De-a Arhitectura Povestita a fost un joc, in care au intrat pe de o parte tinerii care vor forma societatea de maine, curiosi sa afle, deschisi catre altfel de abordari, liberi sa gandeasca si, pe de alta parte, arhitectii care vor sa transmita si prin vorbe ceea ce ramane nevazut, netrait si poate nefacut in arhitectura.
Acest demers a dorit sa familiarizeze copiii cu exemple pozitive si concrete de arhitectura, dar si cu rolul social al arhitecturii si misiunea arhitectului.
Conferintele gratuite De-a Arhitectura Povestita s-au reluat si in acest an in aceeasi locatie din Bucuresti, prin amabilitatea partenerilor nostri, Biblioteca Centrala Universitara „Carol I" (BCU), gazda evenimentului, si YTONG.
Cele opt conferinte sustinute de opt arhitecti sau birouri de arhitectura de prestigiu s-au desfasurat in fata a 40 clase de elevi in zilele de 9, 10 si 11 aprilie 2014.
La conferintele din Capitala se adauga in acest an alte doua orase din tara unde vor avea loc pentru prima oara intalniri fata in fata ale arhitectilor cu scolarii: Timisoara, unde cu sprijinul partenerilor YTONG, OAR Timis si Directia Judeteana pentru Cultura Timis, vor avea loc trei prezentari in zilele de 7, 8 si 9 aprilie la ora 12, in fata a 6 clase de elevi, si Sibiu, unde, cu sprijinul YTONG si al Teatrului pentru Copii si Tineret Gong, vor avea loc, in ziua de 10 aprilie de la ora 17, doua conferinte sustinute pentru 10 clase de elevi.
Asociatia a mai desfasurat, cu ajutorul arhitectilor voluntari, o serie de ateliere, lectii demonstrative si expeditii in capitala si in tara.
Tot in cadrul saptamanii Scoala Altfel, Asociatia De-a Arhitectura impreuna cu Holcim Romania, partenerul sau principal din cadrul proiectului De-a Arhitectura in Orasul Meu din anul scolar 2013-2014, a oferit posibilitatea unei clase din Campulung (judetul Arges) si a uneia din Alesd (judetul Bihor) sa participe pe 7 aprilie 2014 la cate un atelier creativ De-a Arhitectura HandsOn! Indrumati de arhitectii De-a Arhitectura, echipe formate din 5-6 copii au lucrat cu materiale si instrumente de bricolaj si au construit spatiile publice pe care si le-au imaginat sau pe care le-au experimentat in orasul lor.
Pentru a putea alege clasele care au participat la atelierele din saptamana Scoala Altfel, De-a Arhitectura si Holcim Romania au organizat un concurs de povesti in care copiii din clasele a III-a si a IV-a au scris cate o poveste de circa 1500 de cuvinte pentru fiecare clasa participanta, despre locul preferat din orasul lor, despre cladirea sau strada sau scuarul preferat, despre o statuie, o biserica sau poate chiar despre curtea scolii. Copiii au fost incurajati sa lucreze impreuna si sa trimita la alegere si fotografii, desene sau schite care sa ilustreze povestea.
Un juriu format din cinci arhitecti, membri ai Asociatiei De-a Arhitectura, a ales clasele castigatoare din Campulung si Alesd. Au fost apreciate acele povesti care au surprins cel mai bine atmosfera locului ales ca subiect al povestii si care au oferit elemente de context (cultural, istoric). A fost apreciata bogatia detaliilor - dar au fost urmarite mai ales acele detalii care tin de modul in care experimenteaza spatiul un copil. De asemenea, a contat entuziasmul cu care au ilustrat textul, folosind fotografii (facute chiar de copii, in unele cazuri) sau desene, ce ofera o cheie suplimentara de descifrare a subiectului povestii.
La Galeria Galateca din Bucuresti au avut loc doua ateliere pentru copii mici, Strada de animale, in care copii au fost invitati sa isi imagineze cum vietuieste un animal si ce nevoi are. S-au gandit cum e casa acelui animal, unde ii place sa traiasca si apoi au desenat-o. Ultimul pas este compunerea strazii si negocierea vecinatatilor.
