Asociația „Cu Alte Cuvinte” a realizat un un sondaj în rândul a 200 de profesori care predau în școli din medii defavorizate, precizează educatieprivata.ro.
Sondajul „Mărturii de la catedră: Eroii romi în viața copiilor” a scos la iveală faptul că 7 din 10 profesori afirmă că elevii rromi din clasa lor nu-și declară identitatea, pentru a nu fi discriminați de colegi, dar nici de cadrele didactice.
Scopul a fost evaluarea percepțiilor profesorilor asupra nevoii de informare și învățare a copiilor la clasă, prin materiale ilustrative, care să promoveze personaje de etnie romă (sau din alte grupuri minoritare) într-un scop pozitiv. În urma cercetării cu pricina, mai multe ONG-uri au colaborat în acest sens și au lansat „Bare Rroma”.
„Bare Rroma” este o serie de cărți ilustrative despre eroi și eroine rome, care trăiesc în societatea actuală. Cărțile sunt dedicate elevilor din ciclul primar și preșcolar și au fost tipărite atât în limba română, cât și în limba romani. Până acum, s-au tipărit 4300 de exemplare, care vor fi distribuite în mai multe școli, biblioteci și centre comunitare din țară.
Cele patru cărți ale seriei „Bare Rroma” sunt scrise de tineri romi și ilustrează poveștile unor personalități rome actuale: activista Nicoleta Bițu, artistul Connect-R, activista Loredana Mihaly și actorul Sorin Sandu. Cărțile au rolul de a ilustra modele pozitive din comunitatea romă, care să aducă în prim plan unicitatea și contribuțiile romilor în societatea noastră, mai menționează sursa precizată anterior.
Profesorii participanți la cercetare au afirmat, în proporție de 87%, că educația pentru acceptarea și înțelegerea diversității trebuie să aibă loc încă de la grădiniță.
În același timp, 75% dintre aceștia au afirmat faptul că elevii neromi trebuie să învețe despre cultura acestei minorități la școală.
„Am făcut mari eforturi pentru a primi cărți pe nivelul de înțelegere al elevilor mei, cu scopul de a-i face să înțeleagă situații cu care ne confruntăm: dizabilități fizice sau cognitive, etnii diferite (școala noastră e în Transilvania), problematica refugiaților etc. Pot părea subiecte prea mari dacă nu sunt explicate la o vârstă mică prin povești care să-i apropie pe copii de situații de viață diferite”, a declarat un cadru didactic despre utilitatea acestei serii de cărți.
„Comunitatea romă are multe povești de spus. Tocmai de aceea ne dorim să continuăm acest proiect cu alte serii de cărți ilustrate cu eroine și eroi romi – pentru a inspira noi generații de copii să descopere modele din comunitatea romă la grădiniță și la școală.
Am lansat acest proiect cu patru cărți ilustrate cu eroine și eroi romi, în ediție bilingvă, pentru că ne dorim ca toți copiii romi să crească cu mândria de a fi romi și cu firescul de a-și afirma identitatea, precum și cunoașterea culturii rome de către colegii lor care nu sunt romi”, a declarat Minodora Cerin, manager de proiecte în cadrul Asociației Cu Alte Cuvinte.
„Dacă ai materiale didactice, și în special cărți de povești, bilingve, în română și romani, sau invers, poate schimba fundamental dinamica în clasă. Poate oferi noi perspective și experiențe în ceea ce privește actul educațional. Sporește creativitatea, încurajează elevii la dialog și cu siguranță lărgește orizontul de înțelegere și interpretare”, a mai spus și Alexandru Zamfir, asist. univ. dr. Catedra de Limba și Literatura Rromani, Universitatea din București.
Surse foto: istockphoto
Surse articol: educatieprivata.ro