Viata sociala a copilului tau: ghid pe varste

Viata sociala a copilului tau: ghid pe varste

Formator Ioana-Catalina Pavel

Dezvoltarea sociala a copilului tine, in mare parte, si de dezvoltarea cognitiva dar si de cea emotionala, fiind un proces complex de integrare a factorilor biologici individuali si a celor de educatie si socio-culturali. Copiii isi dezvolta abilitatile sociale pe masura ce isi construiesc structuri mentale ce iau nastere prin interiorizarea actiunilor folosind diverse obiecte. Acest proces incepe inca din burtica mamei si se desfasoara de-a lungul unor anumite etape, in functie de varsta copilului.

Principiul considerarii copilului ca un intreg, abordarea holistica a dezvoltarii copilului ar trebui sa presupuna preocuparea permanenta atat a parintilor, cat si a cadrelor didactice pentru cunoasterea copilului ca individualitate. Copilul este o individualitate, o personalitate in formare ale carei arii de manifestare, fizica, spirituala, emotionala, cognitiva, sociala, se influenteaza reciproc si se dezvolta simultan, fiecare din acestea fiind in egala masura importanta.

Copilul se straduieste sa gaseasca explicatie evenimentelor si lumii din jurul lui iar adultul are sarcina de a-i asigura un mediu social care sa il stimuleze sa comunice si sa ii incurajeze cunoasterea, precum si suport emotional si securitate. Astfel ca, pe masura ce copilul cunoaste mai multe din lumea inconjuratoare, va simti concomitent si nevoia de a verbaliza ceea ce cunoaste, adica va face pasi in dezvoltarea vietii lui sociale.

Viata sociala a copilului: 0-2 ani

Invatarea in primii doi ani este senzoriala, structurile mentale se formeaza prin interactiunea copilului cu mediul. Ulterior, informatiile dobandite prin explorare sunt utilizate in actiuni, stabilind raporturi intre obiecte, fiinte, evenimente, fenomene. Bebelusul, practi,c nu este pregatit cognitiv sa comunice verbal. Singura lui modalitate de a comunica este prin gesturi, gangureli sau plans. Acestea sunt formele si prin care bebelusii empatizeaza intre ei. Daca se afla unii langa altii, acestia se imita reciproc, isi zambesc, se ating, au contact vizual, adica socializeaza, comunica.

Pana la varsta de un an, bebelusul ajunge sa inteleaga notiuni elementare privind interactiunea sociala. Important este faptul ca este capabil sa inteleaga ca in interactiunea dintre doua persoane, exista o succesiune a actiunilor, de tipul "eu fac asta, tu faci cealalta". In ceea ce priveste relatia sa cu jocul, intre 1 an si 1 an si jumatate, atitudinea este de neimplicare: se plimba de la o activitate la alta, fara sa se implice direct. In aceasta perioada, copilul isi mai manifesta dorinta de interactiune cu ceilalti copii  prin comportamente: il impinge pe cel cu care vrea sa se joace, alege o jucarie asemanatoare, toate acestea pentru a-i atrage atentia, comunicandu-i de fapt ca: "vreau sa vorbesc cu tine!", "vreau sa fiu prietenul tau!" sau  "vreau sa ne jucam impreuna!"

 

bebelusii comunica

 Viata sociala a copilului: 2-4 ani 

In aceasta perioada, copilul comporta doua mari tendinte: pe de-o parte, se intalneste cu faza egocentrica, in care nu vrea sa imparta jucariile cu nimeni, pe de-alta parte, isi doreste sa interactioneze cu copiii de seama lui. In acest caz, interventia adultilor, a parintilor si educatorilor, este foarte importanta. Faza egocentrica este foarte vizibila in atitudinea lor privind jocul, care este de supraveghere: urmareste ceilalti copii cum se joaca timp mai indelungat, uneori pune intrebari, ofera sugestii, dar inca nu se implica in rezolvarea practica a situatiilor; acest lucru se intampla pana in jurul varstei de 2 ani jumatate. Putin mai tarziu, apare asa-zisul " joc paralel", in care copilul isi alege jucarii, se joaca langa ceilalti dar nu este interesat de ceea ce fac acestia.

Totusi, in perioada 3-4 ani, adica perioada in care cei mai multi parinti isi inscriu copiii la gradinita, copiii sunt interesati sa isi faca "tovarasi de joaca", si ii aleg in functie de interesele comune. Prin interactiunile cu acestia, dar si cu alti prieteni de joaca, vecini sau copii ai prietenilor parintilor, prin jocurile de rol dar si prin celebra prietenie cu un prieten imaginar, copiii obtin achizitii importante privind prietenia: acceptare, incluziune, empatie, cooperare, impartirea jucariilor.

copiii la joaca 

Viata sociala a copilului: 4-6 ani

Criza egocentrismului este deja depasita in aceasta perioada, jocul capata o valoare formativa foarte importanta odata cu venirea copilului la gradinita, unde cadrul relational se largeste considerabil. Insa copilul nu se "lipeste" emotional de orice copil, el este destul de selectiv. Simte cu cine anume se poate imprieteni sau in compania carora dintre ei ii face placere sa stea, si se va apropia doar de acele persoane. Prin aceste interactiuni, copilul invata cel mai bine sa socializeze.

tovarasii de joaca 

Copilul are deja in aceasta perioada achizitii verbale importante pe care le foloseste in comunicarea sa cu colegii si tovarasii de joaca. "Da-mi si mie jucaria/ Ia-o/ Nu, pe cealalta/" sunt exemple ale modului in care copilul isi comunica dorintele. In aceasta perioada, jocurile: "Cine sunt eu?" sau "Spune-mi ce  stii despre mine" au rol de cunoastere si autocunoastere. Prin joc copilul dobandeste deprinderile de autoservire si deservire („De-a bucataria", „De-a familia"), apoi jocul devine mai complex. Prin joc si tot ce presupune el (reguli, mai multe persoane implicate, lideri etc.) copilul practic invata cel mai bine sa se cunoasca, deci sa isi cunoasca starile, gandurile dorintele si sa le comunice partenerilor de comunicare.

