- Istoric, valori si alte lucruri interesante
- Dezvolta creativitatea
- Recunoasterea culorilor, formei si a marimii - gandire spatiala si matematica
- Fizica si inginerie
- Dezvolta abiltati de motricitate fina
- Logica si aptitudini de rezolvare a problemelor
- Dezvoltarea rabdarii, perseverentei si persistentei
- Tolerenta si acceptare, noi frontiere
- Cooperarea si lucrul in echipa, aptitudini de exprimare/comunicare
- Intarirea punctelor forte si a increderii in sine
- Opinia specialistului
- Centre de invatare
- Sfaturi
- Ce spun parintii?
Istoric, valori si alte lucruri interesante
Ole Kirk Christiansen, un tamplar, devine fondatorul companiei Lego in anul 1932, obtinand denumirea acesteia din abrevierea alaturarii cuvintelor daneze "leg godt" care se traduc "joaca bine" care au devenit si idealul brandului. Conducerea companiei a fost transmisa de la tata la fiu, in prezent fiind detinuta de Kjeld Kirk Kristiansen, nepotul fondatorului. Intr-un interval de 80 ani, Lego a devenit o companie de nivel global, al treilea producator de jucarii din lume ca marime; a obtinut de doua ori distinctia de "produsul secolului". Cu toate ca s-a dezvoltatat mult de la infiintare, la baza ramane traditionala caramida Lego care a fost lansata (in forma prezenta) in anul 1958. Principiul de unire prin tuburi ii confera unicitate, dar si posibilitati nelimitate de construire, evident in functie de imaginatie.
Valorile care guverneaza compania sunt: imaginatia, creativitatea, distractia, invatarea, grija si calitatea care sunt urmarite cu constiinciozitare in toate procesele de productie.
Iata si cateva lucruri pe care poate nu le cunosteati despre Lego:
- caramizile din prezent au aceeasi marime ca cele produse initial (cele de 2X4),
- caramizile din seturile Duplo sunt de 8 ori mai mari decat cele originale insa se pot conecta de acestea,
- in medie orice persoana de pe Pamant detine 86 caramizi,
- in anul 2012 45,7 miliarde de caramizi Lego au fost produse intr-un ritm de 5,2 milioane pe ora,
- numarul de caramizi vandute in 2012 ar inconjura luna de mai mult de 18 ori,
-prima figurina de Lego a fost produsa in 1978 (au urmat mai mult de 4 miliarde, constituind cea mai mare populatie de pe Glob daca ar fi vii),
- in Marea Britanie exista o casa constuita in intregime din Lego (in anul 2009),
- cel mai mare set produs comercial de Lego este Taj Majal.
Dezvolta creativitatea
Cu toate ca o mare parte din interactiunea copiilor incepe cu respectarea instructiunilor de asamblare, ulterior cei mici incep sa stranga idei si sa deprinda tehnici de construire pe care le folosesc apoi pentru a crea constuctii in minte. De asemenea, daca se confrunta cu provocari in procesul de asamblare, vor incepe sa isi puna imaginatia la contributie, folosind piese de la alte seturi si chiar venind cu modele inedite, diferite de cele deja cunoscute.Recunoasterea culorilor, formei si a marimii - gandire spatiala si matematica
In cazul copiilor de varsta mica care se joaca cu seturi Duplo, pot folosi piesele pentru a invata sa identifice diferentele dintre culori, marimi si forme si chiar a deprinde notiuni de baza de numarare. Mai apoi, constructia cu Lego sustine intelegerea spatiala si constientizarea proportiilor si a tiparelor, reprezentand de multe ori prima experienta cu un obiect tridimensional. Astfel, pe masura ce un copil construieste, va descoperi ce piese se potrivesc mai bine, cum trebuie aranjate si ce marime ar trebui sa aiba "produsul" final. In cadrul unui studiu experimental, cercetatorii au efectuat o testare a aptitudinilor spatiale ale unui grup de prescolari, fiindu-le prezentate caramizi si jucarii ce implica logica, explicandu-le cum se folosesc. Dupa 6 saptamani a avut loc o noua testare si cei din grupul vizat au prezentat imbunatatiri semnificative (Sprafkin et al 1983). Un alt studiu (Caldera et al 1999) a observat ca prescolarii care au inregistrat rezultate mai bune la aptitudinile spatiale au demonstrat mai mult interes in joaca cu caramizi si au fost mai indemanatici in reproducerea modelelor de constructie complexe.
