Studiul derulat de Kaspersky Safe Kids
Studiul gigantului IT a fost realizat în felul următor:
- Datele au fost furnizate în mod voluntar de utilizatori ai Kaspersky Safe Kids
- Au fost scanate conținuturile paginilor web accesate de copii
- Au fost utilizate filtre speciale pentru diferite categorii (comunicare online, conținuturi pentru adulți, alcool, tutun și droguri, violență, arme, latura profană a vieții, pariuri, loterii, jocuri video, comerț electronic, software, audio, video,recrutare, religie, știri, instrumente de acces online anonime)
- S-a urmărit să se vadă care au fost activitățile care au stârnit cel mai ridicat interes al copiilor, prin raportarea la Bing, Google, Mail. ru, Yahoo!, Yandex, YouTube, atât pe desktop, cât și de pe dispozitivele mobile
- S-a analizat popularitatea cererilor de căutare realizate de copii prin intermediul canalelor de comunicare de mai sus, ținându-se cont de numărul de căutări pentru fiecare bază de date (nu s-a ținut cont de diferențele dintre limbă și regiuni)
- Pentru perioada 20 decembrie 2020-10 ianuarie 2021, au fost analizate căutările copiilor din următoarele categorii: YouTube, jocuri, traduceri, comunicare, muzică, platforme video, educație, cumpărături, Anime, desene animate
Concluziile au fost că, în perioada vacanței de iarnă, căutările copiilor în online s-au orientat cu precădere spre:
YouTube
Potrivit studiului, copiii au petrecut cel mai mult timp pe YouTube în vacanța de iarnă (YouTube a fost accesat cam de 21% dintre cei implicați în studiu). Folosindu-se de acesta, cele mai populare căutări s-au referit la:
- Jocuri video- Au fost urmărite atât tutoriale provenite de la gameri ce prezintă jocuri, cât și canale ce se referă la anumite jocuri. Din acest punct de vedere, foarte căutate au fost „Minecraft” (19% din căutări), „Among Us”, „Brawl Stars”, „Gacha Life”
- Căutate pe scară largă au fost filmulețele legate de activitățile tip DIY, cele mai populare căutări fiind pentru: „5-Minute Crafts” (peste 70 de milioane de urmăritori), „Troom Troom” (peste 20 de milioane de urmăritori), „123 GO!” (aproximativ 10 milioane urmăritori)
- S-au înregistrat căutări numeroase și în ceea ce privește muzica- Cei mai căutați cântăreți și trupe au fost: Ariana Grande, Billie Eilish, Travis Scott. Alături de aceștia, vizionările cele mai multe pentru melodii le-au obținut: „Dance Monkey”, „Savage Love” sau „Baby Shark”
- Personalități din diverse domenii au fost și ele în topul căutărilor copiilor în mediul online- De pildă, antreprenorul Elon Musk, actrița Emma Watson și fostul președinte american, Donald Trump, au reprezentat cele mai populare căutări
Căutările legate de jocuri
- Acestea au ocupat și ele un procent important din căutările din online ale copiilor în timpul vacanței de iarnă: peste 15%.
Google Translate
- Cam 11% dintre copii au fost interesați să acceseze acest instrument online.
TikTok
- În rândul celor mai populare pe acest subiect s-au numărat, de exemplu: „tik tok mashup” sau „cum să schimbi modul de restricționare pe tiktok”.
Concluziile studiului Kaspersky
Cei care au analizat datele din studiul menționat au constatat că, în urma restricțiilor impuse de pandemie, copiii s-au distrat în mediul online. Faptul că s-a remarcat un interes ridicat pentru activitățile ce țin de DIY demonstrează că micuții se gândesc adesea la cum să realizezi manual diverse lucruri, iar atracția pentru anumite jocuri video (cum ar fi „Gacha Life” de pildă) arată dorința de a-și crea povești, de a-și pune imaginația la lucru.
TikTok a fost utilizat de către cei mici și pentru a avea ocazia de a urmări filmulețe pentru a învăța noi mișcări de dans, iar jocurile video au fost la mare căutare pentru a-i ajuta să se mențină activi din punct de vedere fizic. Printre cele mai apreciate, din acest punct de vedere, pot fi incluse: „Just Dance”, „Ring Fit Adventure” sau „Fitness Boxing 2: Rhythm and Exercise”.
Accesările de pe YouTube s-au legat cel mai probabil, afirmă specialiștii, de dorința copiilor de a-și diversifica pe cât posibil activitatea, dar fără a ieși din casă.
De asemenea, experții Kaspersky insistă ca părinții să utilizeze aplicațiile pentru copii și pentru părinți oferite de companie pentru o siguranță cât mai mare a copiilor în mediul online. Beneficiile ce pot rezulta din crearea unui cont (My Kaspersky) sunt multiple și se referă la:
- Blocarea accesului copilului la conținuturi pentru adulți
- Controlarea accesului copilului la aplicații sau jocuri ce nu sunt potrivite pentru el
- O gestionare mai bună a timpului petrecut de către copil în fața ecranelor
- Accesul la sfaturi de la specialiști privind securitatea copiilor în mediul online
Nu în ultimul rând, se recomandă ca părinții să discute cu copiii despre avantajele și dezavantajele Internetului, despre siguranța utilizării rețelelor de socializare. Sfatul experților este ca un părinte să se asigure, înainte de a-i permite copilului utilizarea acestora, că este capabil să își mențină informațiile private, să blocheze pe cineva sau anumite conținuturi, să știe să explice dacă a sesizat postări neobișnuite sau ofensatoare.
Citește și: 10 sfaturi care îl vor ajuta pe copilul tău să folosească Internetul în siguranță
Surse: kaspersky.ro, imom.com, securelist.com, technoreport.ro
Sursă poză principală: istockphoto.com
Surse foto: istockphoto.com