3 studii care ne arată cum trebuie să fie temele copilului ca să fie eficiente

3 studii care ne arată cum trebuie să fie temele copilului ca să fie eficiente

Irina Olteanu - Redactor Senior

Subiectul temelor este unul care prezintă interes permanent și stârnește controverse în rândul părinților, dar și al cadrelor didactice. Află în continuare la ce concluzii au ajuns studiile cu privire la modul în care trebuie să fie temele copilului pentru a fi cu adevărat eficiente.

Mulți profesori și părinți sunt de părere că temele îi ajută pe elevi să-și cladească abilități de învățare și să recapituleze conceptele învățate în clasă. Alții privesc temele ca fiind deranjante și inutile, cauzând burnout și îndepărtând copiii de școală. În urma mai multor decenii de cercetare, s-a ajuns la concluzia că subiectul temelor este unul nuanțat și complex: temele sunt benefice, dar într-o anumită măsură. Elevii mai mari au cele mai mai mari beneficii în urma lor, în vreme ce elevii de vârstă mai mică nu se bucură de multe avantaje.

Cum trebuie să fie temele copilului ca să fie eficiente

1. Temele sau învățarea acasă/extinsă pare să fie mult mai eficientă atunci când implică practica sau repetarea unei materii deja predate. Elevii nu trebuie să fie expuși în mod tipic unei informații noi pentru învățarea de acasă, cu excepția situației în care sunt judecați mai mulți învățăcei experți. Temele complexe, cu final deschis se finalizează cel mai puțin eficient, în vreme ce temele scurte, dese, monitorizate cu atenție de profesori au șanse de impact mai mare. Acest aspect poate include note de rezumare, folosirea unor organizatoare grafice pentru a recapitula materia de la clasă, cercetare direcționată, practică de întrebări de examinare, recapitulare direcționată. Temele s-au dovedit mai eficiente pentru elevii de vârstă mai mare, comparativ cu cei de vârstă mică, în principiu deoarece sunt mai capabili să își auto-regleze învățarea și dispun de cunoștințe mai multe pe care să se bazeze. Din același motiv, elevii supradotați sunt mai eficienți în rezolvarea temelor comparativ cu cei care dispun de abilități de învățare reduse. Implicarea cadrelor didactice este esențială pentru a direcționa temele eficiente. Implicarea parentală este de dorit, dar nu ar trebui să fie esențială, altfel natura sarcinii este posibil prea complexă pentru a fi finalizată cu succes. Cathy Vatterott a identificat în anul 2010 nu mai puțin de 5 caracteristici fundamentale pentru temele eficiente, după cum urmează:

Scop – toate temele au rost și elevii trebuie să înțeleagă scopul temei și de ce este importantă în contextul experienței lor academice
Eficiență – temele nu trebuie să dureze o durată de timp excesivă și trebuie să presupună o gândire intensă
Apartenență – elevii care se simt conectați de conținut și subiect învață mai mult și sunt mai motivați. Oferindu-le alegeri în realizarea temelor poți să creezi senzația de apartenență
Competență – elevii trebuie să se simtă competenți în efectuarea temelor. Pentru a reuși acest lucru trebuie abandonat modelul o mărime potrivită la toți. Temele care nu pot fi efectuate fără sprijin nu sunt bune.
Inspirație – o resursă bine considerată și clar exprimată are un impact pozitiv asupra motivației elevului.

cum trebuie sa fie temele copilului ca sa fie eficiente

2. Teme cu durata de 10 minute. Asociația Națională pentru Părinți și Profesori și Asociația Națională de Educație din SUA susțin îndrumarul de teme de 10 minute, care prevede o durată de 10 minute pentru teme pe nivel de pregătire. Însă mulți profesori și părinți sunt de părere că este mai importantă calitatea temei desemnate și cât de bine întrunește nevoile elevilor, și nu durata de timp petrecută asupra sa. Îndrumarul nu este valabil pentru elevii care ar putea avea nevoie să petreacă mai mult sau mai puțin timp asupra temelor. În clasa profesorii pot face mici ajustări pentru a sprijini elevii care întâmpina probleme, însă acasă o temă care presupune 30 de minute pentru a fi completată poate să implice o durată dublă pentru o altă persoană, adesea din motive care exced controlul lor. Iar tema poate îngreuna gama de realizări, expunând unui dezavantaj elevii din familii cu venituri reduse și pe cei cu dizabilități de învățare. Îndrumarul de 10 minute este util în ceea ce privește stabilirea unei limite: când copiii petrec prea mult timp la teme apar consecințe de luat în considerare. Pe măsură ce copiii de vârstă mică încep școala, atenția trebuie concentrată pe cultivarea iubirii de învățare, iar atribuirea unei cantități prea mari de teme poate submina acest obiectiv. Elevii de vârstă mică nu au abilitățile de învățare care să le permită să beneficieze complet de pe urma temelor, așa că acestea pot reprezenta o proastă utilizare a timpului (Cooper, 1989, Cooper et al. 2006, Marzano&Pickering, 2007). O activitate mai eficientă, sunt de părere specialiștii, constă în învățarea nocturnă, în special dacă sunt implicați părinții. Beneficiile cititului sunt clare: dacă elevii nu citesc cursiv până la finalul clasei a treia au șanse mai mici să reușească la nivel academic și să absolve liceul (Fiester, 2013)