Caramizile de baza chiar ajuta la invatarea fractiilor si diviziunilor pentru copiii mai mari, de la un intreg la jumatate sau un sfert, copiii invatand aceste notiuni fara sa realizeze. In urma unui studiu efectuat asupra copiilor de la varsta prescolara pana la liceu (Wolfgang et al, 2001) a constatat ca un copil de 4 ani care se juca cu caramizile in mai multe moduri compleze avea sanse mai mari de a obtinre rezultate ridicate la matematica in liceu (fara a avea legatura cu IQ-ul).
Fizica si inginerie
Cu toate ca pare ciudat, si aceste abilitati sunt dezvoltate deoarece, pe masura ce un copil construieste o cladire inalta sau un pod, invata cum sa gandeasca in 3 dimensiuni, sa echilibreze greutatea si sa utilizeze suporti pentru structura, dar si sa urmze instructiuni care sunt detaliate pas cu pas in cadrul fiecarui produs. Astfel, cand cei mici remarca faptul ca unele constructii nu sunt stabile, descopera cum sa le confere structura si stabilitate prin exercitiu, pornind de la baza problemei, iar acest lucru reprezinta notiuni ingineresti de baza. S-a constatat concret faptul ca multi dintre micii pasionati Lego au urmat o cariera in domeniul arhitecturii, constructiilor si al ingineriei odata ajunsi la maturitate.Dezvolta abiltati de motricitate fina
In mod evident nu este usor sa combini piesele Lego cum doresti, mai ales ca sunt si destul de subtiri (pentru un adult), insa construirea cu ele ajuta copii sa-si dezvolte abilitatile motrice fine (necesita miscari ale muschilor mici din degete si maini), importante pentru orice varsta de altfel, dar mai ales pentru cei care intampina probleme cu scrisul de mana.Logica si aptitudini de rezolvare a problemelor
Multi dintre micii proprietari de Lego nu detin toate modelele de piese necesare si de aceea trebuie sa improvizeze pentru a le aduna pe cele de care deja dispun si a le intrebuinta intr-un alt mod/mod nou. In acest fel mintea lor este angrenata pe un traseu in care pot ajunge de la un blocaj mintal la o creatie minunata.
In cadrul unui experiment (Pepler and Ross 1981), cercetatorii au prezentat prescolarilor doua tipuri de materiale: unul de tip puzzle (convergent), iar altul mai butucanos (divergent), copiilor oferindu-se timp sa se joace si fiind testati ulterior. Rezultatul a constat in faptul ca cei care s-au jucat cu jucarii divergente au prezentat performante mai bune in rezolvarea problemelor de tip divergent si o creativate sporita.
Dezvoltarea rabdarii, perseverentei si persistentei
Rabdarea de a ramane calm si a nu fi frustrat, persistenta de a incerca lucruri noi pentru a construi ce doresti si perseverenta de a sti ca va functiona in final, numai ca trebuie sa insisti. Pare destul de dificil de obtinut aceste atribute la un copil, dar studiile demonstreaza ca intr-adevar functioneaza.Tolerenta si acceptare, noi frontiere
Exista o serie de copii care se ingrijoreaza ca piesele lor nu au culoarea sau forma potrivita pentru creatia pe care o au in minte sau ca nu este identica cu cea pe care o urmaresc, insa nu este nimic gresit in a veni cu noi abordari, chiar neobisnuite. In lumea Lego nu exista nicio regula.
Constructia cu caramizi poate deschide noi lumi, la fel cum fac si cartile deoarece poti crea aproape orice din piese si poti sa te joci cu ele in modalitati realmente...inepuizabile. Copiii, datorita imaginatiei debordante, se pot angrena in aventuri extraordinare prin diverse scenarii, povesti pe care le dezvolta ei insisi pe parcurs.
