Smerenia intelectuală este un concept pe cât se poate de nou, pe atât de interesant. Aceasta face referire la faptul că nu există nicio persoană pe această lume să dețină informația absolută în toate domeniile!
Cu alte cuvinte, nimeni nu le știe niciodată pe toate, deci este în regulă să nu fii tocmai în temă cu un subiect care nu te-a interesat sau pe care nu l-ai aprofundat. Acest lucru trebuie să-l arate părinții copiilor, pentru a-i asigura că și în momentele în care nu sunt stăpâni pe situație, nu trebuie să dispere sau să se simtă jenați.
O mămică povestește cum în perioada în care fiul ei era preșcolar, a fost nevoită să răspundă foarte multor întrebări care începeau cu „De ce?”. Calmă din fire, mămica își făcea timp să-i răspundă fiecărei întrebări.
Dar pe măsură ce băiatul a crescut, întrebările deveneau mai sofisticate, mai complexe și câteodată chiar o descurajau pe o mamă, fiindcă nu știa ce răspuns să ofere copilul ei.
După multă cercetare în toate domeniile în care copilul îi punea numeroase întrebări începând cu „De ce?”, femeia a început să înțeleagă că părinții nu trebuie să aibă răspunsuri chiar la fiecare întrebare.
„Nu știu” este un răspuns la fel ca toate celelalte. Părinții nu trebuie să simtă că au eșuat dacă pur și simplu răspund copiilor prin „nu știu”.
Desigur că micuții se așteaptă ca mami și tati să le fi învățat pe toate până la o anumită vârstă, dar decât să îi dea un răspuns greșit, mami și tati pot recunoaște pur și simplu că nu au informații referitoare la acel subiect.
În plus, așteptările nerealiste ale copiilor legte de părinții lor le pot aduce numai dezavantaje în viață. Părinții trebuie să aibă grijă să le asigure succesul pe plan intelectual și educațional, moderlându-le mintea în așa fel încât să înțeleagă că și „nu știu” este un răspuns și că trebuie să fie conștienți de propriile limitări și greșeli.
Cercetătorii numesc acest fenomen „smerenie intelectuală”, reprezentând capacitatea unei persoane de a recunoaște faptul că are cunoștințe limitate în anumite subiecte și are nevoie să aprofundeze mai mult unele domenii.
Beneficiile smereniei intelectuale
Cercetările în acest domeniu aduc în prim plan necesitatea de a reevalua credințele și atitudinea adulților în ceea ce privește cunoștințele generale și explicarea acestor lucruri copiilor.
Oamenii caracterizați de smerenie intelectuală au tendința de a investiga informațiile pe care le dețin în mod eronat sau despre care nu au foarte multe cunoștințe, fiind conștienți de puterea unui argument bine explicat. De asemenea, sunt motivați să învețe și mult mai dispuși să ofere feedback.
Iar toate aceste calități sunt necesare pentru educație și pentru viață în general. Smerenia intelectuală permite oamenilor să ierte mai ușor persoanele cu care se află în conflict și să își spună punctul de vedere atunci când nu sunt de acord cu cei din jur.
De asemenea, acest concept aduce un prim plan numeroase calități precum empatia, gratitudinea, altruismul și bunăvoința. Mai mult decât atât, smerenia intelectuală este importantă pentru copii, fiindcă numai așa vor învăța să fie cetățeni de bază al societății.
Pe de altă parte, persoanele care nu vor să admită că nu le știu pe toate în viață sunt cele care au tendința de a râde de adversarii lor și de a nu fi foarte plăcuți în societate.
De ce este smerenia intelectuală atât de dificil de atins atât de adulți cât și de către copii?
De ce ne este atât de greu să admitem că nu știm anumite lucruri în anumite domenii? Cercetătorii au ajuns la concluzia că noi, oamenii, nu încercăm să fim cei care le știu pe toate, dar avem tendința de a exprima verbal primele gânduri care ne trec prin minte.
Tenelle Porter este asistent profesor în psihologie la Universitatea Rowan și susține că „oamenii sunt înclinați să găsească răspunsuri care să le confirme sau să infirme că ceea ce cred că ar fi răspunsul la întrebare, este adevărat, în loc să caute mai multe informații și să admită că nu au suficiente cunoștințe pe acel subiect.
În plus, ființele umane în general sau tendința de a supraestima cantitatea de informație pe care o dețin. Ceea ce înseamnă că nu ne gândim foarte mult la răspunsurile pe care le dăm copiilor, crezând că noi le știm pe toate, iar acest lucru nu poate fi decât dăunător pentru educația lor”.
Elizabeth Connor, profesor în Științe Politice la Universitatea din Carolina de Sud susține că „Oamenii au tendința de a adopta viziunile politice, valorile și sentimentele pe care le au cei din jurul lor, pentru că acest lucru dă bine în societate. Putem observa această atitudine adesea în campaniile electorale, dar și la ședințele cu părinții sau ședințele de cartier”.
Sunt expert în parenting și iată de ce comunici greșit cu adolescentul tău
Cum putem să îi învățăm pe copii să fie smeriți din punct de vedere intelectual?
Prin crearea oportunităților de a descoperi mai multe puncte de vedere
„Dacă oferim copiilor cărți care aduc în prim plan puncte de vedere diferite, atunci cu siguranță încurajăm explorarea anumitor subiecte și aducerea lor în discuții”, afirmă profesorul psihologie Porter.
Părinții pot încuraja copiii să găsească să citească cărți pe același subiect, dar cu viziuni opuse, pentru a le înnobila caracterul cu smerenie intelectuală.
Prin încurajarea regândirii unei situații
Putem ajuta copiii să ajungă la smerenia intelectuală prin încurajarea lor să regândească prima impresie pe care a avut-o față de o anumită persoană și concluzia la care au ajuns de-a lungul timpului.
Ca un exemplu, îi putem întreba pe copii care a fost prima părere atunci când au văzut un preparat sau un fruct pentru prima dată, comparativ cu părerea lor după ce au și gustat. Sau ce părere au avut despre noul coleg când a pășit pentru prima dată în clasă, comparativ cu părerea lor din prezent?
Prin expunerea unor păreri pe care le-am crezut adevărate și de-a lungul timpului s-au dovedit a fi false
Adam Grant, autorul cărții „Puterea de a ști ceea ce nu știi” sugerează părinților să aibă cel puțin două trei discuții cu copiii lor săptămânal, la cină, despre subiecte controversate care de-a lungul timpului s-au dovedit a fi eronate.
Abordați subiecte precum pericolele cuptoarelor cu microunde, beneficiile animalelor de companie pentru dezvoltarea imunității copiilor sau alte subiecte pe care puteți să argumentați și să primiți contraargumente din partea copiilor, astfel încât să admiteți că nu le știți pe toate.
Cel mai important lucru în dezvoltarea smereniei intelectuale este modestia cu care abordăm anumite subiecte și puterea de a recunoaște că nu suntem genii, nu le știm pe toate, suntem oameni și putem greși, lucruri care le pot fi foarte folositoare copiilor la maturitate. De câte ori ați răspuns copiilor prin „nu știu”?
Surse foto: istockphoto.com
Surse articol: washingtonpost.com