Încă de la începutul anului 2024 a existat o dezbatere lansată de Consiliul Național al Elevilor în cadrul căreia a fost pus în evidență în noul statut al elevului stârnind reacții în rândul profesorilor. În cadrul acestei dezbateri au luat parte atât elevi, cât și cadre didactice din mediul rural, dar și urban.
Printre subiecte precum asigurarea transportului gratuit al elevilor la școală, încălcarea drepturilor la educație sau sancționarea elevilor pe parcursul anului școlar a fost evidențiat și subiectul referitor la interzicerea intrărilor sau ieșirilor separate din unitatea de învățământ destinate exclusiv profesorilor. Desigur că acesta este un subiect delicat pentru ambele tabere, îndeosebi pentru cadrele didactice.
Granița care delimita elevii de profesori, intrarea separată în unitatea de învățământ ar putea fi în curând desființată
Concret, elevii cer să nu mai existe o intrare separată a profesorilor, să nu mai existe elevi ambasadori anti-bullying și nici introducerea în noile programe, mai ales în cele de examen a mai multor opere redactate de către autori feminini. Una din cele mai controversate cereri însă rămâne intrarea separată a elevilor de profesori.
„Interzicerea existenței, prin Noul Statut al Elevului a unor intrări ieșiri separate din unitatea de învățământ destinate exclusiv profesorilor elevilor, fiind-le restricționat accesul în mod ilegal în prezent”, reprezintă una din recomandările aflate în propunerile privind Noul Statut al Elevului.
Ce spun profesorii despre noua propunere a elevilor?
O profesoară de limba română la Școala Gimnazială Grigorie Ghica Voievod din București, Claudia Osiceanu susține că această propunere „este o formă de uzurpare a imaginii cadrului didactic. În primul rând, suntem categorii sociale diferite. Nici la spital dacă mergem nu dăm nas în nas cu doctorul pe scară. Au intrări separate medicii și pacienții.
Un cadru didactic, chiar și în societatea contemporană care este afectată imaginea profesorului, rămâne un mentor, un formator de destine. Și ca să fac lucrul acesta corect îmi trebuie ani, îmi trebuie un statut, un loc într-o instituție. Haideți atunci să le deschidem și cancelaria să intre și în cancelarie”, își încheie pledoaria profesoarea.
Andrei Băleanu, profesor de matematică la Colegiul Național Gheorghe Șincai din capitală susține, pe de altă parte că în cadrul instituției de învățământ unde activează există intrări separate pentru elevi și profesori, dar în opinia dânsului, acest lucru poate fi un element discriminatoriu pentru elevi. „În școala primară exista chiar scara profesorilor și nu aveam voie pe acolo. M-a enervat la culme treaba asta și atunci unul din scopurile mele la școală era să merg pe acolo ca să îmi încalc interdicția”, explică profesorul.
Intrarea profesorilor se face în unele instituții de învățământ cu card de acces
Daria Gheorghe, elevă a colegiului Național de Arte Regina Maria susține că în cadrul unității de învățământ menționate, intrarea profesorilor este securizată, astfel încât pe acolo se intră numai cu card.
Astfel, eleva susține că „școala a construit o barieră pentru elevi, chiar dacă nu există un regulament scris prin care elevilor le este interzis să intre pe acolo. Dacă ar fi o intrare comună pentru toți nu s-ar întâmpla nimic rău prin chestia asta. Cred că propunerea asta ar aduce mai multă egalitate între elevi și profesori”, susține Daria.
O profesoară a redeschis singură o școală și a devenit mentor al copiilor abandonați
Un val de reacții în mediul online în urma acestei propuneri a Consiliului Național al Elevilor
În urma propunerii intrărilor separate pentru elevi și pentru profesori inițiate de către Consiliul Elevilor, s-a stârnit un val de reacții în mediul online.
Unul din principali pioni ai acestei discuții, care și-a spus vehement punctul de vedere a fost prințesa urbană, Ioana Chicet-Macoveiciuc, care a publicat mesajul primit de la o româncă plecată în Olanda.
O altă persoană publică ce și-a spus opinia în acest caz a fost Gabi Bartic, director executiv al platformei Brio.ro care își amintește de experiența trăită în copilăria comunistă cu aristocrata blocului și o compară cu situația de acum.
Alte propuneri ale Consiliului național al elevului pentru statutul elevului
Pe lângă problema intrării separate a profesorilor și elevilor, au existat și alte teme majore dezbătute de către Consiliul Național al Elevilor. S-a propus modificarea algoritmului prin care elevii își aleg materiile opționale pe care le studiază. dar și asigurarea programelor și conținuturilor adaptate pentru elevii cu cerințe educaționale speciale.
Totodată, elevii cer implementarea unui mecanism de monitorizare și feedback asupra managementului cazurilor de violență și acordarea transportului gratuit elevilor ca drept fundamental ce asigură accesul la educație.
Ce părere aveți despre propunerea Consiliului Național al Elevilor? Este justificată sau nu? Ar trebui închisă intrarea profesorilor sau mai degrabă acordat liberul acces elevilor prin toate mijloacele de intrare în instituție? Ce consecințe considerați că ar avea o asemenea decizie?
Surse foto: istockphoto.com, unsplash.com
Surse articol: scoala9.ro, ziare.com