Cu cat mai repede, cu atat mai bine
Psihologii si psihopedagogii spun ca varsta ideala pentru un copil de a incepe sa invete o limba straina este cea de 2-3 ani. La 2 ani, copilul este in stare sa asimileze foarte usor cuvinte noi. Invata chiar mai corect si mai usor decat adultii. Nu este rau nici daca incepi sa il inveti pe copilul tau o limba straina inca de la 1 an. Daca in jurul acestei varste, copilul stie aproximativ 50 de cuvinte, la 3 ani, poate ajunge chiar la circa 500, spun specialistii.
Un copil poate sa inceapa sa vorbeasca o limba straina inca de cand incepe sa articuleze cuvinte in limba materna. Asadar, la vârsta de 2-3 ani, cand achizitioneaza limbajul matern, copilul poate invata, in paralel, si o alta limba.
La 3 ani copilul asimileaza bine o limba straina
La 3 ani, copilul devine mai curios si adultii pot colabora cu el, pentru ca vorbeste si incepe sa inteleaga sensul cuvintelor. Chiar daca micutul incepe sa invete o limba straina inca de la gradinita, si parintii trebuie sa insiste acasa pentru a-i ajuta sa isi intareasca cunostintele acumulate.
Psihologii cu experienta in lucrul cu copiii asigura ca la varsta de 3 ani se poate "prinde" foarte bine o limba straina. La varsta de 3 ani, copilul invata automat niste cuvinte intr-o limba straina si prinde notiunile fara nici un efort. Daca se vorbeste si in casa acea limba, este cu atat mai bine pentru copil, pentru ca la 6 ani va ajunge sa vorbeasca in doua limbi. Suna bine, nu?
Invatarea unei alte limbi de la varsta de 3 ani este foarte benefica, pentru ca aceasta activitate implica anumite zone din creier care e bine sa fie stimulate inca de la o varsta mica.
La 4 ani este deja mai greu
La varsta de 4 ani, in functie de dezvoltarea psiho-neuro-somatica a copilului, copilul poate asimila o limba straina. Dar, la aceasta varsta, trebuie sa se insiste si sa se mentina un program permanent de invatare a limbii alese, deoarece copilul uita mai repede, fixarea fiind fluctuanta si adeseori superficiala.
Specialistii demonteaza si mitul potrivit caruia copiii pot face confuzii intre cuvinte atunci cand invata mai multe limbi. Nu este adevarat ca un copil care invata simultam doua limbi straine va confunda cuvintele. "Pentru copil nu este mai dificil sa invete doua limbi in acelasi timp decat una singura. Copilul este capabil sa diferentieze mai multe limbi inca inainte de a incepe sa vorbeasca. Creierul nefiind format, inmagazinarea mai multor limbi in paralel se face natural", explica psihologul Izsak.
De aceea, o persoana care invata o limba straina la 20 ani nu o va putea vorbi niciodata asa de bine ca o persoana care a asimilat-o de timpuriu.
Metoda cea mai buna de invatare a unei limbi straine: conversatia
Pedagogii si psihologii au cazut de acord ca, modul cel mai eficient ca un copil sa invete o limba straina este conversatia, dialogul.
|
Este adevarat ca metodele de invatare difera de la copil la copil, caci fiecare este o structura diferita pentru care functioneaza mai bine anumite metode, in functie de abilitatile, capacitatile fiecaruia si de ritmul propriu de invatare.
"Metodele trebuie sa fie personalizate, pentru ca cel mic sa atinga nivelul de cunostinte necesar fara ca acest lucru sa insemne o oboseala prea mare din partea sa. In acest ritm, invatarea se face fara efort, iar invatarea prin participare activa va fi de durata calitativ si cantitativ. Unii copii sunt mai avantajati in invatare prin sustinerea conversatiilor, altii prin repetarea expunerii unor imagini concomitent cu verbalizarea", sustine psihologul Izsak. Trebuie gasita metoda potrivita pentru fiecare.
Copilul poate invata o limba straina si prin joc
Este important ca parintele sa caute sa motiveze copilul sa invete limba straina prin orice metoda. Comunicarea calda, afectuoasa cu el, intr-un mediu placut, jovial si plin de incredere va usura mult asimilarea limbii straine. |
Psihologii mai spun ca, pana in jurul varstei de 3-4 ani, copilul isi formeaza deprinderea vocala corecta in limba materna si isi dezvolta sistemele cerebrale implicate în vorbire. "De aceea, la aceasta varsta, la 3-4 ani, invatarea este cea mai indicata prin joc ca metoda de predare-invatare. Jocurile didactice sunt jocuri cu reguli in care domina strategii intelectuale", afirma Izsak.
Jocurile si cantecele reprezinta o metoda buna de invatare, pentru ca cei mici nu au rabdarea sa stea pe scaun si sa li se predea o lectie. Asadar, pentru cei mai mici, jocurile cu care sunt introduse cuvinte, comenzi simple, denumiri de obiecte (haine, alimente, numere) vor da roade in asimilarea unei limbi straine.