Cine beneficiaza de indemnizatie?
Indemnizatia se acorda oricaruia dintre parintii firesti ai copilului (ori mama, ori tatal) care in ultimul an anterior nasterii copilului au realizat venituri supuse impozitului.
De asemenea, cele 12 luni pot fi constituite si din perioadele in care parintele a fost in somaj, a beneficiat de indemnizatie pentru cresterea copilului, s-a aflat in concediu fara plata pentru a participa la cursuri de formare profesionala sau urmeaza cursurile la zi ale invatamantului liceal, preuniversitar sau universitar.
Pentru copiii nascuti dupa data de 1 ianuarie 2011 este necesar ca in momentul depunerii dosarului pentru acordarea indemnizatiei sa se precizeze si perioada de concediu pentru care se opteaza:
- 1 an, pentru care se acorda indemnizatie de 75% din media veniturilor pe ultimele 12 luni, intre 600 - 3400 lei/luna
- 2 ani, pentru care se acorda indemnizatie de 75% din media veniturilor pe ultimele 12 luni, intre 600 - 1200 lei/luna
- pentru copiii cu handicap se acorda indemnizatie de 75% din media veniturilor, pana la varsta de 3 ani, intre 600-3400 lei/luna.
Indemnizatia se acorda doar daca solicitantul are domiciliul sau resedinta pe teritoriul Romaniei si daca locuieste cu copilul.
Care sunt termenele si actele necesare?
Cererea pentru acordarea indemnizatiei de la stat se depune fie incepand cu ziua urmatoare celei in care a incetat concediul si indemnizatia de maternitate, fie incepand cu data nasterii copilului, sau data adoptiei (cererea trebuie depusa in termen de 60 de zile de la acea data) daca solicitantul nu indeplineste conditiile pentru acordarea concediului.
|
Intocmirea dosarului de indemnizatie. Actele de care ai nevoie:
- cerere tip (Anexa 1 la HG nr.52/31.01.2011) si declaratia celuilalt parinte
- actele de identitate ale parintilor (copie si original)
- certificatul de nastere al copilului (copie si original)
- certificatul de casatorie (daca este cazul - original si copie)
- livretul de familie
- adeverinta eliberata de angajator sau dovada privind veniturile realizate
- adeverinta eliberata de Casa Judeteana de Pensii, cu stagiul de cotizare
- adeverinta de venit, eliberata de Agentia de Administratie Fiscala
- decizia de suspendare activitate, conform Codului Muncii, art. 51, lit. a
- cerere de concediu aprobata de angajator
- dosar cu sina din carton
- extras de cont pentru cei ce doresc plata in cont bancar
In functie de judet si Primarie, se pot cere si alte documente. Pentru mai multe detalii ar trebui consultat site-ul Primariei din al carui judet se afla solicitantul.
Solicitantul are mai multe surse de venit
Persoanele care au mai mult de un angajator si doresc sa intre in concediu pentru cresterea copilului vor trebui, firesc, sa aduca dovezi cu privire la veniturile realizate de la toti angajatorii.
Pentru cei care „realizeaza concomitent venituri supuse impozitului atat in tara, cat si in statele care aplica Regulamentul, se iau in calcul doar veniturile realizate in tara" (art. 3, alin. 5 din OUH 111/2010).
Se iau de asemenea in calculul pentru plata indemnizatiei atat veniturile din salarii, cat si din alte activitati independente*.
Angajatorul are sediul in alt judet
Credeai ca poti rezolva totul usor si, „inarmat" cu dosarul sa te prezinti la Serviciul de alocatii si indemnizatii din cadrul Primariei? Ei bine, daca ai „norocul" ca angajatorul sa aiba sediul in alt oras decat cel in care lucrezi, asteapta-te la un drum in plus.
Pentru a dovedi ca angajatorul a platit impozitul la stat este nevoie de o adeverinta eliberata de Casa Judeteana de Pensii din orasul unde angajatorul isi are sediul. Nu pare imposibil la inceput, insa pentru a ti se elibera o astfel de adeverinta este nevoie ca unul dintre parinti sa depuna personal o cerere in acest sens.
Si de parca nu era de ajuns, pentru a primi adeverinta va trebui sa astepti in medie 3 zile (se ridica personal). Deci, un nou drum si alti bani. Dar, poate gasesti o angajata dornica sa te ajute si primesti adeverinta pe loc. Depinde de noroc.
Prea multa birocratie? Mult prea multe cozi interminabile la care trebuie sa stai pentru a ridica noi si noi adeverinte? Ca sa-l citez pe un cunoscut om de Media: „Traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul".
Voi ce dificultati ati intampinat la depunerea dosarului pentru plata indemnizatiei?
* Potrivit prevederilor art. 46 alin. 1-4 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, definirea veniturilor din activitati independente este facuta astfel:
(1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile comerciale, veniturile din profesii libere si veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod invidiual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente.
(2) Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comert ale contribuabililor, din prestari de servicii, altele decat cele prevazute la alin. 3, precum si din practicarea unei meserii.
(3) Constituie venituri din profesii libere veniturile obtinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament in valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate, desfasurate in mod independent, in conditiile legii.
(4) Veniturile din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectuala provenind din brevete de inventie, desene si modele, mostre, marci de fabrica si de comert, procedee tehnice, know-how, din drepturi de autor si drepturi conexe dreptului de autor si altele asemenea.