușit să recunoască fără probleme literele (ne-a luat câteva luni), am adăugat în flash-cardurile noastre și sunetele corespunzătoare acestora. Uneori, le strecor printre flash-carduri și alte cuvinte care încep cu o anumită literă. În plus, ne-au ajutat cântecele cu litere de pe aplicația „ABCmouse.com” sau de pe YouTube.” 

copil care invata literele cu ajutorul unor flash-carduri colorate cu litere si cu cuvinte care incep cu litera respectiva

S-au jucat și cu diverse cuvinte

Cea care și-a învățat copiii să citească până ce au ajuns la grădiniță a precizat că, după ce aceștia s-au obișnuit cu sunetele corespunzătoare literelor, a mai făcut un pas înainte. Astfel, copiii au avut ocazia să se joace și cu anumite cuvinte, așa cum reiese și din exemplele oferite de mamă pentru sursa menționată:

  • Pronunțarea numelui pe litere: „Să îi înveți pe copii cum se pronunță numele lor este o modalitate distractivă de a le demonstra cum punerea laolaltă a literelor dă naștere cuvintelor cu sens. De asemenea, procedând așa le stimulezi încrederea în sine. În același timp, pot exersa scrierea numelui cu ajutorul markerelor sau cariocilor. Sau se pot folosi de litere magnetice. Dacă vrei să le oferi o activitate senzorială, lasă-i să le scrie utilizând spumă de ras”;
  • Pronunțarea cuvintelor simple: se pronunță cuvinte cât mai scurte la început;
  • Introducerea treptată a cuvintelor care rimează: de exemplu, îi poți spune copilului să rostească „nas”, „pas” etc. Pe măsură ce se obișnuiește cu mai multe cuvinte, îi poți întreba ce rezultă în cazul în care înlocuiești una dintre literele dintr-un cuvânt. 

A urmat vizualizarea cuvintelor

Mama a explicat cum a procedat pentru a-i familiariza pe copiii ei cu diverse cuvinte, astfel încât să le poată include în enunțuri. Potrivit „Baby Center”, a recurs la următoarele soluții:

„Strategia mea pentru a-i ajuta să vizualizeze cuvintele este să le pun la dispoziție seturi de câte 10, care să fie simple- „în”, „afară”, „sus”, „jos”, „și”, „noi”, „voi”, „pot”, „iau”, „lor”- până când se obișnuiesc cu ele. După aceea am mai adăugat câteva. Mai întâi pronunț eu cuvântul respectiv, îi rog să îl repete și apoi îl folosim într-un enunț. Eventual le arăt și un flash-card cu acel cuvânt pentru a-l vedea. Iată și un truc: am găsit seturi de cuvinte opuse („sus/jos”, „pe/sub”, „peste/dedesubt”, „da/nu”) sau de cuvinte asemănătoare, ambele fiind de mare ajutor.

Alte strategii:

  • Folosirea flash-cardurilor;
  • Când le citeam, procedam așa: le arătam cuvintele pe care le auzeau și le spuneam „Uitați-vă aici, știți acest cuvânt!”. Verificam apoi pentru a vedea dacă își aminteau- dacă reușeau, îi lăudam!;
  • Am folosit și aplicații pe care copiii mei le îndrăgeau: consider că acestea sunt de ajutor întrucât copiii pot pune literele în ordinea corectă pentru a crea cuvinte și după aceea se pot uita la o animație distractivă cu acel cuvânt...”.

Nu s-a ferit să recunoască faptul că micuții ei nu reușiseră să citească cursiv până când au ajuns la grădiniță, dar că lucrurile învățate acasă i-au ajutat să deprindă abilități utile. Pentru aceeași sursă, a menționat că: 

„Nu pot spune despre cei doi copii ai mei preșcolari că puteau citi cursiv- chiar dacă fiica mea era pe punctul să reușească- până când au intrat la grădiniță. Dar cu ajutorul activităților și a instrumentelor amintite, toți erau pregătiți să citească- de fapt, au deprins abilități pe care le vor utiliza în continuare și de care sper să beneficieze pe tot parcursul vieții. Din fericire, și fiicele mele mai mici pot face asta...”

