Rolul activităților casnice în îmbunătățirea funcției cognitive a copiilor- studiu
Un studiu recent, realizat în cadrul „Universității La Trobe” (Melbourne, Australia) și publicat în Australian Occupational Therapy, aduce în prim-plan următorul fapt: efectuarea, în mod regulat, a activităților casnice, stimulează dezvoltarea funcțiilor executive ale creierului. Acestea se referă la:
- Memorare;
- Capacitatea de a monitoriza și de a manipula informații temporare;
- Capacitatea de a exclude informațiile ce nu sunt relevante pentru a te concentra asupra unei sarcini;
- Autocontrolul,
- Planificarea;
- Abilitatea de a face trecerea de la o sarcină la alta, fără pierderea capacității de concentrare.
Pentru a se formula o asemenea concluzie, oamenii de știință au apelat la 207 copii cu vârsta cuprinsă între 5 și 13 ani, dar și la cei care se ocupă de ei (părinți sau alte persoane). Aceștia din urmă au fost solicitați, în anul 2020, să completeze chestionare legate de activitățile casnice pe care le făceau zilnic copiii și să precizeze funcția executivă utilizată în activitățile respective.
După analizarea chestionarelor, s-a constatat că implicarea unui copil în diverse treburi casnice, precum să-și pregătească masa pentru el însuși sau pentru altcineva, are un impact pozitiv asupra memoriei și asupra capacității de a gândi înainte de a face un anumit lucru.
Cercetări anterioare au arătat că activitățile casnice îi ajută pe copii să devină mai independenți, stimulându-le totodată comportamentele prosociale și ajutându-i să obțină satisfacție. Studiul menționat este însă primul care evidențiază legătura dintre implicarea în mod constant a copiilor în asemenea activități și dezvoltarea lor cognitivă, în special prin îmbunătățirea funcțiilor executive.
Deanna Tepper, unul dintre autorii studiului, a venit, potrivit „latrobe.edu.au”, cu următoarele explicații:
„Părinții ar trebui să țină seama de vârsta și de abilitățile copiilor pentru a-i implica în activități casnice în vederea stimulării dezvoltării funcțiilor executive. Copiii care obișnuiesc să facă treburi precum pregătirea mesei sau îngrijirea grădinii pot excela în mai multe aspecte- de la obținerea unor rezultate mai bune la școală până la capacitatea de a găsi soluții pentru rezolvarea de probleme... Întârzierile în ceea ce privește dezvoltarea funcțiilor executive pot conduce la dificultăți care țin de autocontrol, de planificare, de rezolvare a problemelor, având consecințe atât asupra vieții de adult, cât și asupra performanțelor din viitorul apropiat, ca de exemplu în privința cititului sau a deprinderii abilităților matematice.”
Tot pentru sursa citată, a insistat asupra ideii că funcțiile cognitive pot fi îmbunătățite datorită implicării în diverse rutine și activități de învățare, toate acestea contribuind la menținerea atenției și la creșterea capacității de autocontrol.
Surse foto: istockphoto.com
Surse articol: latrobe.edu.au, neurosciencenews.com, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov