Instaurată de pe vremea regimului comunist, festivitatea de premiere a elevilor la final de an, în care copiii cei mai buni poartă coronițe și toți sunt strigați pe nume pentru a-și primi premiul sau mențiunea, a devenit în era modernă o traumă pentru unii copii. Așa declară o profesoară din Bacău care este decisă să schimbe această mentalitate învechită, lansând o petiție online prin care solicită eliminarea premierii publice a elevilor, la finalul anului școlar.
„Numele meu este Ana-Nela Popoveniuc și sunt profesor doctor la Școala Gimnazială ,, Ion Creangă” din Bacău. Aeastă petiție este creată în nume personal, ca urmare a efectelor pe care am observat că le are asupra elevilor premierea în cadru festiv a celor cu rezultate bune, făcându-le publice mediile, scoțându-i în evidență și separându-i în acest fel de colegii lor, dar și suferința celor cu rezultate mai puțin bune, care sunt puși în antiteză, în mod fățiș, cu cei premiați. Susțin eliminarea premierii publice ca un drept la intimitate al copilului. Nicăieri în lume elevii nu sunt apreciați sau umiliți în mod public, prin astfel de ierarhizări finale, în învățământul obligatoriu.
Școala nu reprezintă un concurs, ci dreptul firesc al copilului la educație. Elevii să fie premiați pentru reușite la olimpiade și concursuri și nu la absolvirea unui an școlar, în fața tuturor. Ei nu trebuie să fie în competiție cu colegii lor, sistemul ierarhic deschis conducând către invidie și ură, încurajând animozități între copii de vârsta mică și adolescenți. Consider transmiterea publică a mediilor și a rezultatelor obținute de elev, fără a fi nevoie de acordul părintelui sau tutorelui, o încălcare a datelor cu caracter personal, cu efecte traumatizante emoțional pentru copil.”
Iată ce spune psihologul Mihai Copăceanu despre isteria diplomelor și a coronițelor:
Mesajul pe care noi, părinții îl transmitem, de fapt, copiilor
"Ce mesaj îi transmitem copilului când îi solicităm rezultate școlare, premii? Când mă supăr pe el că nu a obținut media dorită de mine că părinte? Competiție, luptă, cifre: ” al meu e mai deștept că al tău”, să ai note maxime la toate materiile. Dacă la desen nu ai luat 10 (pentru că da, nu ai talent frățică, nu ești geniu universal), profu e de vină. Cum să-ți strice media (auzi ce expresie penibilă). Să ne motiveze diriga toate absențele. Cum 9 la purtare. Wai, al meu e cel mai bun. Să îi mărească media. Auzi, tu știi cine e tati? De fapt, dacă am luat premiul I sunt mai deștept ca tine, fraiere!” Și uite așa naștem conflicte între copiii mici care se propagă până la maturitate."
Ce încurajează profesorii
"Doamne învățătoare/dirigintă...de fapt ce incurajați? Vorba unui elev ”Mihai, notele nu reflectă inteligența mea”. Aș vrea o școală în care să nu existe note, medii, teze, premii, cupe și nici diplome de final de an. etc. Să fie competiție, dar să nu fie ierarhie stupidă. Să nu ne batem joc de colegu' că nu a obținut premiul III sau mențiune. Să ne respectăm indiferent de rezultate. Să învățăm prietenia și studiul în comun, nu egoismul și individualitatea! Ne-am scobit în dinți-hop o diplomă.... Aș vrea o școală în care să se învețe respectul nu competiția, iubirea nu ura, empatia nu ”călcăm pe cadavre”. O școală în care festivitatea de final de an să fie o zi relaxantă, repet, fără premii, fără diplome, fără stres sau frustrări, fără ceremonie publică în care unii sunt elogiați și alții rușinați (mediile pot fi anonimizate, ca la nemți), o zi în care toți suntem egali și poate povestim ceva frumos sau mâncăm impreună ceva sănătos și dansăm... O școală așa ....ca la Oxford", scrie pe Facebook psihologul Mihai Copăceanu.
Citește și:
- Se poate! Directoarea care a făcut din școala din sat una care concurează cu cele europene în numai 4 luni
- Prima școală din lume cu predare virtuală. Cum va schimba Metaversul educația
- O profesoară a cerut părinților să nu îi mai ia flori în prima zi de școală. A solicitat în schimb altceva
Surse foto: istockphotos.com
Surse articol: Facebook