Cooperarea si lucrul in echipa, aptitudini de exprimare/comunicare
Daca cei mici decid sa construiasca in echipa o cladire mare, trebuie sa invete cum sa claboreze si sa cada de acord asupra planului de constructie, dar si pentru a aduna laolalta piesele. Fiecare membru vine cu propria idee asupra constructiei si a pieselor ce trebuie folosite, iar unii pot avea idei mai bune astfel ca trebuie sa se puna de acord pentru a realiza obiectivul propus. Exista si un studiu efectuat asupra unor copii autisti care au participat la sesiuni de joaca cu caramizi de construit ce au prezentat imbunatatiri sociale in comparatie cu cei care au fost instruiti in mod traditional (Owens et al 2008; Legoff and Sherman 2006). Alt studiu asupra copiilor sugereaza ca cei care lucreaza in proiecte ce presupun colaborare formeaza prietenii de calitate ridicata (Roseth et al 2009). S-a observat de asemenea si faptul ca cei mici sunt mereu incantati sa povestesca despre creatiile lor (cand sunt terminate) si ca sunt deschisi la discutii si sa raspunda la intrebari (daca aveti) cu privire la rodul imaginatiei lor.Intarirea punctelor forte si a increderii in sine
Un copil se va juca cu Lego, de fapt cu orice alta jucarie, doar daca ii place, iar deprinderile de constructie si joaca nu doar ii sustin aptitudinile, ci le si consolideaza. Expunerea celor mici la idei noi sau constructii realizate de altii pot contribui la intensficarea fluxului de idei, impulsionandu-i sa creeze modele nemaivazute.
In plus, deoarece nu exista niciun standard al performantei cand construiesti cu Lego si nici calificative sau judecati de valoare, fiind doar tu, imaginatia ta, degetele tale si o multime de piese, ajungi sa crezi nu doar ca esti mai bun decat credeai, ci ca e si amuzant sa te joci in acest mod. Apare in acest mod o constientizare a propriei valori, dar si a independentei.
Opinia specialistului
Doamna doctor Raluca Mosora (Vasiliu) - consilier psihologic si psiholog clinician, absolventa de Master de Consiliere Educationala si de Master in Programare Neuro-Lingvistica http://www.psihologpentrucopii.ro:
"Indiferent de varsta si sexul copilului, jucariile Lego isi pastreaza puterea de fascinatie. Placerea de a construi apare si la copiii de doi ani, dar si la cei de 14 ani. Ca sa intelegem mai bine ce rol au aceste jucarii in dezvoltarea copilor, sa ne imaginam un grup de copii de varste diferite care construiesc de zor.
Ne uitam mai intai la un micut de 2 ani, care construieste un turnulet. Alege piesele la intamplare si incearca sa le imbine, astfel incat sa se potriveasca. In felul acesta isi dezvolta dexteritatea de finete. Treptat, va alege doar piese asemanatoare ca marime pentru turnulet, asadar incepe sa sorteze in minte piesele si sa le categorizeze pe marimi. Cand turnuletul se darama, el este motivat sa il ia de la capat, si sa il faca si mai mare. Iata cum isi stabilizeaza atentia si isi formeaza rabdarea. Fiind tot mai mandru de constructiile lui, el va prinde incredere in sine si va fi motivat sa construiasca figuri tot mai complexe. Asadar, pentru micutii de 2-4 ani jucariile lego sunt un prilej de dezvoltare a dexteritatii de finete, a abilitatii de a sorta pe categorii, a perceptiei spatiale, a rabdarii si perseverentei.
Sa ne uitam acum la un copil de de 6 ani, care construieste un avion complicat. Observam ca el face o constructie mult mai elaborata, din imaginatie. El incearca sa transforme reprezentarile mintale ale anumitor obiecte in realitate: avioanele din imaginatie prind contur sub forma Lego. Fiecare constructie este un prilej de inovatii si imbunatatiri: avionul are reactor, submarinele au piste de aterizare, castelele au creneluri, camere secrete si pasaje. Imbinand piesele, copilul isi da seama de proportia lucrurilor si isi formeaza reprezentari tot mai complexe ale obiectelor. El masoara, planifica, ajusteaza, modifica. Toate aceste procese ii dezvolta perceptia vizuala si gandirea. In plus, isi da frau liber creativitatii si imaginatiei, practic neavand nici o limita in constructie.
