Discuția despre apelul la 112 cu copiii
Atât adulții cât și copiii trebuie să cunoască numărul de urgențe 112. Însă în cazul copiilor este important să înțeleagă ce anume reprezintă o urgență; trebuie să fie capabil să evalueze gradul de risc pe care îl presupune o anumită situație (nu este o urgență dacă pisica vomită, dar este o urgență dacă ia foc bucătăria). O urgență care necesită telefon la 112 este atunci când cineva are nevoie de ajutor imediat ca urmare a unei accidentări sau a unui pericol imediat; dacă una sau mai multe persoane au nevoie de ajutor sau sunt rănite. De exemplu: este un incendiu, o persoană și-a pierdut starea de conștiență în urma unui accident, a consumat prea mult alcool, are probleme cu respirația, se îneacă, dacă observă o infracțiune (intrare prin efracție sau tâlhărie), asistă la un accident rutier grav. Pe înțelesul său, dacă o persoană stă întinsă pe jos și nu se mișcă înseamnă că trebuie să sune la 112. Explică-i și diverse simptome care pot indica că o persoană are probleme de sănătate (respiră greu, tremură, cade din picioare, are buzele albastre etc.)
Explică-i copilului despre dezastrele naturale precum cutremure, uragane, tornade, furtuni puternice și ce trebuie să facă când apar. Concepe un plan de urgență și pregătește un kit de urgență împreună cu toată familia. Învață-ți copilul ce trebuie să facă în cazul unui incendiu.
Citește și: Ziua în care copilul meu a sunat la 112
Pentru copiii de vârstă mai mică este de ajutor să discuți cine sunt persoanele care intervin efectiv - polițiști, pompieri, paramedici, medici, asistente medicale și ce lucruri fac pentru a-i ajuta pe oamenii care au o problemă. Îi poți adresa copilului tău întrebări de genul: ce ai face dacă ar apărea un incendiu în casă sau ce ai face dacă ai vedea că cineva încearcă să intre în casă? Exersează diverse scenarii care vor reduce panica sau anxietatea resimțite în cazul unei urgențe reale; de exemplu, poți crea un joc cu un scenariu pentru a-i testa cunoștințele și adaptează-te în funcție de vârstă și de dezvoltare. Repetă scenariile de mai multe ori pe an pentru ca cel mic/cea mică să fie cât mai pregătit posibil.
Copiii se pot simți speriați sau neliniștiți în aceste situații; trebuie să le spuneți că operatorii care vor vorbi cu ei discută cu mulți copii și trebuie să aibă încredere și să își păstreze calmul. De asemenea, chiar dacă ți-ai învățat copilul să nu ofere informații personale străinilor, poate avea încredere în operator și îi poate explica unde se află și cu cine. Acesta îl va întreba care este urgența, ce s-a întâmplat, unde se află, unde locuiește, cine are nevoie de ajutor sau cine este cu tine. Trebuie să răspundă la întrebări cât de bine poate, descriind ce s-a întâmplat. Dacă are o vârstă mai mare, operatorul îi poate oferi instrucțiuni de prim ajutor pe care le poate efectua înainte de sosirea ambulanței.
Informații importante despre apelul la 112
Asigură-te că cel mic/cea mică înțelege faptul că dacă sună la 112 ca să facă o glumă sau un joc poate fi considerată infracțiune; în plus, orice apel inutil la acest număr de urgență poate întârzia răspunsul care ar putea fi oferit unei persoane care are cu adevărat nevoie de ajutor, orice secundă contează. Înainte de a telefona, trebuie să se asigure că este în siguranță; de exemplu, dacă există în casă un incendiu, trebuie să iasă din casă înainte de a suna. Aproape toate telefoanele sunt urmărite prin serviciul de localizare, însă dacă copilul are numărul străzii și al telefonului părintelui memorat este și mai bine.
Ai grijă să îi spui copilului că trebuie să formeze 1-1-2, nu 11-2 și nici 1-12 deoarece poate încerca să găsească butonul de 11 sau de 12 pe telefon. Asigură-te că numărul casei/apartamentului în care locuiești să fie vizibil pentru ca poliția/salvarea/pompierii să ajungă cu ușurință la adresa. Învață-ți copilul e la o vârstă cât mai fragedă numărul străzii și al blocului/casei în care locuiește. Notează pe frigider eventual toate numerele de telefon care îi sunt de ajutor copilului. Pregătește o trusă de prim ajutor și arată-i și copilului unde se află; când ajunge la vârsta necesară, învață-l să o folosească. Este important să ofere operatorului informații cât mai exacte.
Reține că un copil poate resimți stresul într-un mod mult mai profund și poate reacționa diferit de un adult. Pe termen lung, copiii de vârstă mică pot plânge sau pot să ude patul, în vreme ce copiii mai mari pot să experimenteze teamă de accidentări sau anxietate de separare. Dacă se va simți în siguranță și va ști cum să reacționeze în cazul fiecărei situații, îi va fi mult mai ușor. Nu în ultimul rând, trebuie să știe că apelul la 112 este gratuit de pe orice telefon, așa că poate oricând.
Sfatul specialistului
Comisar șef de poliție Ramona Dabija, director în cadrul Centrului de Informare și Relații Publice:
Numărul unic de apel 112 este număr telefonic gratuit, pus la dispoziţia cetăţeanului de către toţi operatorii de telefonie fixă sau mobilă, pentru situaţiile de urgenţă ce ameninţă siguranţa cetăţeanului şi a bunurilor acestuia, siguranţa naţională şi alte cazuri prevăzute de lege.
Preluarea apelului se efectuează de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale care, în funcţie de specificul acestuia, îl redirecţionează către serviciile specializate de intervenţie, şi anume: ambulanţă, poliţie şi pompieri.
Ce trebuie învățat copilul să comunice atunci când sună la 112
Înprimul rând, trebuie să învățam copilul că sunăm la 112 numai în cazuri de urgenţă. Nu folosim acest număr pentru a face ”farse”. Atunci când operatorul ne răspunde trebuie să comunicăm motivul pentru care am sunat și să încercăm să oferim cât mai multe detalii despre situația în care ne aflăm.
Noi, în cadrul activităților de prevenire a criminalității, pe care le derulăm în unitățile de învățământ, informăm copiii despre drepturile lor și modul în care pot cere ajutor, încă de la grădiniță.
Copiii trebuie să sune la 112 pentru orice situație care-i pune în pericol siguranța lui sau a persoanelor din apropierea lui.
Recomand părnților să-i învețe pe copii că nimeni nu are dreptul să atenteze la siguranța lor fizică sau psihică și să-i învețe să ceară ajutor atunci când sunt în pericol.
Pentru informaţii suplimentare, sistemul 112 pune la dispoziţie, prin intermediul paginii sale de internet (www.112.ro), informaţii de interes public din sfera sa de activitate.
Surse: www.getprepared.gc.ca; https://kidshealth.org; www.abc.net.au