Elevii primesc absenţe dacă nu participă la orele online. Ce alte reguli trebuie să ştie părinţii şi elevii

Elevii primesc absenţe dacă nu participă la orele online. Ce alte reguli trebuie să ştie părinţii şi elevii

Alina Nedelcu - Redactor Senior

Un nou ordin al Ministrului Educaţiei, apărut la finalul săptămânii trecute, stabileşte noi reguli referitoare la predarea în sistem online. Acestea se adresează elevilor, cadrelor didactice şi părinţilor. Parcurge articolul de mai jos pentru a afla ce cuprinde noul ordin!

Obligaţiile participanţilor la orele online

Potrivit ordinului de ministru 5.545/2020 (semnat pe 10 septembrie şi publicat pe 11 septembrie în Monitorul Oficial), se stabileşte cine sunt participanţii la cursurile online: "Prin participant la activităţile desfăşurate prin intermediul tehnologiei şi al internetului se înţelege: cadrul didactic, preşcolarul, elevul, părintele, tutorele legal instituit sau susținătorul legal al elevului minor sau un membru al familiei în grija/supravegherea căruia este încredințat elevul minor".

Una dintre principalele noutăţi aduse de acest ordin este că, spre deosebire de perioada din primăvară, nu se mai menţionează obligativitatea pentru părinţi de a le asigura copiilor instrumentele necesare pentru orele online, ci se vorbeşte despre părinţi ca aceia care "asigură participarea copiilor". 

Obligaţiile participanţilor la învăţământul în sistem online se referă la:

  • "răspund pentru toate mesajele, videoclipurile, fișierele expediate sau pentru orice alte materiale prelucrate prin utilizarea aplicației/platformei educaționale informatice;
  • de a utiliza aplicația/platforma educațională informatică doar în conformitate cu prevederile legale;
  • de a nu înregistra, disemina, folosi informații, care conțin date cu caracter personal, în alt mod care excede scopului prelucrării acestor date"

Baietel aflat in fata computerului pentru  a participa la cursuri desfasurate in sistem online 

Altă noutate ce se regăseşte în noul ordin de ministru este următoarea: este prima dată când într-un asemenea document se prevede ca temele ce vor fi date elevilor să fie creative, să nu îi solicite prea mult şi să nu le ocupe foarte mul timp: "În elaborarea sarcinilor de lucru trebuie să se urmărească respectarea particularităților de vârstă ale elevilor în ceea ce privește resursa de timp, nivelul de înțelegere al acestora și gradul de dificultate a itemilor.
Sarcinile de lucru trebuie să fie creative, să nu conducă la pierderea interesului elevilor față de învățare, la oboseală fizică și emoțională, la reducerea timpului destinat unor activități recreative, familiale sau comunitare, inclusiv a timpului destinat somnului, alimentației etc."

În cadrul aceluiaşi document oficial este definită şi predarea online: "...o formă de organizare a procesului didactic ce implică înlocuirea orelor de predare-învățare-evaluare, care presupun prezența fizică a preșcolarilor/elevilor în sala de curs, cu activități de studiu individual și activități didactice în sistem online. Activitatea este organizată de către cadrele didactice, acestea asigurând continuitatea procesului didactic prin intermediul tehnologiei și al internetului".

Şcoala desfăşurată în sistem online presupune următoarele tipuri de comunicare:

  • sincronă – organizată într-un mediu virtual de învățare, cu participarea simultană a preșcolarilor/elevilor, a cadrelor didactice, eventual și a părinților/reprezentanților legali
  • asincronă – se desfăşoară într-un mediu virtual de învățare, în cadrul căreia preșcolarii/elevii și cadrele didactice nu sunt conectați simultan
  • mixtă – este desfășurată atât sincron, cât și asincron

Responsabilităţile elevilor

Ordinul de ministru menţionat prevede, pentru elevi, următoarele responsabilităţi:

  • "au obligația de a participa la activitățile desfășurate prin intermediul tehnologiei și al internetului; în caz contrar, elevul este considerat absent și se consemnează absența în catalog, cu excepția situațiilor justificate;
  • participă la activitățile stabilite de cadrele didactice și de către conducerea unității de învățământ, conform programului comunicat, precum și informațiilor transmise de către profesorii diriginți/profesorii pentru învățământ primar/învățătoare/ profesorii pentru învățământul preșcolar/educatoare;
  • rezolvă și transmit sarcinile de lucru în termenele și condițiile stabilite de către cadrele didactice, în vederea valorificării activității desfășurate prin intermediul tehnologiei și internetului;
  • au o conduită adecvată statutului de elev, dezvoltând comportamente și atitudini prin care să se asigure un climat propice mediului de învățare;
  • nu comunică altor persoane datele de conectare la platforma destinată învățământului prin intermediul tehnologiei și al internetului
  •  nu înregistrează activitatea desfășurată în mediul online, în conformitate cu legislația privind protecția datelor cu caracter personal, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679, precum și ale art. 4 alin. (4) din prezenta metodologie"

