- 1. Distracție cu polimeri - Mâzga
- 2. Distracție cu polimeri- Absorbantul
- 3. Amestec simplu
- 4. Cerneală invizibilă
- 5. Reacție chimică cu lapte și coca-cola
- 6. Presiunea atmosferică
- 7. Testați stările materiei
- 8. Magie cu apă
- 9. Să observăm difuzia
- 10. Electricitate statică
- 11. Densitatea
- 12. Balanță pentru aer
- 13. Care este diferența dintre stele și planete
- 14. Sistemul nostru solar
- 15. Luna este stea sau planetă?
- 16. Sistemul solar într-un tablou
- 17. Luna și Soarele
- 18. Ce se întâmplă dacă lăsați un ou în oțet, complet acoperit, 24 ore?
- 19. Ce se întâmplă dacă pui un balon umflat în apă fierbinte?
- 20. Ce se întâmplă dacă amestecăm oțet cu bicarbonat de sodiu?
I. Chimia distractivă
1. Distracție cu polimeri - Mâzga
Una dintre cele mai îndrăgite activități pe care am desfășurat-o alături de copii cu Profesorii Trăsniți, a fost fabricarea unei substanțe pe nume Mâzgă.
Cum se face:
Puteți folosi adeziv lichid PVA, colorant alimentar și apă. Amestecați. Adăugați apoi amidon lichid, se folosește la secțiunea de spălătorie, poate fi utlizat la călcat. Nu adăugați mult, doar câteva linguri. La sfârșit puteți testa textura substanței formate și apoi o puteți introduce într-un balon. Copiii vor descoperi astfel ce înseamnă o reacție chimică, am folosit mai multe lichide din care a rezultat un solid.
2. Distracție cu polimeri- Absorbantul
Pentru această activitate aveți nevoie de un scutec, o foarfecă, o pungă zipp, o foaie de hârtie și un pahar de unică folosință.
Tăiați scutecul deasupra foii de hârtie, culegeți conținutul în punga zipp cu grijă să nu se piardă praful. Închideți punga, scuturați bine, adunați tot conținutul într-un colț separând praful de resturile din scutec, adunați praful în colț și tăiați colțul deasupra unui pahar cu apă ½. Amestecați praful cu apa din pahar. Priviți ce se întămplă. Apa se solidifică. Din nou are loc o reacție chimică.
3. Amestec simplu
Pentru că tot ați experimentat reacțiile chimice, amestecați apă cu ulei și priviți ce se întâmplă. Oricât amestecați substanțele, ele rămân la fel. Faceți asta cu sare și un ibric cu apă. Puneți apa la fiert, veți observa că după evaporare sarea rămâne în ibric. Chiar dacă sarea s-a dizolvat în apă, de fapt nu s-a amestecat. Acest fenomen se numește amestec simplu și diferența dintre el și o reacție chimică este aceea că în amestecul simplu substanțele nu se amestecă, iar într-o reacție chimică formează o altă substanță.4. Cerneală invizibilă
Aveți nevoie de:1 bețișor de urechi, o foaie de hârtie, o placă de păr și substanțele (coca cola sau/și zeamă de lămâie). Înmuiați bețișorul de urechi în unul dintre cele două lichide, scrieți un mesaj secret, lăsați să se usuce și apoi treceți hârtia prin placa de păr încălzită. Mesajul va deveni vizibil.
5. Reacție chimică cu lapte și coca-cola
Amestecați puțin lapte într-o sticlă cu coca-cola. Observați ce se întâmplă.
II. Fizica Distractivă
6. Presiunea atmosferică
Testați presiunea atmosferică astfel. Folosiți un pet de 0,5 l, găuriți-l în 4 locuri în partea de jos a petului. Umpleți-l cu apă sub jet de apă și puneți-i capacul. Țineți petul cât mai de sus și evitați să exercitați presiune prin apăsare. Cât timp are capacul strâns, apa nu va curge. Deschideți capacul și veți vedea cum apa curge. Este un exercițiu sugestiv pentru a observa și înțelege efectele presiunii aerului.7. Testați stările materiei
Luați un cub de gheață din frigider și puneti-l pe foc într-un ibric sub ochii copilului, observați pe rând cum acesta devine lichid (se topește) și apoi dispare, devine gaz (se evaporă). Observați alături de copil difența dintre cubul de gheață care este solid, are formă proprie și volum, apa dintr-un pahar care este lichid, nu are formă proprie, dar are volum și gazul care este invizibil, nu are nici formă proprie, nici volum.8. Magie cu apă
Deasupra unui lighean cu apă, luați un pahar cu apă și întoarceți-l invers. Bineînțeles ca apa va curge în lighean, spuneți-i copilului că este vorba despre gravitație care acționează și face apa să curgă. Puneți din nou apă în pahar și acoperiți gura paharului cu o carte de joc. Întoarceți paharul acoperind cu mâna cartea și gura paharului, întrebați copilul ce crede că se va întâmpla dacă luați mâna, acesta va răspunde că va curge apa. Luați mâna și surpriză, apa nu curge deoarece cartea nu cade, rămâne prinsă de gura paharului. Explicați copilului că acest lucru este posibil datorită faptului că moleculele de apă (părticele fff mici) din apă se lipesc între ele, iar apoi se lipesc de carton și acest lucru învinge gravitația.9. Să observăm difuzia
Turnați o picătură de colorant într-un pahar cu apă, urmăriți ce se întâmplă. Multe firișoare colorate se împrăștie în apă. În câteva minute, apa s-a colorat. Acest fenomen se numește difuzie și înseamnă pătrunderea moleculelor (părticele mici de colorant) dintr-un corp în moleculele altui corp (apa)10. Electricitate statică
Umflați un balon și frecați-l bine de haine, apoi apropiați-l de părul copilului și uitați-vă împreună în oglindă. Veți observa cum părul celui mic se ridică. Acest lucru este posibil deoarece balonul se încarcă cu electricitate statică după ce este frecat de haine și această electricitate se descarcă în firele de păr ale copilului.