Cel de-al treilea copil este o fetita de 13 ani, care construieste o cetate. Ea are o schita in fata ei si se straduieste sa o respecte intru totul. Iata de ce trebuie sa compare mereu constructia tridimensionala cu desenul din fata si in felul acesta isi dezvolta simtul perspectivei si vederea in spatiu. Ea alege cu grija piesele de care are nevoie, ajusteaza proportiile, roteste mintal figurile, face o gramada de permutari mentale, asemeni unui mic arhitect. Toate aceste operatii mentale o ajuta in dezvoltarea gandirii si a perceptiei spatiale.
Asadar, chiar daca se joaca, toti acesti copii isi dezvolta diferite abilitati, in functie de varsta si de tipul de constructie pe care aleg sa il faca. Fara sa isi dea seama, ei deprind o gramada de abilitati, care ii ajuta atat in dezvoltarea gandirii si perceptiei spatiale, cat si in dezvoltarea creativitatii.
Deseori, piesele Lego sunt un prilej pentru copii de a se aduna si de a construi impreuna. Astfel, ei invata sa imparta piesele (sau macar invata sa rezolve clasicul conflict in care se cearta pe o piesa), sa se implice intr-un proiect comun, sa isi gaseasca un rol in echipa. Bineinteles, in locul jucariilor Lego pot fi orice fel de jucarii care ii aduc pe copii impreuna. Insa putem profita de atractivitatea acestor piese pentru a-i face pe copii sa invete sa socializeze si sa coopereze. De fapt, cativa psihologi s-au folosit de puterea de atractie a pieselor Lego si i-au ajutat pe copiii cu autism sa invete sa socializeze. Construind impreuna cu ceilalti, copiii autisti au invatat sa ceara, sa se lase condusi, sa ii asculte pe ceilalti si mai ales sa renunte la anumite comportamente negative care la afectau relatiile cu ceilalti copii.
Cum spuneam mai sus, jucariile Lego dezvolta abilitati diferite la varste diferite. Daca pentru cei mici sunt un prilej de dezvoltare a dexteritatii fine si a rabdarii, pentru cei mari sunt mai potrivite in dezvoltarea vederii in spatiu, gandirii concrete si creativitatii."
Centre de invatare
1. Care sunt principalele avantaje de invatare prin Lego, din punct de vedere al unui educator?
Centrul Playful Learning, Cluj Napoca: "Din punct de vedere al unui educator, invatarea prin lego dezvolta mai multe abilitati din dezvoltarea copilului. Printre acestea se numara: motricitatea, gandirea in spatiu, gandirea cauza-efect, creativitatea si imaginatia.
In ceea ce priveste motricitatea, copilul in timpul jocului trebuie sa-si coordoneze miscarile astfel incat sa prinda piesele de Lego si sa le potriveasca, pentru a ajunge la o constructie cu sens. Unele piese necesita utilizarea completa a degetelor, iar altele necesita miscari mai fine, ca de exemplu prinderea cu doar doua-trei degete pentru asezarea pieselor in locul potrivit. Acest tip de miscari fac parte din ceea ce este cunoscut ca "motricitate fina", abilitate necesara mai apoi la invatarea scrisului.
Gandirea in spatiu si gandirea cauza-efect fac parte din dezvoltarea cognitiva, care presupun coordonarea miscarilor si aranjarea pieselor, astfel incat produsul final sa aiba un sens. Fiecare piesa trebuie asamblata de asa natura incat constructia sa aiba o forma definita, sa aiba rezistenta, sa stea in picioare si asa mai departe. La aceste doua abilitati cognitive se mai adauga dezvoltarea imaginatiei si a creativitatii, in care copilul trebuie sa se gandeasca ce anume ar vrea sa construiasca si cum anume ar putea sa arate, de exemplu, un turn, o casa, un castel sau o masina si sa aranjeze piesele conform planului mental realizat. Aceste abilitati se dezvolta indiferent daca jocul cu Lego are structuri de construit predefinite sau daca poate fi jucat la liber."
Centrul Amaneser: "Jocurile de constructie au multiple avantaje pentru dezvoltarea miscarii, gandirii si inteligentei copilului. Fiind special concepute pentru fiecare categorie de varsta, fac usoara folosirea lor de catre copii si descoperirea unor principii de baza care guverneaza lumea in care traim. Cei mici nu vor putea participa efectiv la construirea unei case adevarate, insa, cu ajutorul jocurilor de constructie, descopera la scara mica ce inseamna spatiul, ce inseamna rabdarea, ce inseamna atentia la detalii, asemenari si deosebiri. Toate acestea le vor fi extrem de utile in tot ceea ce vor realiza in viata lor de acum incolo. Iar noi, parintii si educatorii avem rolul de a le oferi ocazia sa exerseze si sa invete abilitati de viata."
