Nu putem fi toți experți în matematică, dar putem încerca cultivăm o afinitate către acest subiect. De câte ori nu ți-a plâns copilul că nu se pricepe la teme sau nu ți-a cerut ajutorul când s-a aflat în încurcătură la o problemă mai grea la matematică?
Dintre toate materiile, matematica am tinde să fie întâmpinată de către copii cu o oarecare frustrare, confuzie și chiar teamă. Matematica nu trebuie să fie văzută ca fiind cea mai grea materie, iar modul în care copilul tău privește o problemă depinde de dezvoltarea unei mentalități matematice cu ajutorul tău.
Lupta cu matematica este grea, dar nu fără sorți de izbândă
Matematica este o știință și o abilitate fundamentală pe care oamenii trebuie să o cultive atât în arte, cât și în diferite subiecte științifice. Stăpânirea conceptelor matematice ajută în situațiile critice în viață. Pentru a rezolva o problemă sau un exercițiu mai dificil, este nevoie de multă perseverență, lucru care ajută copiii să cultive răbdarea.
Pentru că trăim în era digitală, efortul încet depus de mintea copilului pare inferior răspunsului instantaneu dat de un calculator sau de un telefon. Practic, era digitală ne condiționează, ne așteptăm la răspunsuri instantanee. Dar istoria matematicii este despre lupta pentru succes, pentru rezolvare, pentru victorie.
„Matematica nu este o știință statică pe care o înveți și apoi o termini. Este un mod de a crește și de a învăța un subiect dinamic și interesant”, mărturisește Celia Russo, profesoară la școala Epiphany. Majoritatea părinților copiilor de vârstă școlară știu că efortul și munca perseverentă reprezintă calea către succes, și nu abilitatea naturală a copilului de a rezolva exerciții de matematică.
Practic, adulții care își încurajează copiii să practice un sport sau să exerseze ortografia, tind să rămână blocați pe ideea că unii oameni sunt buni la matematică, în timp ce alții nu. „Nu este deloc adevărat! Oricine poate învăța matematica”, adaugă Russo. Conform cadrului didactic, secretul constă în dezvoltarea unei mentalități matematice bazată pe perseverență și curiozitate.
Cum imi ajut copilul sa isi dezvolte abilitatile pentru matematica?
Algoritmii sunt valabili și pentru motoarele de căutare
Curiozitatea este la fel de importantă ca și perseverența în matematică. Elevii sunt curioși, iar părinții trebuie să-i încurajeze să înțeleagă întâi teoria sau modul de rezolvare și abia apoi să memoreze.
Unii profesori încearcă să facă exerciții la un nivel mult mai avansat cu copiii, încearcă să își înceapă predarea cu partea abstractă, înainte de partea concretă, iar când noțiunile depășesc cu mult ceea ce elevii știu, deja intervine confuzia.
Unii elevi pot stăpâni algoritmii imediat, pot fi intui cum să găsească răspunsul. Acest lucru care le poate opri curiozitatea în ceea ce privește modul în care acel algoritm funcționează, făcând mai dificilă înțelegerea conceptelor care stau la baza lui.
De asemenea, părinții își pot transmite propriile anxietăți legate de matematică prin simple afirmații de genul „mie nu mi-a plăcut niciodată matematica”, „nu știu să te ajut la teme”, „nu sunt bun la matematică, așa că nu te pot ajuta cu asta”. În schimb, adultul trebuie să manifeste curiozitate și să i-o predea instinctiv copilului spunând „să vedem cum ne putem da seama împreună de rezolvarea problemei, cum ar trebui să începem?”.
Orientarea gândirii copilului către matematică
Construirea unei mentalități matematice necesită un spațiu sigur de învățare. De aceea, părinții și profesorii trebuie să întărească convingerea că greșelile sunt parte integrantă a învățării, iar copiilor nu trebuie să le fie teamă că uneori obțin răspunsul eronate.
Nu-i spunem copilului pur și simplu „ai greșit”, ci îl asigurăm că și răspunsurile greșite ne transmit ceva și că procesul de a descoperi răspunsul corect este mai important decât răspunsul în sine. Când copilul este preocupat să obțină doar răspunsul corect, iar părintele sau profesorul se dovedește a fi la fel de nerăbdător să obțină răspunsul rapid, temele la matematică devin o adevărată luptă.
Pentru copiii care își pierd cu ușurință încrederea în sine , există o tehnică specială pe care părintele o poate pune în aplicare. Așadar, răspunsul se va obține pas cu pas părintele, punându-i întrebări copilului și ghidându-i ulterior pașii încet, asigurându-l că și singur poate rezolva problema. Micuții au nevoie de noi moduri de a privi problemele cu care se confruntă, mai ales în domeniul matematicii.
Cum iti inveti copilul matematica: idei de activitati pe varste
Există mai multe moduri prin care conceptele matematice pot fi prezentate. Unii profesori vor alege să le explice verbal, alții prezintă ilustrații vizuale sau implică elevii chiar în jocuri. La unele ore de curs, profesorii oferă elevilor oportunitatea de a lucra și de a găsi răspunsurile singuri, în timp ce în alte contexte, profesorul implică întreagă clasă pentru a rezolva o problemă.
Dacă micuțul pur și simplu nu înțelege conceptul matematic, nu știe să își facă tema și nu termină ce are de scris, părintele poate lua în considerare să ceară ajutor profesorului la ora de curs. Elevii trebuie să știe că au voie să pună întrebări pentru a înțelege mai bine matematica.
Nu numai că astfel vor învăța cum să ceară ajutor de la profesor, ci vor începe să recunoască metodele sau instrumentele care funcționează cel mai bine pentru ei și vor folosi acele strategii mod independent atunci când fac teme.
Matematica distractivă
Jocul este o parte importantă din dezvoltarea unui mentalități matematice. Așadar, copiii pot explora matematica și prin joc și joacă, iar unii profesori predau folosind spiritul ludic. În unele săli de clasă se folosesc jocuri tip Lego pentru a afla procentul spre exemplu dintr-o anumită cantitate, în timp ce alte cadre didactice pot folosi monede de diferite valori pentru a reprezenta diferite sisteme de numărare.
Uneltele matematice sunt disponibile peste tot și pot implica jucării, creioane, monezi, practic orice le trece prin cap micuților pentru a rezolva problemele într-un mod relaxat.
Așadar, atunci când copilului nu îi place matematic, părintele nu trebuie să se sperie. Nimeni nu se naște cu abilitatea de a fi matematician sau de a rezolva exercițiile ușor și nici cu înclinație naturală pentru cifre. Baza gândirii matematice se pune în primii ani de viață, dar și atunci când ajung la școală, fie în modul clasic, fie prin joc și joacă.
Surse foto: pexels.com, pexels.com, pexels.com, pexels.com, pexels.com
Surse articol: parentmap.com