 Exemplu de joc simbolic pentru aceasta varsta: „De-a gradinarul"

Copiii sunt pusi sa interpreteze diferite roluri: de flori, de vanzator de flori, de gradinar, de fluturi, de albinute, etc.

Este foarte important, ca educatori si ca parinti sa apreciati mereu pozitiv eforturile copilului in cadrul jocului. Exemple:

„Ce frumos ai construit, esti grozav!"
„Bravo, ti-a reusit prajitura pentru papusa!"
"Ce mult imi place cum ai aranjat masinutele!"

ce frumos ai construit! 

In functie de individualitatea fiecarui copil si de influentele educative, etapele se parcurg diferit ca durata. Uneori perioadele sunt mai lungi, alteori ritmul este mai alert. Astfel, un copil de 3 ani poate trece foarte repede de faza de egocentrism (trece foarte putin sau deloc) daca are frati mai mari cu care se joaca de mic, daca a frecventat o institutie in care a trait in colectiv, daca adultul s-a implicat in jocul lui si i-a oferit un mediu care l-a stimulat.

ATENTIE! 

Un lucru foarte important este sa urmaresti copilul pentru a observa particularitatile sale de varsta si individuale (de caracter) in parcursul dezvoltarii sale. Astfel vei sti mai bine cum si cand sa intervii in aceste etape ale dezvoltarii vietii lui sociale.


Sursa specializata: Ghid de bune practici pentru educatia timpurie a copiilor intre 3-7 ani: http://proiecte.pmu.r

Articolul urmator
Crezi că prietenii copilului tău sunt toxici? Semne pe care trebuie să le urmărești
Crezi că prietenii copilului tău sunt toxici? Semne pe care trebuie să le urmărești

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Dieta pentru copii: ghid complet pe vârste
    Dieta pentru copii: ghid complet pe vârste

    Pe măsură ce un copil își diversifică alimentația, una dintre grijile părinților este ca acesta să aibă o greutate adecvată vârstei și staturii sale. Excesul ponderal...

    Logopedia: Cum poate face diferența în viața copilului tău
    Logopedia: Cum poate face diferența în viața copilului tău

    Logopedia sau terapia limbajului tratează tulburările de vorbire. Fie că vorbim despre un copil care nu vorbește deloc, sau care are nevoie să-și corecteze pronunția, logopedia face...

    Culoarea costumului de baie al copilului tău îi poate salva viața. Iată cum!
    Culoarea costumului de baie al copilului tău îi poate salva viața. Iată cum!

    Atunci când alegi un costum de baie pentru copilul tău, culoarea acestuia nu reprezintă neapărat un factor decisiv. Ar putea fi, însă, cel mai important! Culoarea costumului...

    Fiul ei s-a sufocat la grădiniță în somn. Mesajul acestei mame va salva viața copilului tău
    Fiul ei s-a sufocat la grădiniță în somn. Mesajul acestei mame va salva viața copilului tău

    Vrei să îi cumperi copilului tău un colier pentru dentiție? Mai gândește-te! O mămică de peste Ocean, care și-a pierdut copilul după ce acesta s-a sufocat, în...

    Îți amintești de băiețelul subnutrit din Nigeria salvat de o asistentă socială? Uite cum arată și ce face acum
    Îți amintești de băiețelul subnutrit din Nigeria salvat de o asistentă socială? Uite cum arată și ce face acum

    Anja Ringgren Lovén, o asistentă socială daneză, a salvat în urmă cu 4 ani un băiețel nigerian, abandonat de părinții săi întrucât era considerat vrăjitor....

    Tranziția copilului către creșă: ghid complet pentru mămici și tătici
    Tranziția copilului către creșă: ghid complet pentru mămici și tătici

    A venit momentul în care te întorci la muncă! Cel mai probabil că te gândești să-l duci pe cel mic la creșă. Însă cum se va adapta acolo? E o idee bună? Dacă...

    Cum să descoperi stilul copilului de a învăța: ghid complet pentru părinți
    Cum să descoperi stilul copilului de a învăța: ghid complet pentru părinți

    Încă de când suntem foarte mici, ne formăm propriul stil de învățare. Unii dintre noi reținem informația cu ajutorul suportului vizual, alții ascultând sau...

    Cel mai greu lucru ca părinte: să iei decizii pentru viața copilului tău. O mamă povestește cât de greu i-a fost să accepte că fiul ei va fi operat pe creier
    Cel mai greu lucru ca părinte: să iei decizii pentru viața copilului tău. O mamă povestește cât de greu i-a fost să accepte că fiul ei va fi operat pe creier

    După mai multe complicații suferite la naștere a fiului ei, o mamă este nevoită, 14 ani mai târziu, să ia o decizie crucială pentru sănătatea și viitorul lui. Mama a trebuit...

    © 2024 Qbebe