Tot in Bucuresti au avut loc si ateliere desfasurate in sapte scoli pentru un numar aproximativ de 210 elevi din clasele pregatitoare, a II-a, a III-a si a IV-a.
In Cluj s-au desfasurat doua ateliere pentru aproximativ 60 de elevi dintr-o clasa pregatitoare si o clasa a III-a.In restul tarii au fost tinute doua ateliere pentru clasa a IV-a in Ocna Mures (judetul Alba), cate un atelier in Suceava si Falticeni pentru clasele a III-a, respectiv a II-a, si un atelier pentru clasa a III-a in comuna Cordun, judetul Neamt.
In Timisoara a avut loc un workshop special destinat elevilor participanti la optionalul De-a Arhitectura in Orasul Meu, workshop intitulat „Reabiliteaza. Casele trecutului pentru viitor", activitate organizata la propunerea Biroului de Reabilitare si Conservare al Cladirilor Istorice din Timisoara.
In Reghin a avut loc o expeditie a De-a arhitectura intitulata De-a detectivii urbani! unde au participat elevi din clasa a III-a, iar in Iasi au avut loc doua activitati, o expeditie De-a detectivii urbani! si doua lectii demonstrative pentru clasa a II-a.
Lectia demonstrativa a avut rolul de a-i aduce pe scolari pentru prima oara in contact cu notiunile de arhitectura, s-a desfasurat de-a lungul unei ore si a fost sustinuta de un arhitect voluntar. Lectia a prezentat una dintre temele dedicate luminii si umbrei in arhitectura din cursul De-a Arhitectura in Orasul Meu, curs predat in acest moment pentru peste 1500 copii in orase din toata tara. Arhitectul a explicat notiunile de lumina si umbra pe intelesul copiilor prin prezentari, discutii ghidate, joc si analiza, le-a prezentat elevilor o serie de imagini edificatoare si le-a dat explicatiile necesare intelegerii tuturor informatiilor noi prezentate.
Expeditia De-a detectivii urbani! a avut loc afara, intr-o zona anume aleasa din oras, timp de doua ore, ajutandu-i pe copii sa depisteze diferite functiuni din acea zona, sa gaseasca reperele zonei explorate, sa invete sa se orienteze pe harta si pe strada, sa interactioneze cu locuitorii zonei, observandu-i specificul. Jocul De-a detectivii urbani! a implicat cautarea de catre scolari a unor indicii lasate in prealabil de arhitect in cinci cladiri din zona aleasa. Copiii au cautat indiciile, au trebuit sa urmeze instructiunile primite si sa ajunga la indiciul urmator, pana la indiciul si cladirea finala.
Atelierele sunt exemplificari practice ale materiei cursului De-a Arhitectura in Orasul Meu, desfasurate pe perioada unei zile de scoala (3 ore), in care elevii au invatat sa isi construiasca din hartie si carton casuta de vacanta a personajului LEGO preferat, la scara acestuia.
Toate aceste activitati nu ar fi fost posibile fara entuziasmul arhitectilor voluntari ai Asociatiei De-a arhitectura si a partenerilor nostri. Ajungem astfel sa ne bucuram de arhitectura si mediu construit alaturi de peste 2600 de copii, din 13 orase.
„De-a arhitectura" este o asociatie care isi propune dezvoltarea si promovarea educatiei de arhitectura si mediu construit, prin predarea in scoli de stat si private a cursurilor de arhitectura pentru copii. Asociatia a fost creata de arhitecti romani: Mina Sava, Vera Marin, Eliza Yokina, Corina Croitoru, Claudia Pamfil si Miruna Grigorescu. Impreuna cu Filiala Teritoriala Bucuresti a Ordinului Arhitectilor din Romania si in parteneriat cu Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei din Universitatea Bucuresti, Asociatia de-a arhitectura a dezvoltat un program cultural care include un program educational numit „De-a arhitectura in orasul meu". Acesta este un curs de cunostiinte de arhitectura si mediu construit pentru clasa a IV-a, ce poate fi utilizat pentru materia optionala. Pentru anul scolar viitor va fi implementat in 100 clase la nivel national.