Ministrul Educației, Monica Anisie, declară că ar dori ca profesorii să nu mai predea eleviilor comentariile deja realizate și să le ceară ulterior să le relateze cuvânt cu cuvânt. Monica Anisie ar prefera ca elevii să fie învățați mai degrabă cum să gândească pe cont propriu și cum să interpreteze orice text la prima vedere, iar pe această cale menționează că de anul viitor ar dori să schimbe modalitatea în care sunt construite subiectele Evaluării Naționale.
”Ca profesor de limba română, nu am fost adepta niciodată a memorării comentariilor și întotdeauna mi-am dorit ca elevii mei să-și dezvolte gândirea critică și ei să realizeze acele comentarii de text, eu nici măcar nu le spun comentarii, pentru că vorbim despre o interpretare a unui text literar. Le-am dezvoltat această competență și de aceea când au fost făcute planurile cadru pentru gimnaziu am militat pentru introducerea gândirii critice”, menționează Ministrul Educației.
Monica Anisie povestește despre cazurile unor profesori pe care îi cunoaște personal. Ministrul declară că aceștia procedează exact așa cum nu ar trebui, forțând elevii să memoreze cuvânt cu cuvânt comentariile și sancționându-i în cazul în care nu fac acest lucru.
*44% dintre elevii de clasa a VIII-a se află în zona analfabetismului funcțional!
”În calitate de minstru, voi solicita colegilor mei să înceteze să le mai ceară copiilor să memoreze acele comentarii. Dar răspunsul colegilor profesori de limba română va fi că trebuie să învețe pentru Evaluarea Națională sau pentru Bacalaureat niște comentarii. Nu, pentru Evaluarea Națioanală chiar nu trebuie să învețe niște comentarii, ci să realizeze pe un text la prima vedere o compunere și rolul profesorului la clasă este acela de a crea competența de a dezvolta o idee pe un text la prima vedere. Iar în ceea ce privește examenul de Bacalaureat, acolo la subiectul al III-lea avem un reper important pe care trebui să-l dezvolte și anume.particilaritățile de construcție ale unui text. Prin urmare, asta trebuie să facă profesorul de română la clasă: să creeze competențe de interpretare de text și să-i învețe să înțeleagă un text litarar, nu să-i pună să reproducă acele comentarii. Cunosc și eu exemple de profesori care le cer elevilor să reproducă așa cum le-a dictat, cuvânt cu cuvânt, ceea ce au în caiet. Nu este asta o soluție, pentru că ei vor memora astăzi și vor uita mâine, nu asta este soluția. Deci ceea ce ne spune de fapt și rezultatul de la testare PISA pe lectură putem aplica și pentru ceea ce se întâmplă în sistem astăzi la limba și litearatura română”, mai adaugă Monica Anisie.
Ministrul Educației ia în considerarea schimbarea modalității în care sunt construite subiectele pentru Evaluarea Națională, de anul viitor, precizând că este datoria dânsei să găsească soluții la o situație delicată, asemenea celei de față: "Noi trebuie să găsim soluţii în aşa fel încât la orele de limbă şi comunicare, fie în limba română, fie într-o limbă străină, să-i învăţăm pe copii să descifreze textul şi să-l interpreteze. Simpla lectură a textului nu este suficientă. Asta este de fapt problema. Ştiţi că mai demult exista acea oră de lectură. Nu întâmplător era introdusă, tocmai pentru că acea oră era dedicată exclusiv, pe de o parte, lecturării textului, apoi interpretării lui, înţelegerii, deci toate etapele erau parcurse în acea oră distinctă faţă de cea de limbă şi comunicare. (...) Poate în situaţia în care ne aflăm acum, în care va trebui să regândim planurile cadru şi programele, poate pe baza documentării ştiinţifice pe care acum o avem la bază, ne putem raporta la ea şi poate este de luat în calcul să avem o astfel de oră de lectură. Este important să înţelegi şi să interpretezi, pentru că dacă ştii să citeşti cum trebuie un text poţi să rezolvi şi o problemă la matematică, de exemplu".
Surse: facebook.com, hotnewws.ro
Surse foto: facebook.com, istockphoto.com