Începând cu anul școlar 2024-2025, elevii claselor primare, începând cu clasa pregătitoare, până la clasa a IV-a, vor putea fi organizați într-o singură clasă de învățământ simultan, conform unui document publicat în Monitorul Oficial. Ordinul numărul 3036 din 9 ianuarie 2024, menționează aprobarea metodologiei privind organizarea claselor în regim simultan.
Concret, cu excepția clasei a VIII-a, organizarea unei singure formațiuni de studiu pentru toate clasele de la învățământul primar, respectiv gimnazial, este posibilă. Acest ordin vizează doar situația în care numărul total de elevi este cu cel puțin doi beneficiari sub efectivul minim prevăzut pentru constituirea unei clase de sine stătătoare, conform prevederilor articolului 23, alineatul 6, din legea învățământului preuniversitar numărul 198 din 2023.
Numărul minim de elevi pentru a putea comasa clasele primare
Această lege stipulează faptul că în învățământul preuniversitar, formațiunile de studiu cuprind clase după cum urmează:
Pentru educația timpurie sau nivelul antepreșcolar, grupa mică va trebui să cuprindă nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 9 copii.
Grupa mijlocie trebuie să cuprindă în medie 12 copii, nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 15, iar grupa mare cuprinde în medie 14 copii, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 20.
La nivel preșcolar, grupa 0 cuprinde în medie 15 preșcolari, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 20. În ceea ce privește învățământul primar, clasa va cuprinde în medie 16 elevi, nu mai puțin de 10, nu mai mult de 22, iar în învățământul gimnazial, clasa va cuprinde în medie 18 elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 26 de elevi.
Pentru învățământul de artă și sportiv, o clasă va cuprinde în medie 16 elevi, nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 24, constituită din maximum patru grupe. În învățământul liceal, clasa va cuprinde în medie 22 de elevi, nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 26.
În instruirea practică și pregătirea de specialitate vor fi organizate grupe de minim 8 elevi și maxim 15 elevi, în vreme ce în învățământul postliceal, clasa va cuprinde în medie 22 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 28.
Ministrul Învățământului, Ligia Deca declara pe data de 10 august 2023, atunci când se afla în vizită în cătunul Sălaș, comuna Ulma, Suceava, faptul că, din păcate încă există învățământ simultan „unde trebuie să facem mai multe eforturi pentru a asigura dreptul la educație”.
Ce presupune învățământul simultan?
În anul școlar 2021-2022, 111.755 de elevi din clasele primare gimnaziale erau înscriși și învățau în sistemul de învățământ simultan. conform datelor Ministerului Educației. Concret, 10% din elevii din clasele primare învață simultan (87.835 de elevi din 870.341), în timp ce 3,4% din elevii de gimnaziu (23.920 de elevi din 702.754 de elevi) sunt în aceeași situație.
Fostul Ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu cataloga, la începutul anului 2021, învățământul în sistem simultan drept „o nenorocire”, susținând că „trebuie să dispară”. Pe data de 5 august 2021, același fost Ministru al Învățământului susținea că pregătește finanțarea formațiunii de studiu combinată în școlile cu puțin copii.
„Dacă ne gândim că în școlile din mediul rural, susținând echitatea, avem clase în care sunt 4, 5 și 6 elevi, acele clase vor beneficia de o finanțare, să spunem, de 4-5 ori mai mică decât o clasă cu 26 de elevi. Ceea ce, dacă suntem serioși, nu ne poate genera rezultatele pe care le așteptăm. Pentru că profesorii sunt aceiași, trebuie să predea același lucru, au aceleași salarii, or finanțarea e de 4-5 ori mai mică. Pe lângă finanțarea per elev, să introducem în aceste situații speciale finanțarea per formațiune de studiu. Sigur, aceasta va însemna un efort bugetar major”, susținea la acel moment fostul Ministru al Educației.
Harta vacanței din luna februarie 2024 pentru unitățile de învățământ, pe județe
Dezavantajele învățământului simultan
Profesoara Roxana Acatrinei, cadru didactic la Școala Gimnazială Cornu Luncii din Suceava, publica într-o cercetare din 2016 în Revista de psihologie, principalele dezavantaje ale învățământului simultan:
1. Imposibilitatea profesorilor de a fi pregătiți special pentru un tip de învățământ cu posibilități de perfecționare reduse, fiind vorba mai ales de profesorii navetiști, tineri și fără prea multă experiență.
2. Inexistența lucrărilor metodice de specialitate, profesorii folosind aceleași cărți ca și cei din învățământul simplu.
3. Urmărirea îndeplinirii obiectivelor cadru sau competențelor generale și obiectivelor de referință de către profesorii din cadrul învățământului simultan precum și cei din învățământul simplu.
4. Existența a două moduri în care profesorul poate lucra în clasă și anume: predarea sincronică sau împărțirea timpului și adresarea fiecărui colectiv separat, activitatea directă fiind folosită în alternanță cu cea indirectă.
5. Lecțiile necesită o proiectare foarte atentă și realistă pentru a se evita timpii morți în activitate. De asemenea, necesită alcătuirea unei activități independente foarte bine structurată, cu un timp de rezolvare egal cu activitatea directă pe care profesorul o desfășoară cu cealaltă clasă.
Până nu demult, învățământul simultan era o normalitate în zonele rurale din România. Acum, doar în satele izolate sau cu puțin locuitori ori satele îmbătrânite mai există acest această formă de învățământ. Este important ca autoritățile să acorde atenție profesorilor și elevilor care învață după tipul învățământului simultan, acum când legea învățământului se concentrează asupra acestei forme de educație.
Surse foto: pexels.com, istockphoto.com
Surse articol: edupedu.ro