Ce este Codul internațional de marketing?
În anul 2010 rata alăptării exclusive din România era de 12,6 %, cu mult sub media europeana (30%). Atunci, s-a pus pentru prima dată problema adoptării unei legi care să reducă din practicile inadecvate de alimentație a sugarilor și copiilor de vârste mici. După 6 ani de la aducerea în lumină a unei probleme serioase la nivel de societate, iată căa venit timpul să se facă „lumină" în rândul producătorilor și distribuitorilor de substituenți ai laptelui matern.
Ceea ce trebuie să știi încă de la început este că alăptarea este sprijinită în ideea dezvoltării propice a bebelușului, nicidecum impusă. Cu toții știm cât de benefic este laptele matern pentru dezvoltarea copilului, fapt pentru care Organizația Mondială de Sănătate încurajează alăptarea exclusivă până la vârsta de 6 luni și continuarea acesteia până la vârsta de 2 ani. În ceea ce privește Codul internațional de marketing, scopul acestuia este acela de a și furniza informații corecte și a proteja bebelușii de folosirea incorectă a substituenților de lapte matern, atunci când aceștia sunt necesari. De asemenea, vizează și modalitatatea prin care informațiile ajung la tine, prin intermediul reclamelor și a distribuitorilor.
Noile reglementări vizează următoarele categorii de produse:
- substituenții de lapte matern, formulele de lapte praf pentru început sau pentru continuare;
- alte băuturi sau alimente pe bază de lapte, inclusiv alimente complementare ce se administrează cu biberonul, care se comercializează ca fiind adecvate pentru înlocuirea parțială sau totală a laptelui matern;
- orice aliment solud, semisolid sau lichid care se poate administra sugarului în primele 6 luni de viață;
- biberoane, tetine, suzete, căni speciale pentru bebeluși, pompe de sân sau alte ustensile similare.
Corform prevederilor noii legi, Ministerul Sănătății și instituțiile din subordine se fac responsabile de informarea corectă asupra substituenților laptelui matern. Materialele educaționale furnizate trebuie să fie clare, amănunțite, demonstrate și argumentate prin studii științifice.
Cum afectează mămicile și producătorii de lapte praf?
Faptul că se iau măsuri în vederea ameliorării situației bebelușilor nu poate fi decât o veste bună pentru tine, ca mămică. Datorită prevederilor legii de reglementare a marketingului substituenților laptelui matern, niciun produs nu va trece de radarul vigilent al reprezentanților sănătății. Mai mult decât atât, vei avea parte de o informare corectă în ceea ce privește avantajele și dezavantajele introducerii laptelui matern în alimentația copilului.
Studiile care vor susține materialele informaționale vor avea rezultate semnificative din punct de vedere statistic ce te vor ajuta pe tine să tragi propriile concluzii. Acestea se referă la:
- prepararea și utilizarea corectă a substituenților;
- riscurile pentru sănătate ale alimentelor inadecvate, sau a modului incorect de preparare;
- implicații financiare și sociale.
Situația se schimbă pentru producătorii de lapte praf. Noile schimbările aduc vești bune pentru tine însă nu se poate spune același și despre tabăra cealaltă, aeea de distribuitorilor. Aceștia nu sunt doar puși sub atenta supravegherea a controlului calității, însă nu pot da naștere niciunei metode de promovare fără acordul Ministerului Sănătății.
Campaniile de publicitate, informare și distribuire a produselor vor fi organizate de către reprezentanții sistemului de sănătate. De asemenea, orice modalitate de reclamă, plasare de produse, promovare, oferte, premii și pachete promoționale nu sunt permise. Iar asta nu este tot! Reducerile de preț și furnizarea de monstre către mămici și viitoarele mămici nu pot fi folosite ca materiale de promovare.
Important! Este de datoria sistemului sănătății să-i asigure bebelușului tău o alimentanție adecvată, dar este și de datoria ta să acorzi imortanță alegerii produselor.
Este sențial să acorzi multă atenție când cumperi produsele, nu doar atunci când vine vorba despre cei mici. Întotdeauna trebuie citită eticheta oricărui produs pentru a te asigura că anumite elemente din compoziția sa nu îți sunt dăunătoare. Datorită noii legi de reglementare a marketingului substituenților laptelui matern, pofi fi sigură că etichetele produselor îți vor indica exact ceea ce conțin și ceea ce dorești să afli.
Este foarte important ca etichetele să nu se îndepărteze cu ușurință, pentru ca oricând să poți verifica ingredientele menționate pe ambalaj. Alături de ingrediente, vei mai găsi pe etichetă și:
- compoziția și structura produsului;
- valoarea energetică a produsului;
- condiții de depozitare înaine/după deschidere;
- termenul de valabilitate (data producției/data limită de consum).
De asemenea, ambalajele vor fi prevăzute cu instrucțiuni pentru folosirea produsului, avertizări despre sănătate, dar și mențiunea „Laptele matern este cea mai bună hrană pentru copilul tău" și recomandarea alăptării exclusive până la vârsta de 6 luni. Nu în ultimul rând, produsele trebuie să corespundă normelor de calitate naționale și internaționale, dar și recomandărilor Unicef și Organizației Mondiale de Sănătate.
Surse: senat.ro, unicef.ro, curierulnational.ro, who.int.