Acte pentru buletinul la 14 ani
Documentele care trebuie depuse pentru eliberarea buletinului:
- Cererea pentru eliberarea actului de identitate, semnată de minor și de părinte/reprezentant legal
- Certificat de naștere în formă originală și copie
- Actul de identitate al unuia dintre părinți sau al reprezentantului legal
- Documentul prin care se face dovada adresei de domiciul, în formă orginală și copie (actul de proprietate sau extras de carte funciară actualizat în 30 de zile)
- Certificat de căsătorie al părinților, respectiv hotărâre judecătorească, definitivă și irevocabilă, dacă părinții sunt divorțați, în formă originală și copie
- Chitanța care reprezintă contravaloarea cărții de identitate (în prezent valoarea de achitat este 7 lei), care se achită la biroul de evidență a persoanelor când sunt depuse documentele. În alte orașe decât capitala, taxa de eliberare poate fi achitată la casieriile primăriei sau la oficiile poștale.
Cererea se depune personal, se completează și semnează în mod obligatoriu de solicitant și de părintele minorului sau de reprezentantul său legal. Toate cererile, declarațiile și anexe trebuie semnate în fața lucrătorului de la ghișeu. Nu se acceptă înlocuirea documentului original cu copie legalizată.
Dacă are loc modificarea numelor și/sau prenumelui titularului, a datei sau a locului de naștere, solicitantul/reprezentantul legal trebuie să prezinte hotărârea judecătorească rămasă definitivă și irevocabilă sau, după caz, actul administrativ modificator.
Detalii importante despre buletinul la 14 ani
Termenul în care minorul trebuie să se prezinte pentru eliberare buletinului la ghișeul serviciului public comunitar de evidență a persoanelor este de 15 zile de la împlinirea vârstei de 14 ani. Nerespectarea acestui termen se consideră contravenție și poate fi sancționată cu amendă de la 40 la 80 de lei. Este important de subliniat faptul că primul act de identitate nu se poate fi eliberat prin procură.
Alături de acesta este obligatoriu să se afle unul dintre părinți, reprezentantul legal sau persoana desemnată din centrul specializat aflat sub autoritatea serviciului de asistență socială sau de persoana căreia i-a fost încredințat în plasament. Serviciul Public comunitar Local de Evidență a Persoanelor este cel în a cărui rază teritorială au domiciliul părinții. Dacă părinții au domicilii diferite, cererea pentru eliberarea actului de identitate se semnează de părintele la care minorul are domiciliul, în condițiile legii. În cazul minorului care, deși a fost încredințat prin hotărâre judecătorească unuia dintre părinți, dar care locuiește statornic cu celălalt părinte, este necesară declarația de consimțământ a părintelui căruia i-a fost încredințat, din care să rezulte că este de acord ca în actul de identitate al minorului să fie înscrisă adresa la care acesta locuiește statornic.
Dacă solicitantul nu este proprietarul imobilului, este necesară declarația scrisă a găzduitorului, fiind consemnată pe cererea pentru eliberarea actului de identitate, în prezența lucrătorului de evidență a persoanelui (trebuie să fie prezent proprietarul sau gazda de unde minorul locuiește, cu actul de identitate în original, actul de proprietate în original și copie). Dacă găzduitorul nu se poate prezenta la serviciul de evidență a persoanelor, declarația poate fi dată la notarul public, la misisunea diplomatică sau la oficiul consular al României, din străinătate sau în prezența polițistului de la postul de poliție, pentru mediul rural.
Părintele poate împuternici prin procură specială o terță persoană care va însoți minorul pentru depunerea cererii. Dacă procura specială este întocmită la un notar din străinătate, trebuie să poarte apostila/supralegalizarea (respectând Convențiile/Tratatele Româiniei cu alte state privind apostilarea/supralegalizarea) și traducerea legalizată.
Solicitatarea eliberării primului act de identitate poate fi făcută prin ambasade sau oficii consulare, unde se depun cererea și fotografiile minorului, urmând să fie trimise SPCLEP-urilor de domiciliu prin MAE. În această situație se indică o persoană de contact, care deține documentele originale de stare civilă și cele cu care face dovada adresei de domiciliu și care achită contravaloarea buletinului.
Dacă minorul este nedeplasabil (dovedit cu document medical), un lucrător al SPCLEP se va deplasa cu camera mobilă în vederea preluării de imagini faciale și a documentelor necesare.
Termenul de soluționare a cererilor pentru eliberarea actului de identitate este prevăzut de lege de până la 30 de zile. Termenul de eliberare prevăzut de lege este 7 zile. În momentul depunerii cererii, ofițerul va comunica data la care vă puteți prezenta pentru ridicarea buletinului. Dacă a intervenit o situație deosebită care poate justifica eliberarea actului de identitate într-un termen mai scurt de 7 zile (motive medicale, susținerea concursurilor/exameneleor, deplasare de urgență etc.), trebuie să vă adresați șefului de serviciu și să depuneți documentele justificative în acest sens. Șeful de serviciu va acorda termenul de eliberare pentru buletin în funcție de complexitatea lucrării.
Cartea de identitate este eliberată cu o valabilitate de 4 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14-18 ani.
Aceste informații sunt oferite cu titlu consultativ. Pentru detalii corespunzătoare cu privire la actele și proicedurile aferente eliberării buletinului adresați-vă Serviciului Public comunitar Local de Evidență a Persoanelor din zona în care locuiți.
Surse: https://dleps6.ro; www.evpcv.ro; www.sector5.ro; www.djephr.ro; www.dgep-constanta.ro; www.djepcluj.ro; https://ailg.ro