cum trebuie sa fie temele copilului ca sa fie eficiente

3. Temele în exces pot să aibă un impact negativ. Conform unui studiu din 2015 atunci când elevilor de școală li se atribuie teme zilnice 90-100, rezultatele la matematică și la științe au început să scadă (Fernandez-Alonso, Suarez-Alvarez&Muniz, 2015). Depășind această limită superioară scade motivația și concentrarea elevului. Cercetătorii recomandă ca temele să prezinte un anumit nivel de provocare sau dificultate, fără să fie atât de solicitatante încât să descurajeze efortul. Profesorii trebuie să evite temele ce implică efort minim, sarcini repetitive și să atribuie teme cu scopul de a insufla obiceiuri de muncă și de a promova învățarea autonomă, auto-direcționată. Cu alte cuvinte, calitatea temei este cea care contează, nu cantitatea. Profesorul britanic Brian Sztabnik sugerează ca profesorii să facă un pas în spate și să-și adreseze următoarele întrebări înainte de a da teme elevilor:
- Cât de mult va dura finalizarea sa?
- Au fost luați în considerare toți elevii când a fost alocată tema?
- Va încuraja tema un viitor succes?
- Va aduce un plus de informație în contextul în care materia de la sala de clasă nu o poate face?
- Oferă tema sprijin atunci când profesorul nu este prezent?

Surse: https://researchschool.org.uk, www.bu.edu, www.edutopia.org/

Articolul urmator
Copiii parentificați, sau ce se întâmplă când copiii sunt forțați să fie adulți
Copiii parentificați, sau ce se întâmplă când copiii sunt forțați să fie adulți

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    De ce în camera copilului, la culcare, trebuie să fie întuneric. Un studiu explică
    De ce în camera copilului, la culcare, trebuie să fie întuneric. Un studiu explică

    Lumina are un impact puternic asupra stării noastre de sănătate, influențând puternic ritmurile noastre circadiene și reglând tiparele noastre de somn, precum și alte...

    Divorțul după apariția copiilor NU trebuie să fie regulă! Cum te ajută, de fapt, parentingul să ai o căsnicie sănătoasă
    Divorțul după apariția copiilor NU trebuie să fie regulă! Cum te ajută, de fapt, parentingul să ai o căsnicie sănătoasă

    Apariția pe lume a copiilor nu reprezintă un motiv de divorț. O mamă ne explică cum, după ce ea și partenerul ei au devenit părinți, s-au apropiat mult mai mult. Cursurile de...

    5 moduri prin care mama poate să stimuleze tatăl să fie mai implicat în viața copilului
    5 moduri prin care mama poate să stimuleze tatăl să fie mai implicat în viața copilului

    La fel ca mamele, tații sunt și ei modele pentru copii, având un impact semnificativ în dezvoltarea lor armonioasă. Dacă îți critici prea mult partenerul în...

    Credeam că o să fiu genul de mamă care o să controleze totul în viața copilului. Acum mă interesează doar să fie fericită
    Credeam că o să fiu genul de mamă care o să controleze totul în viața copilului. Acum mă interesează doar să fie fericită

    Când încă își poartă copilul în pântece, mama își imaginează cum va aborda parentingul, ce fel de părinte va fi. Doar că realitatea creșterii unui...

    Cum învățăm copilul să fie empatic? 6 trucuri de la specialiști
    Cum învățăm copilul să fie empatic? 6 trucuri de la specialiști

    Empatia este o resursă pe care o putem avea cu toții, dar ea trebuie să fie învățată și dezvoltată. Ce spun specialiștii despre importanța empatiei și despre cum să ne...

    Refuz să îmi las soția să fie casnică. Trebuie să contribuie și ea la plata facturilor
    Refuz să îmi las soția să fie casnică. Trebuie să contribuie și ea la plata facturilor

    Am 28 de ani și soția mea are 31, iar în ultima vreme și-a exprimat interesul de a fi casnică pentru a se pregăti pentru rolul de mamă. Nu avem copii și nici nu am...

    Am crescut într-o casă bântuită și uite ce îi spun copilului meu, în prezent, ca să nu îi fie frică
    Am crescut într-o casă bântuită și uite ce îi spun copilului meu, în prezent, ca să nu îi fie frică

    Crezi în fantome? Cum ar fi dacă ți-ai da seama, dintr-o dată, că locuiești într-o casă bântuită? Această mamă de peste hotare ne mărturisește că a crescut...

    „Tocmai am fost înștiințată că fosta amantă a soțului meu urmează să fie profesoara copilului nostru”
    „Tocmai am fost înștiințată că fosta amantă a soțului meu urmează să fie profesoara copilului nostru”

    Îți înscrii copilul la școală și afli cu stupoare că fosta amantă a soțului tău, cea cu care l-ai prins în tinerețe, urmează să îi fie profesoară. Cum...

    © 2024 Qbebe