Rată mare a analfabetismului funcțional în rândul elevilor sub 15 ani din România
Brio, o platformă de teste standardizate pentru elevi, alături de alte organzatii non-profit specializate în domeniul educației, au publicat „Raportul privind nivelul de literație al elevilor din România”, care a fost realizat în baza rezultatelor pe care le-au obținut, la teste de literație, peste 47.000 de elevi din toată țara, cu vârste cuprinse între 6-14 ani, înscriși în sistemul public de învățământ, activi din punct de vedere educațional.
Concluzia este una îngrijorătoare: în România continuă să existe o rată mare a analfabetismului funcțional, în rândul elevilor români.
42% dintre elevi au obținut scorul „nefuncțional”, ceea ce îi plasează în poziția de analfabetism, în timp ce 20% dintre elevi (8% din populația școlară) sunt la limita de a trece în categoria de „minim funcțional”. Doar 11% din elevi se plasează în categoria „funcțional” și au dovedit că au capacitatea de a înțelege și sintetiza informația dintr-un text scris.
Citește și: Cum arată un test PISA. Tu știi să îl rezolvi?
„Scorul mediu total al eșantionului este de 26.9 puncte (n.r. din 100 posibile) - o medie care reflectă un nivel mediu MINIM FUNCȚIONAL, așadar, rezultatele arată că elevii din România se limitează la identificarea personajelor și a elementelor unui context, localizarea informației, la recunoașterea și înțelegerea modului de organizare a informației în contextul dat, fiindu-le însă imposibil să lucreze cu informația dată și să prelucreze în moduri mai sofisticate detaliile accesate. În medie, elevii din România nu au competențe în interpretarea unei informații, în formarea unor idei proprii și integrarea acestora în contextul dat prin interpretarea și argumentarea unor ipoteze, nu pot stabili asemănări și diferențe între personaje, fapte sau concepte, nu pot identifica și forma concluzii pe baza detaliilor accesate și nu pot trata informația în raport cu un context general, cu o realitate recognoscibilă sau posibilă (trecută, actuală sau viitoare). Acest scor plasează în medie elevii din România la doar aproximativ 7 puncte peste nivelul nefuncțional al literației (cuprins între 0-20)”, se arată în raport. Distribuția aproape uniformă a dezvoltării slabe a literației elevilor din România pentru toate cele opt regiuni arată că problema „are un caracter național și este pervazivă”, explică autorii documentului, potrivit republica.ro.
Mihaela Airinei, Education Project Coordinator, Brio, subliniază gravitatea situației și își exprima îngrijorarea cu privire la faptul că viitorii adulți nu vor putea înțelege contractul de munca și cerințele jobului, pentru că nu și-au format competențe de bază pentru înțelegerea și interpretarea informațiilor citite.
„Putem spune că România este la limita de jos a productivității, având în vedere că protagoniștii, viitori adulți, nu-și vor putea înțelege contractul de muncă sau cerințele simple ale jobului, pentru că în anii de studiu nu și-au format competențe de bază pentru înțelegerea și interpretarea informațiilor citite. Resursa umană pe care o are România, competentă integral pentru a funcționa în societate și pentru a genera productivitate, este doar de 11% din populația școlară. Iar gravitatea acestor cifre trebuie asumată de către fiecare participant la actul educațional, pentru că intervenția necesară este complexă și solicită aportul tuturor’’, explica Mihaela Airinei pentru republica.ro.
Ce spune Ministrul Educației
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, este de părere că rezultatele sunt mai mult decât îngrijorătoare și vrea că până la finalul anului scolar, toți elevii, cu excepția celor din clase terminale, să fie testați.
„Avem în pregătire să lansăm o provocare, în măsura în care reușim să finalizăm un proiect de ordin de mininstru prin care să reglementăm evaluarea standardizată. La început, la nivel pilot pentru elevii I-VII și IX-XII. Fără elevii claselor terminale. Aş vrea să îl discutăm rapid şi să îl facem operaţional rapid - înseamnă ore, în aşa fel încât în perioada 30 mai - 10 iunie, cu ajutorul partenerilor noştri, BRIO, către care lansez invitaţia de parteneriat, de colaborare pentru acest demers, să putem administra aceste evaluări standardizate la limba română, matematică, și în ciclul liceal și istorie”, explică acesta, potrivit Digi24.
Cîmpeanu a mai precizat că nu vor fi acordate note pentru aceste evaluări:
„Nu vor genera nici note, nici clasificări, nici ierarhizări, ci se vor constitui în instrumente extrem de importante pentru a vedea într-o manieră profesionistă, la nivel global, dar şi la nivel individual, unde există puncte tari, unde există puncte ce trebuie remediate, ce trebuie susţinute, unde există puncte slabe ce trebuie să facă obiectul unor acţiuni remediale”, a declarat Cimpeanu.
Citește și: Dragă Ministru al Educației, școala în loc să fie lumină și bucurie, e suspin și vorbă de ocară
- Surse: digi24.ro, republica.ro, ave-romania.ro, brio.ro
Surse foto: istockphoto.com