Semne că ai de-a face cu conflicte la locul de muncă
Conflictele sunt inevitabile la locul de muncă, însă esențial este să se identifice de timpuriu semnalele ce dovedesc prezența tensiunilor și problemelor care se pot agrava. Printre semnele care arată că lucrurile nu se îndreaptă într-o direcție bună, ci dimpotrivă, se regăsesc:
Schimbările în comportament
Orice schimbare a comportamentului obișnuit arată că este ceva în neregulă. Spre exemplu, se poate observa că:
- Angajații sunt anxioși, deprimați și lipsiți de motivație;
- Tot mai multe persoane se plâng de condițiile de la locul de muncă și/sau de colegi;
- Angajații nu mai dau dovadă de entuziasm și găsesc mereu motive să nu se implice în realizarea unor sarcini;
- Domină lipsa de respect: de exemplu, se trimit adesea email-uri pe un ton neprietenos ori umilitor, nu se mai ține cont de opiniile celuilalt etc;
- Angajații nu mai sunt dornici să participe la ședințe și la diverse evenimente organizate de companie.
Modificările limbajului corpului
Ca să îți dai seama de prezența unui conflict la locul de muncă, nu trebuie să scapi din vedere nici următoarele aspecte ce țin de comunicarea nonverbală:
- Colegii stau de multe ori unul cu spatele la altul și/sau la o persoană din conducere: acest gest denotă lipsă de respect sau de interes;
- Se încrucișează brațele în timpul unei discuții: de exemplu, o persoană care se simte atacată încrucișează brațele pentru a încerca să se apere;
- Se evită contactul vizual, ceea ce trădează nervozitatea și/sau dorința de a evita o interacțiune;
- Numeroase persoane sunt încruntate: o asemenea atitudine reflectă fie nemulțumire, fie furie din cauza unei persoane sau unei situații.
Apariția grupurilor
Când angajații preferă mai degrabă să lucreze în grupuri mai mici decât în echipă, poate fi un semn de conflict între anumite persoane. De asemenea, se pot forma „tabere” care își caută un lider. Odată ce intervin astfel de schimbări, nu se mai poate vorbi despre obiective comune, își fac loc dezacordurile, iar relațiile încep să se altereze. În plus, se creează un mediu de lucru ostil, dominat de neîncredere, propice zvonurilor și bârfei.
Competiția devine toxică
Este firesc și benefic ca într-o companie să existe competiție între angajați. Cu toate acestea, sunt situații în care competiția nu mai este sănătoasă, ci dăunează cooperării și bunei funcționări a companiei respective. Dintre semnele care dovedesc o competiție nocivă fac parte:
- Discuțiile în contradictoriu frecvente;
- Lipsa dorinței de a mai lucra în echipă;
- Crearea unor alianțe;
- Faptul că fiecare vrea să-și dovedească superioritatea;
- Atmosfera tensionată din timpul ședințelor.
Diminuarea productivității
Când angajații se simt în largul lor la locul de muncă, sunt motivați să-și realizeze sarcinile, ceea ce favorizează progresul. În cazul în care este vizibilă scăderea calității muncii, trebuie să se ia în considerare și existența unui conflict. De exemplu, colegii nu reușesc să cadă de acord în anumite privințe sau sunt preocupați mai degrabă să-și impună punctul de vedere și să depășească tensiunile create. În aceste condiții, creativitatea și atenția la detalii se diminuează, se pot comite greșeli și nu se mai respectă termenele de finalizare a lucrărilor/proiectelor.
Creșterea numărului celor care demisionează sau care solicită concedii
Dacă mai mulți angajați se hotărăsc în aceeași perioadă să-și dea demisia de la locul de muncă poate fi o dovadă a faptului că se confruntă cu anxietate sau cu depresie generate de mediul conflictual. În același timp, când este vizibilă o creștere semnificativă a solicitărilor de concediu de odihnă sau medical înseamnă că angajații vor să se detașeze de mediul stresant de la serviciu.
13 semne care îți spun că trebuie să îți schimbi locul de muncă
Cum gestionezi conflictele la locul de muncă
Pentru a încerca să rezolvi o dispută, este indicat să găsești strategii care să contribuie la îmbunătățirea comunicării, la reducerea stresului și la reinstaurarea unei atmosfere dominate de calm și de respect. Ca să reușești, străduiește-te să pui în aplicare și de sfaturile de mai jos:
Nu amâna rezolvarea conflictului
Odată ce un conflict izbucnește, cu cât lași să treacă mai mult timp fără a lua nicio măsură, cu atât crește riscul ca emoțiile negative să se acumuleze și să răbufnească în cele mai nepotrivite momente. De exemplu, dacă este vorba despre un conflict între membrii unei echipe, discută cu ei și încearcă să-i motivezi ca, împreună, să găsească soluții pentru remedierea situației. Dacă ești în conflict cu unul sau mai mulți colegi, discută separat cu ei pentru a încerca să găsiți puncte de vedere comune și să treceți peste neînțelegeri.
Nu evita discuțiile
Unul dintre demersurile binevenite pentru a depăși un conflict la locul de muncă este și acesta: să se găsească un spațiu de discuție cât mai intim, neutru, în care părțile implicate să se simtă în siguranță și dispuse să comunice. Din acest motiv, nu este recomandat să se discute la serviciu.