2. Exista activitati preferate ale copiilor in aceasta privinta? Exista vreodata un moment in care sa refuze sa se joace cu seturile Lego?
Centrul Playful Learning, Cluj Napoca: "Refuzul de a se juca cu piese Lego poate aparea doar in situatii in care, in preajma copilului apare o jucarie noua, neexplorata inca si extrem de interesanta. Dar este un refuz "de scurta durata", nu este o activitate care copilul sa o respinga complet. Activitatile preferate ale copiilor in ceea ce priveste piesele Lego, in functie de complexitatea pieselor cumparate sunt constructia de castele, turnuri sau, baietii, prefera in special constructia de masini si parcari."
Centrul Amaneser: "In functie de varsta copilului si de stadiul lui de dezvoltare, interesul si abilitatile lui variaza. De aceea este foare important sa folositi jocuri de constructie adaptate varstei copilului. Daca ii vom oferi unui copil sub 5 ani seturi cu multe piese mici si un timp lung de constructie a rezultatului final, exista posibilitatea sa isi piarda rapid interesul sau sa devina frustrat pentru ca nu reuseste sa potriveasca piesele in mod corect. O alta dificultate poate aparea si daca are foarte multe piese la dispozitie, un sac in care sunt amestecate; s-ar putea sa fie depasit de numarul acestora si sa nu stie ce sa aleaga din multitudinea de optiuni. De aceea va recomand seturi bine definite sau cu un numar potrivit de piese, dupa varsta si abilitatea de constructie a copilului. Ajutorul parintelui poate fi de mare folos in momentele de blocaj. Cu blandete si cu o atitudine jucausa il putem ghida pe cel mic pentru a reusi el insusi.
Un alt aspect pe care va invit sa il considerati este faptul ca prin aceste jocuri copilul isi dezvolta mult creativitatea si inteligenta spatiala. Majoritatea copiilor construiesc o data jocul ca in instructiuni iar apoi inventeaza ei constructii si povesti. Noi adultii putem avea tendinta de a-i indrepta spre a construi dupa carte sau a face lucrurile asa cum ni le imaginam noi bune. Va invit sa le lasati libertatea de a experimenta si exersa. Toate marile descoperiri ale lumii au pornit de la greseli si experimente."
3. Ne puteti da cateva exemple de jocuri cu Lego care dezvolta anumite abilitati ale copiilor?
Centrul Playful Learning, Cluj Napoca http://www.playfullearning.ro: "Orice joc cu Lego ajuta la dezvoltarea abilitatilor copiilor, indiferent daca jocul de Lego care si exemple de constructii care pot fi realizate sau nu. Gandirea constructiei care se doreste a fi realizata, aranjarea pieselor, pozitionarea lor intr-o forma sau alta solicita constant abilitatile cognitive, motrice si creative ale copilului. Totodata, daca jocul de Lego este facut impreuna cu adultii, el poate reprezenta si o buna modalitate de a petrece timp de calitate in familie."
Centrul Amaneser prin intermediul doamnei Cati Calin - Psiholog, Trainer in comunicare relationala, Mobil: 0723.396.368, Tel: 021/327.54.45, E-mail: amaneser@amaneser.ro, Web: www.amaneser.ro, http://www.facebook.com/Centrul.Amaneser, http://www.facebook.com/AlethNaquetInRomania: "Sunt intr-adevar multe abilitati care sunt stimulate de folosirea jocurilor de constructie, de toate felurile: abilitatile motorii fine, abilitati de sortare pe culori, dimensiuni, inteligenta spatiala, gandirea creativa, rezolvare de probleme, chiar si munca in echipa daca lucreaza impreuna. Nu in ultimul rand, astfel sustinem dezvoltarea increderii in sine a copiilor, cu fiecare lucru pe care reusesc sa il realizeze pe cont propriu."