Surse foto: istockphoto.com

Surse articol: babycenter.com

Articolul urmator
Acești părinți au decis să le ofere copiilor autonomie, așa că nu-i vor învăța să scrie sau să citească. „Ne trăim viața exclusiv natural”
Acești părinți au decis să le ofere copiilor autonomie, așa că nu-i vor învăța să scrie sau să citească. „Ne trăim viața exclusiv natural”

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Uimitor! Un copil a învățat să citească singur la 2 ani și 4 luni. A intrat oficial în Cartea Recordurilor!
    Uimitor! Un copil a învățat să citească singur la 2 ani și 4 luni. A intrat oficial în Cartea Recordurilor!

    Un copil din Marea Britanie a învățat să citească la vârsta de 2 ani și 4 luni. Puștiul e un geniu și e considerat unul dintre cei mai inteligenți copii din lume.

    Mama mea „m-a învățat” să-mi urăsc corpul. Cum am reușit să mă iubesc așa cum sunt
    Mama mea „m-a învățat” să-mi urăsc corpul. Cum am reușit să mă iubesc așa cum sunt

    Pentru a ajunge să ne iubim corpul, uneori trebuie să învățăm să ne „debarasăm” de toate convingerile și standardele care nu ne aparțin și care ne spun cum...

    Cum am învățat să-mi înțeleg cu adevărat copilul și să-l tratez așa cum merită, de fapt
    Cum am învățat să-mi înțeleg cu adevărat copilul și să-l tratez așa cum merită, de fapt

    Această mămică și-a dorit mereu ca fiul său să fie într-un anumit fel, însă dorințele sale nu corespundeau cu realitatea. Câțiva ani mai târziu, a...

    De ce nu se întorc copiii lui Silviu Prigoană la mama lor. „Eu nu am reușit să îmi strâng în brațe copiii pentru că le-a murit tatăl”
    De ce nu se întorc copiii lui Silviu Prigoană la mama lor. „Eu nu am reușit să îmi strâng în brațe copiii pentru că le-a murit tatăl”

    Adriana Bahmuțeanu nu a reușit să aline durerea copiilor ei, după moartea tatălui lor. Vedeta TV a apelat la organele abilitate, la Poliție și la Protecția copilului, însă...

    M-am despărțit de partenerul meu pentru că nu a reușit să-mi iubească și copiii
    M-am despărțit de partenerul meu pentru că nu a reușit să-mi iubească și copiii

    O femeie de peste hotare a decis să se despartă de iubitul ei, cu care era într-o relație de 2 ani, pentru că și-a dat seama că bărbatul nu îi va iubi pe copiii ei...

    Părinții au tendința să citească mai mult pentru a le oferi copiilor lor un exemplu. Ce spun studiile recente
    Părinții au tendința să citească mai mult pentru a le oferi copiilor lor un exemplu. Ce spun studiile recente

    Aproape opt din zece (78%) părinți le citesc copiilor lor aceleași cărți care le-au fost citite și lor în copilărie, sugerează un nou studiu. Un sondaj recent efectuat...

    Nu am reușit să am copiii mei, dar soarta mi-a adus în grijă șase copii
    Nu am reușit să am copiii mei, dar soarta mi-a adus în grijă șase copii

    A încercat în numeroase rânduri să rămână gravidă, dar nu a reușit. Până când destinul i-a pus în brațe șase copii.

    O grădiniță din Hunedoara, vandalizată cu mesaje de ură. ”Copiii noștri nu sunt ... ”
    O grădiniță din Hunedoara, vandalizată cu mesaje de ură. ”Copiii noștri nu sunt ... ”

    Grădinița ”Piticot” din Hunedoara a primit de la primărie, prin programele Uniunii Europene 1 milion de euro pentru modernizare. Lucrările de reabilitare au ajuns aproape de...

    © 2024 Qbebe