Unii copii supradotați pot să nu aibă realizări notabile în sala de clasă și chiar să întâmpine probleme cu atenția, să dispună de slabe abilități organizaționale sau pur și simplu să nu se angreneze în stilul de predare din clasă, prin urmare ajung să fie trecuți cu vederea când vine vorba despre selectarea unor candidați pentru programe destinate celor care dispun de abilități cognitive ridicate. Vei afla în continuare o multitudine de semne care îți indică faptul că ai un copil supradotat, clasificate în funcție de domenii de dezvoltare.
Citește și: Cum stii ca ai un copil supradotat?
Copil supradotat - abilități lingvistice
În timp ce majoritatea copiilor abia sunt capabili să se exprime în propoziții recognoscibile și să înțeleagă un limbaj complex până la vârsta de 2 ani, copiii supradotați ating adesea aceste praguri în dezvoltare mult mai devreme. Pe măsură ce se apropie de vârsta școlară, alte abilități lingvistice pot părea avansate sau sofisticate.
1. Dispun de un vocabular extrem de dezvoltat și abilitatea de a deprinde rapid noi cuvinte
2. Au tendința de a vorbi rapid
3. Utilizează de timpuriu propoziții mai lungi, complexe, în același timp folosind un limbaj gramatical corect
5. Citesc de la o vârstă fragedă, dacă li se oferă instrucțiuni și oportunitatea. Mulți copii supradotați au învățat să citească chiar înainte de a intra la școală (uneori chiar singuri)
6. Adresează constant întrebări cu privire la ceea ce văd în jur sau aud și manifestă dorința de a primi un răspuns documentat și explicații detaliate
7. Au abilitatea de a înțelege și de a desfășura indicații cu mai mulți pași la o vârstă fragedă
8. Au abilitatea de a înțelege și de a participa la conversațiile adulților. Înțeleg diverse nuanțe și sensuri duble (precum metafore și idei abstracte, dar și indicii nonverbale)
9. Au abilitatea de a schimba limba pe care o folosesc când vorbesc în fața unor diferite audiențe.
Copil supradotat - abilități de învățare
Toți copiii au o dorință înnăscută de a învăța despre lumea din jurul lor - caută noi experiențe, descoperă relații dintre ei înșiși și mediul înconjurător pentru a învăța. Copiii supradotați însă manifestă o naturalețe deosebită și o bucurie evidentă în acest sens, creierul lor părând a fi asemenea unui burete, absorbind și încorporând cu usurință noi informații și idei.
10. Au abilitatea de a învăța rapid și eficient - de a deprinde idei și abilități fără efort
11. Tendința de a deveni foarte concentrați pe anumite domenii de interes și de a căuta în mod independent informații despre aceste subiecte
12. Au abilitatea de a pune întrebări care demonstrează o profunzime sau o înțelegere aparte
13. Manifestă o plăcere profundă pentru cunoaștere - cunosc mai multe despre lumea din jur decât vă așteptați; înțeleg ușor legătura cauză-efect
14. Au o memorie excelentă și adeseori își amintesc ușor ce au auzit, văzut sau învățat; au un simț de observație dezvoltat
15. Au tendința de a citi adesea singuri și de a prefera să citească în loc să facă activități fizice
16. Nu au nevoie de indicații când încep o activitate nouă, un joc nou sau când deprind o nouă aptitudine. Pot insista să facă lucrurile în felul lor
17. Prezintă o dezvoltare timpurie a aptitudinilor motrice care implică echilibrul, coordonarea și mișcarea. De asemenea, pot fi pricepuți în asamblarea unor obiecte mici sau puzzle-uri. Pot însă să aibă probleme cu scrisul (din cauză că se grăbesc sau nu acordă atenție activității)
18. Manifestă plăcere în a vorbi cu copii mai mari și adulți despre lucruri care îi interesează
19. Manifestă o înțelegere a propriului mod de a gândi și de a învăța
20. Au o gândire creativă. Se bucură să vină cu soluții noi pentru probleme și să descopere conexiuni complexe între lucruri sau concepte aparent fără legătură.
21. Au abilitatea de a se concentra asupra unui subiect de interes un timp neobișnuit de lung, precum și de a lucra independent de mici. Când activitatea nu le place, pot să își piardă interesul (o percep drept neinteresantă, care nu prezintă o provocare)
22. Au înclinația de a privi învățatul drept un lucru distractiv. Se bucură să descopere noi interese sau să deprindă noi concepte
Copil supradotat - trăsături emoționale și comportamentale
Copiii supradotați au o intensitate emoțională mai ridicată decât cei din jur. Pot fi sensibili la sentimentele celorlalți și la diverse circumstanțe, demonstrând empatie.
23. Manifestă un nivel ridicat de activitate (sunt greșit diagnosticați drept hiperactivi). Par să aibă o sursă inepuizabilă de energie, se mișcă, vorbesc, întreabă și explorează în mod constant. Cât sunt bebeluși manifestă o vigilență deosebită.
24. Au tendința de a gândi și de a vorbi rapid. Pot încerca să vorbească la fel de repede precum gândesc. Pot deveni frustrați când alții vorbesc prea lent sau nu ajung mai repede la subiect; tind să manifeste o atitudine sceptică, critică, de evaluare
25. Prezintă calități puternice de lider. Sunt lideri naturali care preiau conducerea și îi conduc pe cei din jur în noi direcții
26. Au abilitatea de a înțelege copii mai mari și adulți (datorită abilităților cognitive avansate)
27. Se bucură de timpul petrecut singuri. Deși apreciază și socializarea cu parteneri mentali, le place să petreacă timp singuri citind, scriind, visând cu ochii deschiși, observând sau doar gândind
28. Apreciază frumusețea naturală și arta.
29. Au sentimente și reacții profunde, intense și un grad sporit de sensibilitate; uneori par impulsivi și iraționali.
30. Prezintă un fin simț al umorului sau un umor neobișnuit
31. Manifestă idealism sau un simț al dreptății deosebit de la o vârstă fragedă
32. Au dorința de a organiza oameni/lucruri prin jocuri sau scheme complexe
33. Au o imaginație vie și prieteni imaginari în perioada preșcolară
Talente ascunse
În timp ce unii copii indică doar câteva dintre semnele menționate mai sus, alții vor demonstra chiar contrariul, de exemplu vor începe să vorbească mai târziu, vor fi rezervați din punct de vedere emoțional și chiar vor vorbi mai lent. De asemenea, există copii care manifestă abilități bune de limbaj și emoționale, dar nu excelează în învățare sau la școală. Datorită idealismului și a emoțiilor intense, copiii supradotați sunt deseori marginalizați.
Surse:
www.livestrong.com; www.psychologytoday.com; www.ri.net