11. Densitatea
Aveți nevoie de 2 pahare pline cu apă, un ou crud sau fiert, sare. Adăugați 4 linguri de sare într-unul dintre paharele cu apă. Amestecați și lăsați să se limpezească. Puneți oul în apa dulce, veți observa că se duce la fund. Puneți oul în apa sărată, veți observa că plutește. Acest lucru este posibil datorită diferenței de densitate dintre apa sărată și cea dulce. Apa sărată este mult mai densă decât cea dulce.12. Balanță pentru aer
Aveți nevoie de 2 baloane, un umeraș și ață. Umflați unul din baloane și celălalt nu. Agățați-le de câte un capăt pe fiecare dintre ele și țineți umerașul de cârlig. Vedeți spre care parte înclină balanța. Balonul umflat este mai greu pentru că are în plus aer, iar acesta aduce un plus de greutate.III. Astronomia distractivă
13. Care este diferența dintre stele și planete
Luați 7 obiecte diferite rotunde (ex: un măr, o nucă, o boabă de strugure, o pietricică, un capac, un dop, un nasture, piper) și o veioză/lampă/lanternă rotundă mare aprinsă. Puneți-l pe copil să facă diferența dintre obiecte. Explicați-i că asta este diferența dintre stele și planete, stelele produc lumină, planetele primesc lumină. Spuneți-i că unele stele de pe cer pot fi planete și ele strălucesc datorită stelelelor (în cazul de față Soarele, care este și el tot o stea).14. Sistemul nostru solar
Aprindeți lanterna și aranjați obiectele în ordinea planetelor. Prima planeta de la lanternă (Soarele) este Mercur, apoi Venus, Pământ, Marte, apoi boabele de piper care reprezintă centura de asteroizi, apoi Jupiter (cea mai mare planetă), Saturn, Uranus și Neptun. Povestiți-le copiilor că primele patru planete (printre care și a noastră) sunt formate din rocă și următoarele patru, după centura de asteroizi, sunt formate din gaze. Toate planetele se învârtesc în jurul Soarelui.
15. Luna este stea sau planetă?
Nici una, nici alta, nu este stea pentru că deși pare, nu produce lumină, ea este luminată de soare. Folosiți o oglindă și luminați-o. Se învârtește în jurul Pământului și este prea mică pentru a fi planetă.16. Sistemul solar într-un tablou
Provocați-l pe copil să picteze sistemul solar așa cum l-a înțeles în urma activității 14.17. Luna și Soarele
Realizați împreună cu copilul o pictură care să sugereze relația și diferența dintre Soare și Lună.IV. Ce se întămplă dacă ?
Vă invit ca la această secțiune să descoperiți chiar voi anumite curiozități științifice:
18. Ce se întâmplă dacă lăsați un ou în oțet, complet acoperit, 24 ore?
19. Ce se întâmplă dacă pui un balon umflat în apă fierbinte?
20. Ce se întâmplă dacă amestecăm oțet cu bicarbonat de sodiu?
Mai multe experimente puteți realiza împreună cu noi pe canalul nostru de YouTube/ProfesorulTrăsnit/Tv. De asemenea, ne puteți urmări activitatea pe www.funscience.ro. Și vă invităm in fiecare an la SCIKiDS Festivalul Științei. Mai multe despre aceasta pe pagina noastră de facebook/SCIKiDS România
Cu drag de Știință,
Andreea M. Stoica
Mulțumim Andreea M. Stoica și echipei Profesorilor Trăsniți pentru ajutorul acordat în realizarea articolului.