De asemenea, sondajul arată ce părți pozitive au găsit părinții în modul în care copiii lor au făcut școală în pandemie, dar relevă și cele mai mari dificultăți percepute de către părinți în această perioadă.
Ce spun părinții despre redeschiderea școlilor, potrivit sondajului IRES
70% dintre părinți vor ca școala să înceapă în format clasic, cu toți copiii în clase, 1 din 5 ar prefera să existe în continuare sistemul hibrid, iar 4% vor sistemul online.
Trei sferturi dintre părinții de copii de grădiniță și elevi din preuniversitar ar dori ca școala să înceapă cât mai repede, în timp ce 2 din 10 ar dori ca acest lucru să se întâmple după ce rata de infectare scade sub 3 la mie. 6% consideră că școala să grădinița ar trebui să înceapă după ce 70% din populație a fost deja imunizată.
Părinții copiilor de grădiniță sunt cei care își doresc cel mai mult că activitatea didactică din februarie ar trebui să se desfășoare față în față. La polul opus sunt părinții copiilor de liceu, care își doresc în mai mică măsură începerea școlii fizice, cu toate că ei sunt și cei mai nemulțumiți de școala online.
Peste 50% dintre părinți spun că ar dori ca profesorii de la școala frecventată de copilul lor să se vaccineze anti-COVID, însă 7 din 10 părinți spun că și-ar trimite copilul la școală chiar dacă ar ști că va avea la clasă profesori care nu s-au vaccinat.
Citește și: 5 lucruri pe care trebuie să le ştii despre începerea şcolilor pe 8 februarie
Peste jumătate dintre părinții chestionați (56%) sunt de părere că principalele măsuri care trebuie luate de autorități în scopul deschiderii școlilor/grădinițelor în siguranță țin de implementarea măsurilor stricte de distanțare, măsurarea temperaturii, purtarea măștilor etc. Alții menționează testarea periodică, utilizând teste rapide, a personalului didactic (39%), dar și vaccinarea personalului didactic și nedidactic (27%) sau testarea periodică a copiilor (26%).
De asemenea, mulți părinți spun că sunt mai curând îngrijorați de riscul îmbolnăvirii cu COVID-19 a unor membri din familia lor, decât a copiilor sau a lor personal.
Ce părere au părinții despre școala online din perioada pandemiei
Părinții și-au exprimat părerea cu privire la modul în care s-au desfășurat orele online în școlile la care copiii lor învață. Dintre părinții care au răspuns la aceast chestionar, 42% au copiii în învățământul primar, 34% - învățământ gimnazial și 24% - liceu.
53% sunt foarte mulțumiți sau destul de mulțumiți de modul în care s-a derulat educația online, iar 44% spun că sunt mai curând nemulțumiți.
Principalele avantaje percepute ale școlii online, comparativ cu cea față în față sunt obișnuirea cu tehnologia și timpul mai mult petrecut cu părinții (câte 24% din respondenți). Totuși, aproximativ o cincime dintre intervievați consideră că școala online nu are avantaje.
Cele mai importante dezavantaje ale școlii online, percepute de părinți, sunt:
- lipsa interacțiunii cu copiii de aceeași vârstă (64%);
- petrecerea timpului îndelungat în fața ecranelor (56%). Mamele și utilizatorii de internet cred, în procente mai mari că petrecerea timpului îndelungat în fața ecranelor este un dezavantaj important al școlii online;
- lipsa de motivație/atenție a elevilor (32%);
- lipsa adaptării conținutului educațional la predarea online (30%);
- dependența de echipamente și dispozitive (29%);
- cheltuielile suplimentare pentru achiziția celor din urmă (28%).
Citește și: Deschiderea școlilor, pusă în pericol. Anunțul îngrijorător al lui Alexandru Rafila
De asemenea, 4% dintre respondenți declară că, din 8 noiembrie 2020, copiii lor nu au făcut școală online. O proporție mai mare a acestora se regăsește în rândul părinților tineri (18-34 ani), cu nivel scăzut de educație, venituri mici, care nu folosesc internetul și care au atât copii de vârstă școlară, cât și preșcolară. Principalele motive pentru care nu au participat la orele online țin de lipsa echipamentelor necesare derulării unor astfel de activități sau lipsa accesului la internet.
Educația online pentru preșcolari
După suspendarea cursurilor față în față, 30% dintre părinți spun că preșcolarii nu au participat deloc la activitățile derulate online de instituția la care sunt înscriși. Principalele motive pentru lipsa participării la cursuri online sunt:
- grădinițele nu au organizat astfel de activități (54%);
- lipsa echipamentelor necesare sau sau a accesului la internet (38%);
- părinții nu au dorit că cei mici să participe la astfel de activități (13%);
- preșcolarul merge fizic la un centru educațional sau cineva realizează activități față în față cu acesta (4%);
- părinții nu au avut timp pentru a sprijini copilul în cadrul activităților derulate online (2%).
În general, părinții preșcolarilor privesc cu ochi buni educația online, mai ales când vine vorba de acumularea/menținerea unor rutine și dezvoltarea socială și emoțională a copilului. Pe o scală de la 1 la 5, iată ce au răspuns părinții:
- Utilitatea privind acumularea/menținerea unor rutine – medie 2.93;
- Utilitatea pentru dezvoltarea socială a copilului – medie 2.78;
- Utilitatea cursurilor pentru dezvoltarea emoțională a copilului – medie 2.75;
- Utilitatea acestora pentru dezvoltarea fizică a copilului – medie 2.75;
- Utilitatea lor pentru dezvoltarea cognitivă/intelectuală a copilului – medie 2.67.
Legat de reîntoarcerea fizică la grădiniță, 93% dintre părinți au discutat cu copiii lor despre acest lucru, iar copii își doresc, în majoritate, să se întoarcă în instituția de învățământ (94%). 98% dintre părinții preșcolarilor își doresc, și ei, ca cei mici să revină la grădinițe.
Citește și: Explozie de cazuri noi de Covid-19 la copii. În Israel crește îngrijorarea. Școlile rămân închise
În cadrul acestei cercetări au fost intervievați 364 părinți de copii preșcolari, înscriși la grădiniță, care reprezintă 27% din totalul părinților participanți la cercetare. O treime din părinții de preșcolari au copiii în grupa mică, 27% - în grupa mijlocie și 39% - în grupa mare. Respondenții din regiunea de sud a țării au în proporții mai mari copii în grupa mică, iar cei din Moldova – în grupa mare.
Studiul IRES a fost realizat în perioada 18-22 ianuarie 2021, pe un eșantion de 1428 de părinți, dintre care 1224 părinți de școlari și 364 părinți de preșcolari. Rezultatele pe larg ale studiului pot fi consultate pe website-ul IRES.
- Sursă: ires.ro
- Sursă foto principală: istockphoto.com
Surse foto: istockphoto.com