În țara noastră temele sunt reglementate prin ordin de ministru și se impută o oră de lucru acasă pentru elevii ciclului primar și de maximum două ore pentru elevii din ciclul gimnazial și liceal. Mai mult se stipulează clar ca temele să fie diferențiate în tema obligatorie, care trebuie să fie de nivel mediu și pe care toți elevii trebuie să o rezolve și tema suplimentară, care este individuală și diferențiată cu un grad de dificultate mai mare, pentru elevii care doresc să evolueze mai mult și să atingă praguri maxime. Tot potrivit acestui ordin la clasa pregătitoare NU se dau teme.
Iată ce trebuie să știm din Ordinul de ministru nr. 5893/28.11.2016
Art. 1.
(1) Prezentul ordin reglementează rolul temei pentru acasă, precum și raționalizarea timpului necesar efectuării acesteia de către elevi.
(2) Prin temele pentru acasă propuse, se va urmări:
- a) obținerea de rezultate imediate în învățare (consolidare/aprofundare/extindere; aplicarea achizițiilor școlare în contexte noi de învățare etc.);
- b) obținerea unor efecte pe termen lung în învățare (încurajarea învățării în timpul liber; construirea unei atitudini pozitive fata de scoală; motivația pentru a continua învățarea pe parcursul întregii vieți; dorință de a aplica achizițiile de învățare în viață cotidiana etc.);
- c) obținerea unor efecte în planul dezvoltării personale a elevilor (stimularea curiozității, a responsabilității, dezvoltarea abilitații de a persevera în învățare; capacitatea de a-și organiza timpul; motivația, creșterea încrederii în sine etc.);
- d) consolidarea relației familie - scoală (respectarea principiului egalității de ganse, creșterea încrederii familiei în scoală etc.).
(3) Timpul necesar realizării temelor pentru acasă pentru un elev este de cel mult 2 ore, însumând toate disciplinele, în așa fel încât media zilnică a pregătirii elevului, în clasa și în afara ei, și se încadreze în 5-8 ore zilnic.
Art.2.
Tema pentru acasă va fi stabilită diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire a elevului, după cum urmează:
- a) tema obligatorie are un nivel mediu de dificultate, pentru toți elevii clasei;
- b) tema suplimentară, individuală și diferențiată, fară caracter permanent, pentru situații adecvate, precum: - activități de recuperare; - activități pentru dezvoltare, pregătirea pentru concursuri etc.;
- c) tema pentru acasă în scopul realizării unor lucrări ample/de sinteza (de exemplu: referate, proiecte) pentru o disciplina poate fi una pe semestru.
Art. 3.
- (1) La clasa pregătitoare nu se vor da teme pentru acasă.
- (2) Timpul total alocat temei obligatorii pentru acasă la învățământul primar vă fi de maximum 1 oră.
- (3) Pentru celelalte niveluri de învățământ timpul alocat efectuării temei obligatorii va fi de maximum 2 ore.
Art. 4. În special, în perioada de evaluare, cadrele didactice vor utiliza, pe cât posibil, aplicații și activități în clasă, asemănătoare temei pentru acasă.
Fără teme de vacanță până la liceu
Art.5. În perioada vacanțelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă elevilor din învățământul primar și gimnazial.
Art.6.
(1) Temele pentru acasă trebuie evaluate. Evaluarea temei pentru acasă se poate realiza:
- a) frontal;
- b) prin discutarea în clasă a părților la care elevii au întâmpinat dificultăți;
- c) printr-o testare a elevilor de aproximativ 10 minute numai din tema pentru acasă.
(2) Notarea temei pentru acasă nu este obligatorie.
Art.7. În cadrul orelor la clasă o atenție specială se va acorda tehnicilor de învățare independentă. În acest sens, în programul școlar se vor exersa modalități de rezolvare independența a unor sarcini de lucru, astfel încât aceste deprinderi să fie transferabile și în efectuarea temelor pentru acasă.
Art.8.
În stabilirea temelor pentru acasă se va evita apariția unor efecte negative, de tipul:
- pierderea interesului elevului față de învățare (din cauza cantității, dificultății sau monotoniei temelor etc.),
- oboseala fizică și emoțională,
- reducerea timpului liber destinat unor activități recreative (activități sportive, artistice, gospodărești, lectura etc.),
- adâncirea diferențelor dintre elevii performanți și cei aflați în dificultate etc.
Art. 9. Se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsă (cantitate mare de teme, exerciții repetitive), precum și solicitarea realizării unor activități de învățare care necesită o abordare sistematică în clasa și nu pentru a fi desfășurate individual, ca temă pentru acasă.
Art.10. Directorii unităților de învățământ și diriginții colaborează cu părinții și elevii în vederea raționalizării temelor pentru acasă.
Art.11. Prevederile prezentului ordin vor fi aduse la cunoștință cadrelor didactice, elevilor și părinților.
Art.12. La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă ordinul ministrului educației naționale nr. 3066/1 1.01.1999.
Art.13. Direcția Generală Învățământ Preuniversitar, Direcția Minorități, inspectoratele școlare, directorii unităților de învățământ și cadrele didactice pun în aplicare prevederile prezentului ordin.
Prin urmare, prin ordin de ministru, elevii nu trebuie să perceapă temele ca pe o corvoadă și până la liceu nu trebuie să primească teme în vacanță. Însă legea este prea puțin respectată de către cadrele didactice, majoritatea elevilor fiind încărcați de teme în perioada vacanțelor și primind și teme însemnate cantitativ în perioada anului școlar, care depășesc cu mult orele zilnice dedicate acestora impuse de lege, de o oră la învățământul primar și două ore la cele gimnaziale și liceale.
Citește și:
- Este obligatoriu ca elevii să aibă cel puțin o notă la fiecare materie pe modul?
- Se introduce sau nu uniforma obligatorie în școli? Ce spune noul Ministru al Educației
Surse foto: istockphotos.com
Surse articol: edu.ro