Trec școlile în online din cauza facturilor mari la energie? Reguli pentru suspendarea cursurilor cu prezență fizică
În urmă cu o lună, Sorin Cîmpeanu dădea asigurări că „elevii nu vor trece la școala online din cauza facturilor la energie” și că „vor fi asigurate condiții de funcționare a școlilor în perioada sezonului rece”. Acesta a explicat că a convocat la București, toți inspectorii școlari generali din toate județele României pentru a comunica instrucțiuni clare în legătură cu condițiile asigurate în toate școlile din țară pe perioada iernii și spunea că „nu se justifică sub nicio formă demersuri precum inițiativele izolate, la nivel local, care doresc să includă reducerea temperaturii în școli sau chiar trecerea în online a sistemului de învățământ”.
Între timp, prima universitate din România a trecut în online din cauza costurilor la energie. Studenții de la Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia au cursuri cu prezență fizică în primele opt săptămâni din primul semestru, urmând ca în luna decembrie cursurile să se desfășoare online, potrivit Alba24.
Iar perspectiva facturilor mari la energie îi sperie pe tot mai mulți directori de școli, care iau în calcul suspendarea cursurilor cu prezență fizică, pentru reducerea costurilor. Potrivit ROFUIP, suspendarea cursurilor trebuie urmată de măsuri privind parcurgerea integrală a programei școlare prin modalități alternative stabilite de consiliul de administrație al unității de învățământ.
„Art 9 (3) În situații obiective, cum ar fi epidemii, intemperii, calamități, alte situații excepționale, cursurile școlare față în față pot fi suspendate pe o perioada determinată, potrivit reglementărilor aplicabile.
(4) Suspendarea cursurilor cu prezența fizică se poate face, după caz:
a) la nivel individual, la cererea părintelui, cu avizul și recomandările specifice ale medicului curant, în cazul în care elevul suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare, boli respiratorii cronice severe, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, tratament imunosupresiv, alte afecțiuni cronice, afecțiuni asociate cu imunodepresie moderată sau severă cum ar fi: transplant, afecțiuni oncologice în tratament imunosupresor, imunodeficiente primare sau dobândite, alte tipuri de tratamente imunosupresoare. În această situație activitatea didactică se va desfășura în sistem hibrid;
b) la nivelul unor formațiuni de studiu - grupe/clase din cadrul unității de învățământ, precum și la nivelul unității de învățământ - la cererea directorului, în baza hotărârii consiliului de administrație al unității, cu informarea inspectorului școlar general/al municipiului București, respectiv cu aprobarea inspectorului școlar general și informarea Ministerului Educației;
c) la nivelul grupurilor de unități de învățământ din același județ/municipiul București - la cererea inspectorului școlar general, cu aprobarea ministerului;
d) la nivel regional sau național, prin ordin al ministrului educației, că urmare a hotărârii comitetului județean/al municipiului București pentru situații de urgență, respectiv Comitetului Național pentru Situații de Urgență (CJSU/CNSU), după caz.
(5) Suspendarea cursurilor cu prezența fizică la nivel individual, conform alin. (4) lit. a), se realizează cu avizul, motivat în scris, al consiliului de administrație.
(6) Suspendarea cursurilor este urmată de măsuri privind parcurgerea integrală a programei școlare prin modalități alternative stabilite de consiliul de administrație al unității de învățământ.
(7) În situații excepționale, ministrul educației poate emite instrucțiuni și cu alte măsuri specifice în vederea continuării procesului educațional.
(8) Reluarea activităților didactice care presupun prezența fizică a anteprescolarilor, preșcolarilor și a elevilor în unitățile de învățământ preuniversitar se realizează cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(9) În situații excepționale, inclusiv pe perioada declarării stării de urgență/alertă, Ministerul Educației elaborează și aprobă, prin ordin al ministrului, metodologia-cadru de organizare și desfășurare a activităților prin intermediul tehnologiei și al internetului”, conform extrasului din ROFUIP 2022.
Prin urmare, deși nu este un scenariu ideal, părinții ar trebui să se aștepte ca micuții lor să facă din nou școală online începând din luna decembrie!
Citește și:
Surse foto: istockphoto.com
Surse articol: 9am.ro, alba24.ro, portalinvatamant.ro