Pentru ca discuția să fie cât mai constructivă, ține cont și de aceste aspecte:
- Consultă-te în legătură cu intervalul în care este cel mai bine să se organizeze întâlnirea;
- Ascultă fără să întrerupi;
- Concentrează-te asupra faptelor, nu asupra acuzațiilor: de exemplu, în loc să spui „Echipa din care faci parte nu respectă deadline-urile”, mai bine vino cu o observație precum „Am observat că deadline-ul pentru proiect a fost deja modificat de două ori”;
- Folosește „Când se întâmplă așa ceva” în loc de „Când faci/faceți lucrul X...”;
- Nu generaliza, ci concentrează-te cât mai mult asupra unui aspect pe care vrei să-l abordezi;
- Nu ezita să pui întrebări ca să înțelegi exact despre ce este vorba;
- Dacă atmosfera devine tensionată, luați o pauză pentru a vă calma și pentru a putea relua discuția.
Amintește-ți că fiecare vede lucrurile în alt fel
Ca să îți fie mai ușor, încearcă să-ți pui întrebări precum „De unde știu că tot ceea ce cred/spun este adevărat?”, „Dacă nu am dreptate de fapt?”, „De ce am făcut asemenea presupuneri?”, „Cum vede lucrurile o persoană ce are valori și experiențe diferite de ale mele?” etc.
Procedând așa, în loc să insiști să-ți impui punctul de vedere și să irosești timpul ca să-i convingi pe ceilalți că doar tu ai dreptate, deschizi calea unui dialog în care interlocutorii nu mizează pe critici și reproșuri.
Încearcă să găsești puncte comune
Găsirea punctelor comune este benefică în conflicte întrucât ajută părțile implicate să identifice și să înțeleagă diferențele, să-și descopere interesele pe care le împărtășesc și să colaboreze pentru a veni cu soluții. În acest scop, se mizează pe:
- Ascultarea activă: înseamnă să te concentrezi pe parcursul conversației, să dai dovadă de empatie și de răbdare și să pui întrebări ca să te asiguri că înțelegi emoțiile și nevoile celuilalt/celorlalți;
- Respectarea demnității;
- Încercarea de a găsi sursa/sursele conflictului;
- Identificarea asemănărilor.
Nu te raporta la zvonuri și la bârfe
Pentru a nu alimenta conflictele de la locul de muncă și pentru a nu da câștig de cauză celor care nu sunt bine intenționați, nu ignora nici următoarele sfaturi:
- Spune că nu ești de acord cu răspândirea zvonurilor care denigrează;
- Exprimă-ți dezacordul referitor la bârfă, insistând asupra ideii că reprezintă o formă de hărțuire;
- Încurajează discuțiile deschise;
- Apreciază meritele tuturor;
- Ca să nu „alimentezi” bârfele, abordează subiecte delicate doar în cadrul discuțiilor private.
Încurajează colaborarea
Cooperarea în timpul unui conflict conduce la rezultatele așteptate mai ales când părțile implicate sunt conștiente de diferențele dintre ele și, totodată, sunt motivate de un scop comun. În aceste condiții, este indicat:
- Să dai tuturor șansa de a-și exprima punctele de vedere;
- Să nu ții partea unei anumite persoane;
- Să încurajezi schimbul de idei pentru a se ajunge la soluții avantajoase pentru toți;
- Să îți păstrezi obiectivitatea și să nu afirmi că anumite idei sunt corecte sau greșite, inspirate sau mai puțin inspirate etc.
Evaluează modul în care merg lucrurile
Ca să fii la curent cu situația reală, acordă timp și spațiu feedback-urilor. Ascultă cu atenție, colectează informații și identifică ulterior atât punctele tari, cât și pe cele slabe. În ceea ce le privește pe acestea din urmă, propune și discută soluții constructive. În plus, concentrează-te pe aspectele pozitive și nu ezita să le aduci în prim-plan pentru a stimula implicarea în acțiuni care să ducă la aplanarea conflictului.
Când rămân nerezolvate, conflictele de la locul de muncă afectează coeziunea unei echipe, cresc nivelul de stres și generează un mediu de lucru toxic. În schimb, când sunt rezolvate, reprezintă lecții demne de urmat în viitor întrucât:
- Te învață să asculți;
- Îți oferă șansa de a-ți exprima nevoile și de a deschide ochii către ideile noi;
- Îți demonstrează că o gândire flexibilă este benefică în viață;
- Contribuie la îmbunătățirea abilităților de comunicare;
- Te ajută să înveți să stabilești anumite limite;
- Îți arată cum să îți dezvolți reziliența emoțională, adică să reușești să-ți păstrezi calmul atât în momentele în care treci peste obstacole, cât și după aceea.
Surse foto: istockphoto.com, pexels.com, Image by teksomolika on Freepik
Surse articol: blink.ucsd.edu, cipd.org, combinedhcm.com, entrepreneur.com, forbes.com, hbr.org, helpguide.org, highspeedtraining.co.uk, hrcloud.com, indeed.com, nibusinessinfo.co.uk, sfcg.org