Atribuţiile cadrelor didactice

Conform metodologiei, cadrele didactice au atribuţiile de mai jos:

  • proiectează și realizează activitățile didactice din perspectiva principiilor curriculare și a celor privind învățarea prin intermediul tehnologiei și al internetului;
  • elaborează, adaptează, selectează resurse educaționale deschise, sesiuni de învățare pe platforme educaționale, aplicații, precum și alte categorii de resurse care pot fi utilizate;
  • proiectează activitățile-suport pentru învățarea prin intermediul tehnologiei și al internetului;
  • elaborează instrumente de evaluare aplicabile prin intermediul tehnologiei și al internetului, pentru înregistrarea progresului preșcolarilor/elevilor;
  • stabilesc împreună cu celelalte cadre didactice un program optim pentru predare-învățare-evaluare astfel încât să se respecte curba de efort a elevilor și să se evite supraîncărcarea acestora cu sarcini de lucru

Referitor la "proiectarea şi organizarea activităţii didactice prin intermediul tehnologiei şi internetului", cadrele didactice vor ţine cont de:

  • selectarea informațiilor/a experiențelor anterioare ale elevilor și valorificarea acestora;
  • realizarea/selectarea/adaptarea materialelor/resurselor specifice pentru facilitarea procesului educațional;
  • crearea unei comunități de învățare;
  • aplicarea sarcinilor de lucru, astfel încât să se asigure pentru toți preșcolarii/elevii dobândirea competențelor specifice particularităților de vârstă;
  • încurajarea contribuțiilor individuale, a reflecției etc.

Metodologia aduce în discuţie şi faptul că sevor urmări "dezvoltarea competențelor elevilor, fixarea și consolidarea cunoștințelor, educația remedială, pregătirea elevilor pentru susținerea evaluărilor și examenelor naționale".

Alt rol al cadrelor didactice prevăzut în ordinul de ministru este "verificarea sistematică a realizării sarcinilor de lucru de către preșcolari/elevi și îi încurajează prin oferirea feedbackului constructiv/pozitiv cu accent permanent pe proces, soluții și pe rezultat, nu pe consecințe". Se recomandă ca elevii să aplice autoevaluarea, evaluarea reciprocă, apelându-se la tehnici de colaborare în perechi sau în grupuri mici.

Cadrele didactice nu vor mai fi obligate să consulte părinţii şi elevii pentru acordarea notelor/calificativelor: "progresul educațional al elevilor poate fi evaluat de cadrele didactice, prin acordarea de note/calificative, în conformitate cu legislația în vigoare, utilizând instrumente specifice de evaluare".

Obligaţiile pe care le are şcoala

Unităţile de învăţământ sunt cele care în primul rând trebuie să asigure protejarea şi păstrarea datelor cu caracter personal, în acest scop având următoarele atribuţii:

  • "securitatea în mediul online
  • asigurarea confidențialității datelor
  • preîntâmpinarea riscului pierderii de date
  • împiedicarea modificării datelor cu caracter personal
  • interzicerea accesului neautorizat la datele cu caracter personal"

Altă obligaţie a şcolilor este de a nu realiza înregistrări (ca măsură de protejare a datelor cu caracter personal) şi de a proteja date cu caracter personal cum ar fi:

  • numele și prenumele preșcolarilor/elevilor, numele și prenumele cadrelor didactice care utilizează aplicația/platforma educațională informatică;
  • imaginea, vocea participanților, după caz;
  • mesajele, videoclipurile, fișierele expediate sau orice alte materiale care conțin date prelucrate prin utilizarea aplicației/platformei educaționale informatice;
  • rezultatele evaluării;
  • datele de conectare la aplicația/platforma educațională utilizată pentru participare la cursurile online: nume de utilizator și parolă de acces.

