Față de raportul de anul trecut, s-a constatat o creștere a funcționalității cu doar 1,5 procente în ceea ce privește alfabetizarea elevilor.
47% dintre elevii din clasele I - VIII sunt la nivelul minim al funcționalității, în timp ce 42% dintre aceștia se află la un nivel nefuncțional - adică nu înțeleg ceea ce citesc, precizează europafm.ro.
Doar 11% dintre elevii din România au obținut scorul „funcțional” la competențele de literație, ceea ce înseamnă că au capacitatea de a localiza, înțelege și sintetiza informația dintr-un text scris, anunță gândul.ro.
Raportul de mai sus a fost realizat pe platforma Brio în colaborare cu „Asociația pentru Valori în Educație”, în urma a 15.000 de teste valide, completate de elevi din mediul rural și urban. Testarea a avut loc în perioada aprilie 2022 - martie 2023. Testele au scos la iveală și faptul că fetele se pricep mai bine la înțelegerea unui text decât băieții.
Competențele de literație („literația” sau „alfabetizarea funcțională”) au un rol crucial în viața unei persoane, ajutând la dezvoltarea capacităților de reflecție și exprimare, de gândire critică și empatie, asigurând integrarea și participarea în societate la componentele vieții.
Competențele de literație reflectă capacitatea unei persoane de a relaționa cu un text. Cititorul competent înțelege și interpretează textul – chiar la prima citire atentă – în detaliu și nuanțat, utilizează informațiile din el, evaluează conținutul ideatic și forma sa, reflectează asupra sa și interacționează cu el pentru a-și atinge scopurile, a-și îmbogăți cunoștințele și a-și amplifica potențialul, precum și pentru a participa la viața societății, se explică pe platforma Brio.
Ministrul educației, Ligia Deca, a propus o soluție pentru ca aceste rezultate să nu se mai repete și în raportul de anul viitor și anume citirea enunțurilor cu voce tare de către profesori și apoi discutarea pe baza lor, pentru a se fixa informația.
Rezultatele obținute pe fiecare regiune în parte arată în felul următor:
Cel mai mare grad de nefuncționalitate îl întâlnim în cadrul elevilor din regiunea Vest (Arad, Caraș Severin, Hunedoara, Timiș) – 44,73% - aceasta fiind regiunea și cu cea mai mică reprezentare.
Cel mai mic grad de nefuncționalitate îl întâlnim în regiunea Nord-Est (Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui) - 39,28% - aceasta fiind regiunea cu cea mai mare reprezentare.
Celelalte regiuni au înregistrat următoarele performanțe:
- Regiunea Sud-Est (Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Tulcea, Vrancea) înregistrează un procent de nefuncționalitate de 40,54%, 46,81% de minim funcționalitate și 12,65% de funcționalitate înaltă;
- Regiunea Sud-Muntenia (Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova, Teleorman) înregistrează un procent de nefuncționalitate de 41,59%, 46,76% de minim funcționalitate și 11,65% de funcționalitate înaltă;
- Regiunea Sud-Vest Oltenia (Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt, Vâlcea) înregistrează un procent de nefuncționalitate de 42,48%, 46,41% de minim funcționalitate, 11,11% de funcționalitate înaltă;
- Regiunea Nord-Vest (Bihor, Bistrița Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Sălaj) înregistrează un procent de nefuncționalitate de 44,56%, 45,31% de minim funcționalitate, 10,13% de funcționalitate înaltă.
Surse foto: www.istockphoto.com
Surse articol: europafm.ro gandul.ro