Sfaturi
Pentru a beneficia la maxim de joaca cu piese, este indicat sa va alaturati si voi celor mici, demonstrandu-le cum se construieste si chiar provocandu-i la diverse sarcini, sugerandu-le diverse tipuri de structuri. Puteti apela la imagini si diagrame pentru a va inspira sau ghida. Exista si o serie de carti cu idei noi de constructii apeland la piese pe care le aveti deja. Stimulati joaca de rol prin personaje si alte accesorii (cum sunt oameni si masini), in functie de varsta si combinati joaca cu povestitul. Incurajati proiectele de construire prin cooperare si nu uitati ca fantezia reprezinta un aspect valoros din joaca.Ce spun parintii?
Iata intrebarile la care mamicile au avut amabilitatea de a ne raspunde:
1. Care a fost prima schimbare pe care ati observat-o la copil de cand a inceput sa se joace cu seturi Lego?
2. S-a jucat si cu alte tipuri de jocuri de constructie? Daca da, ati vazut vreo diferenta intre seturile Lego si cele ale altor branduri (de calitate, rezistenta, siguranta, potrivire a pieselor etc.)?
3. Multi parinti ne spun ca sunt fascinati si ei de seturile Lego si se implica de fiecare data in joaca celul mic. Voi va alaturati in joaca Lego?
Dana Raluca, mama de baietel:
1. Seturile Lego sunt preferatele micutului meu de 4 ani si 3 luni. Am observat ca-si foloseste imaginatia pentru a crea diverse lucruri, si ca si-a dezvoltat indemanarea.
2. Calitatea pieselor Lego si durabilitatea lor sunt ideale pentru pitici.
3. Bineinteles ca de multe ori construim impreuna cu piesele Lego, alaturi de cel mic.
Emilia, mama de baietel:
1. Baietelul meu a devenit mai atent la orice detaliu de cand a inceput sa se joace cu piese gen Lego (nu am bani de un Lego original).
2. Intr-adevar piesele Lego sunt mult mai bune decat cele mai ieftine (intr-o zi s-a jucat cu un baietel care avea Lego).
3. Da, m-am implicat mai ales la inceput cand l-am indrumat cum sa aseze piesele.
Simona, mama lui Richard:
1. Cand se juca era mult mai linistit.
2. Da, se mai juca si cu alte feluri dar mi se pareau foarte dure si nefinisate.
3. Da, si noi ne mai implicam, dar mai mult il ajuta fratele lui mai mare.
Ilinca, mama de baietel:
1. Multa mai multa rabdare si atentie la sarcini care implicau un timp mai lung de realizare
2. Da, avem mult mai multe piese "neoriginale"; unele se comporta bine, altele nu (nu se prind bine sau se prind prea bine).
3. Cand era mai mic, il mai ajutam sa asambleze diverse modele, insa doar pentru a-i fi alaturi si nu pentru ca avea efectiv nevoie. Acum, mai mare fiind, inventeaza singur tot felul de minunatii, iar eu particip la diverse confruntari (ne imaginam ca sunt doua tabere care se lupta si invinge cel cu creatiile cele mai eficiente gen elicopter, vapor, racheta etc.)
Roxana, mama lui Luca:
1. Momentan nu am vazut nici o schimbare, inca nu si-a gasit motivatia pentru a construi singur.
2. Da am folosit si ne-am jucat si cu alte jocuri de constructie. Calitatea Lego este superioara!
3. Da... I love Lego!... Imi place sa ii construiesc eu jucariile din piesele Lego!
Sorana, mama lui Victor:
1. Am observat la el ca a inceput sa gandeasca mai logic si sa ii sporeasca creativitatea. Nu neaparat facea totul dupa schita, ci si inventa vehicule noi.
2. Cred ca lego chinezesti sunt sub cel francez/englez, de pilda la modul de imbinare al pieselor.
3. Da, la inceput l-am supravegheat cand se juca cu Lego: ne cerea sa ii gasim piesele potrivite, pe care nu le descoperea in maldar.
Multumim doamnei doctor Raluca Mosora (Vasiliu), centrelor Playful Learning si Amaneser si mamicilor pentru ajutorul acordat in realizarea articolului.
Surse:
http://outsidethebrick.com; www.ehow.com; www.ibtimes.com; https://suite.io; www.lego.com; www.parentingscience.com; www.huffingtonpost.com/