Atribuţiile părinţilor

În noul ordin al Ministrului Educaţiei, la articolul 15,  sunt stipulate şi obligaţiile părinţilor în cadrul sistemului de învăţare online:

  • "asigură participarea copiilor la activitățile didactice organizate de către unitatea de învățământ prin intermediul tehnologiei și al internetului, urmărind crearea unui mediu fizic sigur, prietenos și protectiv pentru copil în timpul desfășurării activității, promovarea unui comportament pozitiv, aprecierea progresului înregistrat de preșcolar/elev, încurajarea, motivarea și responsabilizarea acestuia cu privire la propria formare
  • mențin comunicarea cu profesorul diriginte/învățătorul și celelalte cadre didactice;
  • sprijină preșcolarul/elevul, dacă este cazul, în primirea și transmiterea sarcinilor de lucru, în termenele stabilite;
  •  transmit profesorului diriginte/profesorului pentru învățământ primar/învățătoarei/profesorului pentru învățământul preșcolar/educatoarei feedbackul referitor la organizarea și desfășurarea activității de predare-învățare-evaluare prin intermediul tehnologiei și al internetului"

Surse: edupedu.ro, legislatie.just.ro, romania.europalibera.org

Surse foto: istockphoto.com, pexels.com

Articolul urmator
„Lături pentru porci, nu masă caldă pentru copii!” - Ce primesc elevii de la o școală din Sălaj la masa de prânz
„Lături pentru porci, nu masă caldă pentru copii!” - Ce primesc elevii de la o școală din Sălaj la masa de prânz

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    200 lei în plus pentru elevii din învățământul primar. Iată cum pot beneficia de ei
    200 lei în plus pentru elevii din învățământul primar. Iată cum pot beneficia de ei

    Elevii din învățământul primar ar putea primi vouchere de peste 200 lei pentru controale oftalmologice, achiziționarea de ochelari de vedere, intervenţii medicale sau...

    „Sunt o profă a naibii”. Cum își motivează o profesoară elevii să învețe?
    „Sunt o profă a naibii”. Cum își motivează o profesoară elevii să învețe?

    Cum arată și ce exigențe are un cadru didactic despre care copiii spun că este sever, sau în limbajul lor, „al naibii”? Un cadru didactic care a petrecut un sfert de...

    Elevii rromi evită să își declare identitatea. Motivele? Lesne de înțeles
    Elevii rromi evită să își declare identitatea. Motivele? Lesne de înțeles

    Un sondaj de opinie realizat în rândul profesorilor de Asociația „Cu Alte Cuvinte” relevă un lucru trist despre elevii rromi. Majoritatea acestora nu-și declară...

    Profu' bun Vs. Profu' rău: un exercițiu pe care toți diriginții și învățătorii ar trebui să îl facă cu elevii lor
    Profu' bun Vs. Profu' rău: un exercițiu pe care toți diriginții și învățătorii ar trebui să îl facă cu elevii lor

    Iată un excercițiu pe care toate cadrele didactice ar trebui să îl facă cu elevii lor! Diriginta unei clase de a IX-a le-a dat o temă elevilor săi: de a scrie, pe două coloane,...

    Pubertatea începe mai devreme în ziua de azi! Ce trebuie să știe părinții
    Pubertatea începe mai devreme în ziua de azi! Ce trebuie să știe părinții

    Cara Natterson, medic pediatru și Vanessa Kroll Bennett, mamă de 4 adolescenți, cu o experiență vastă în dezvoltarea copilului, povestesc despre cartea pe care au scris-o...

    7 lucruri pe care părinții cu bebeluși la terapie intensivă trebuie să le știe, direct de la un medic specialist
    7 lucruri pe care părinții cu bebeluși la terapie intensivă trebuie să le știe, direct de la un medic specialist

    Ann Anderson este medic specialist ATI (Anestezie și Terapie Intensivă) la secția de neonatologie din cadrul unui spital de copii din Nebraska, SUA. Ea dezvăluie 7 lucruri pe care...

    Anxietatea și fobia de mersul la toaletă, la copii. Ce trebuie să știe părinții
    Anxietatea și fobia de mersul la toaletă, la copii. Ce trebuie să știe părinții

    Mulți copii se confruntă cu anxietatea și în unele cazuri, chiar cu fobia mersului la toaletă. Dacă și copilul tău se află printre ei, atunci acest articol este pentru tine.

    Nicăieri în lume elevii nu sunt apreciați sau umiliți în mod public ca la festivitățile de premiere de la noi
    Nicăieri în lume elevii nu sunt apreciați sau umiliți în mod public ca la festivitățile de premiere de la noi

    O profesoară revoltată de festivitățile de premiere de la sfârșitul anului școlar, specifice sistemului educațional românesc, a lansat o petiție pentru a se renunța la...

    © 2024 Qbebe