Alegerea unui produs cosmetic sau de ingrijire personala nu mai este un lucru atat de usor de facut, datorita multitudinii de ingrediente de natura chimica folosite la fabricarea acestor produse, dar si aspectelor ce tin de etichetare, coroborate si cu unele lipsuri de natura legislativa.
Aceasta campanie de informare se adreseaza tuturor celor care sunt preocupati de propria sanatate. La fel ca in toate actiunile sale, APC Romania isi asuma misiunea sa aduca la cunostinta consumatorilor informatiile necesare utilizarii, in cunostinta de cauza, a cosmeticelor si produselor de ingrijire personala. De asemenea, vom raspunde la intrebarile consumatorilor, dar vom prezenta si alternative la cosmeticele si produsele de ingrijire personala realizate la nivel industrial.
In perioada 10 ianuarie - 15 ianuarie 2016 au fost achizitionate din marile structuri comerciale 55 tipuri de sampoane pentru bebelusi/copii, in vederea analizarii etichetei acestora din punctul de vedere al ingredientelor si al corectitudinii informatiilor si mentiunilor. Din punct de vedere al tarii de origine a producatorului situatia se prezinta astfel: Germania (24%), Italia (18%), Fran?ta (16%), Turcia (13%), Spania (9%), Fabricat in UE (6%), Polonia (4%), Bulgaria, Israel, Grecia, Marea Britanie si Suedia cu cate 2% fiecare.
Totodata, 16% dintre sampoanele analizate NU sunt recomandate de catre producatori pentru a fi folosite pentru copii sub 3 ani, iar 13% dintre produsele analizate sunt pentru ingrijirea bebelusilor.
Analiza nivelului de toxicitate a ingredientelor a fost realizata de catre o echipa de experti coordonata de dl. conf. univ. dr. Costel Stanciu. Atat medicii pediatri, cat si unii producatori, prin mentiunile afisate pe ambalaj, nu recomanda ca acest tip de produs sa aiba in compozitie urmatoarele substante: alcool, parabeni, ftalati, fenoxietanol, propilen glicol, glicerina, polietilen glicol, coloranti sintetici, alergeni, sapun, parfum, sulfati, alcali, sodium Laureth Sulfate (SLES), Sodium Lauryl Sulfate (SLS), Polipropilen Glicol (PPG), ulei de parafina, arome sintetice, materii prime derivate din uleiuri minerale, silicon, dioxan.
Analizand declaratiile si pictogramele de pe ambalajele produselor, au reiesit urmatoarele:
• Numai 45% dintre produsele analizate au formula fara lacrimi;
• Numai 38% dintre produsele analizate NU au parabeni;
• Numai 25% dintre produsele analizate NU au in compozitie coloranti sintetici;
• Numai 22% dintre produsele analizate au un PH neutru;
• Numai 20% dintre produsele analizate sunt hipoalergenice;
• Numai 15% dintre produsele analizate NU au sapun;
• Numai 13% dintre produsele analizate NU au SLES;
• Numai 11% dintre produsele analizate NU au alcool;
• Numai 5% dintre produsele analizate NU au PEG -uri;
• Numai 5% dintre produsele analizate NU au sulfati;
• Numai 5% dintre produsele analizate NU au alcali;
• Numai 4% dintre produsele analizate NU au ftalati;
• Numai 4% dintre produsele analizate NU au materii prime derivate din uleiuri minerale;
• Numai 2% dintre produsele analizate NU au PPG;
• Numai 2% dintre produsele analizate NU au ulei de parafina;
• Numai 2% dintre produsele analizate sunt testate pentru nichel, crom si cobalt;
• Numai 2% dintre produsele analizate NU au arome sintetice;
• Numai 2% dintre produsele analizate NU au parfum;
• Numai 2% dintre produsele analizate NU au silicon;
• Numai 2% dintre produsele analizate NU au dioxan;
• Numai 2% dintre produsele analizate NU au fenoxietalon;
Numai la 53% dintre produsele analizate se mentioneaza expres termenul de valabilitate, in timp ce la 46% dintre produsele analizate exista doar o pictogram? care nu este inteleasa de catre consumatori si care transmite timpul de folosire a samponului dupa deschiderea flaconului. Timpul de folosire a samponului dupa deschidere variaza dupa cum urmeaza:
• La 55% dintre produsele analizate acesta este de 12 luni de la deschiderea flaconului;
• La 11% dintre produsele analizate acesta este de 6 luni de la deschiderea flaconului;
• La 7% dintre produsele analizate acesta este de 18 luni de la deschiderea flaconului;
• La 2% dintre produsele analizate acesta este de 9 luni de la deschiderea flaconului.
ATENTIE! - Termenul de valabilitate (data durabilitatii minimale) este primul aspect pe care trebuie sa-l verificam inainte de a cumpara un produs cosmetic. Acest termen poate fi indicat in doua moduri. Pentru produsele cu o data a durabilitatii mai mica de 30 de luni, se indica prin inscriptionarea zilei (daca este cazul), lunii si anului pana la care produsul isi pastreaza calitatile, daca se respecta cerintele de pastrare.
Pentru produsele cu o durabilitate mai mare de 30 de luni, data pana la care pot fi utilizate se exprima prin inscriptionarea unei cutii deschise alaturi de o cifra si litera M, indicand numarul de luni de valabilitate din momentul deschiderii produsului.
Totusi, pentru ca produsul sa poata fi utilizat in siguranta, nu este suficient ca acesta sa fie in termenul de valabilitate. Produsele cosmetice trebuie pastrate la temperaturi sub 22-24oC, ferite de umezeala si de razele soarelui. Ambalajul nu trebuie lasat deschis mai mult decat este necesar pentru a utiliza produsul, astfel incat sa se evite acumularea de praf si bacterii si degradarea compusilor chimici. De asemenea, nu trebuie sa adaugam apa sau creme pentru rehidratarea unui produs uscat.
"Alegerea unui sampon nu este un lucru atat de usor precum pare la prima vedere. In primul rand, trebuie sa avem in vedere cui ii este destinat acest tip de produs, bebelusii si copii fiind consumatorii cei mai vulnerabili la astfel de produse. Avand in vedere ca in acest tip de produs predomina ingredientele de natura chimica, consumatorii trebuie sa se informeze in prealabil la medicul pediatru/dermatolog.
Termenul de valabilitate al produsului trebuie intotdeauna sa fie un criteriu important in alegerea produsului. Sampoanele pentru bebelusi si copii ar trebui tratate cu cea mai mare grija, in special de catre autoritati, care ar trebui sa realizeze controale periodice si testari. Avand in vedere compozitia chimica a unor sampoane, ne exprimam temerea in legatura cu potentialul cancerigen, mutagen sau toxic al unor ingrediente, care creeaza o lipsa de siguranta pentru consumatori.
Solicitam in mod public Ministerului Sanatatii sa realizeze o analiza a compozitiei chimice a sampoanelor pentru cei mici, comercializate in prezent pe piata romaneasca, in vederea interzicerii/retragerii produselor nesigure pentru sanatatea bebelusilor/copiilor", a declarat conf. univ. dr. Costel Stanciu, presedintele Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din Romania.