Dezvoltarea limbajului: pana pe la 3 anisori, micutul...
- scoate sunete ce imita ritmul si tonul pe care adultii le folosesc atunci cand converseaza - raspunde la gesturi si la expresia faciala - incepe sa ascocieze cuvintele pe care le aude frecvent cu ce anume inseamna aceste cuvinte - gangureste in patut, antrenandu-i pe mami si pe tati in "jocuri verbale" deosebit de placute, in ciuda cuvintelor si rimelor lipsite de sens ori de logica - recunoaste anumite carti dupa coperta - se "face" ca citeste - intelege cum trebuie sa manereze o carte - numeste anumite obiecte pe care le vede in carti |
|
- vorbeste despre personaje din carti
- priveste imaginile din carti si intelege ca ele sunt simboluri pentru lucruri reale
- asculta povestile care ii sunt povestite sau citite
- isi manifesta dorinta ca adultii sa ii citeasca ori sa scrie impreuna cu el
|
- introduce printre obiectele pe care le manevreaza in joaca, figuri si cuburi cu literele alfabetului, sau carti de jucarie - incepe sa manifeste atentie fata de anumite "insemnuri" scrise: de exemplu, initiala numelui personal - mazgaleste cu un scop anume: pentru a scrie sau a desena ceva - mazgaleste forme care aduc a litere si randuri care aduc - de departe, ce-i drept - a randuri scrise |
Dezvoltarea limbajului: intre 3 si 4 anisori, prescolarul nostru...
- este evident bucuros atunci cand asculta sau vorbeste despre povesti
- intelege ca semnele tiparite pe foaie poarta un mesaj
- incearca efectiv sa scrie si sa citeasca de unul singur
- identifica semnele scrise care ii sunt familiare
- participa in "jocuri verbale" cu rima
- identifica unele litere si formeaza unele rime pentru cuvinte
- utilizeaza literele pe care le cunoaste (incearca pe cat se pricepe sa le scrie corect) pentru a scrie cuvinte semnificative pentru el, cum ar fi propriul nume sau "te iubesc"
Dezvoltarea limbajului: la 5 ani, copilul este de obicei capabil...
- sa para ca intr-adevar citeste, atunci cand se preface ca citeste
- sa redea povestile simple
- sa ii faca placere sa i se citeasca
- sa recurga la limbajul descriptiv (mai amplu, mai bogat, mai complex) pentru a explica sau pentru a pune intrebari
- sa recunoasca litere si corespondenta dintre litera si sunetul ei
- sa inteleaga ca scrisul se citeste de la stanga la dreapta si de sus in jos
- sa inceapa sa asocieze cuvantul rostit cu cel scris
- sa inceapa sa scrie (aproape corect) litere si unele cuvinte pe care le aude mai des
Iar la 6 anisori, deja micutul...
- citeste si relateaza povestile mai cunoscute de el
- se foloseste de diverse strategii pentru a "citi" pana la capat o poveste:
|
o reciteste sau prezice cam ce va urma, pune intrebari sau se leaga de indicii scrise ori desenate pentru a intelege firul actiunii |