S-a lansat telefonul copilului - 119
Pe parcursul zilei de ieri, 5 ianuarie, Ministrul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, Gabriela Firea, a anunțat, la finalul unei ședințe de Guvern că s-a lansat oficial telefonul copilului - 119. Potrivit „Digi24”, ministrul a venit cu următoarele precizări:
„Vă prezint în premieră naţională telefonul copilului - 119, la care se va răspunde zilnic, 24 de ore din 24 şi este vorba despre un apel gratuit, deci o linie verde. Cine poate să sune la 119? Poate să sune un copil care se simte abuzat, traumatizat, neglijat, victimă a violenţei de orice tip, fizică sau emoţională, psihică. De asemenea, şi o altă persoană care are cunoştinţă despre o astfel de situaţie, un prieten, un coleg, un vecin, un apropiat. Acesta mi se pare un lucru bun şi anume că pot fi luate în considerare şi apeluri de la persoane care cunosc şi nu pot trece nepăsătoare peste faptul că un copil se află într-o situaţie dificilă, într-o situaţie vulnerabilă. Mi se pare absolut normal ca şi noi, în România, să aplicăm metodele care au succes în Uniunea Europeană şi numai, în întreaga lume, prin care copiii înşişi să poată anunţa situaţia în care se află, dar şi o altă persoană, inclusiv un cadru didactic.”
Telefonul copilului - 119 a fost operaționalizat de STS (Serviciul de Telecomunicații Speciale) în baza unei ordonanțe de urgență. Este vorba despre Ordonanța de urgență nr.105 din 2021, care se referă la aprobarea și implementarea Programului național de suport pentru copii (în contextul pandemiei) numit „Din grijă pentru copii”.
Modul de funcționare al telefonului copilului - 119
Telefonul copilului reprezintă un număr unic național, gratuit din orice rețea fixă sau mobilă, ce va fi operat de consilierii direcțiilor de asistență socială și protecția copilului din București și din celelalte județe (au fost instalate 94 de posturi telefonice - câte 2 în fiecare centru de preluare a apelurilor - în cele 47 de sedii ale direcțiilor de asistență socială și protecția copilului).
Pentru a se putea asigura cadrul legislativ și gratuitatea apelurilor la 119, dar și pentru a se ușura demersul de transmitere a datelor geografice menite să aloce cazurile pe fiecare centru județean, STS a colaborat cu Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) și cu operatorii de telefonie mobilă. De asemenea, pentru a se realiza operarea consolelor de apel folosite pentru a se acorda sprijin copiilor aflați în dificultate, consilierii care preiau apelurile la 119 au primit instruire tehnică de la experții din cadrul STS.
Odată ce se vor realiza sesizări la numărul unic 119 (apelurile vor fi preluate 24 de ore din 24 de consilieri specializați în protecția copilului și asistență socială), pot surveni următoarele situații:
- Dacă este nevoie de intervenția imediată a echipajelor medicale sau a Poliției, cei care preiau apelurile la telefonul copilului 119 vor suna la Serviciul de urgență 112
- Dacă este vorba despre copii dispăruți, polițiștii pot recurge la sistemul de avertizare RO-ALERT
Statistici privind cazurile de violență și abuz asupra copiilor
Odată cu lansarea telefonului copilului 119, Consilierul de Stat Mădălina Turza a menționat că în anul 2020 mai mult de 8000 de copii au fost victime ale violențelor în comunitate sau în familie, iar în primele șapte luni ale anului trecut mai mult de 5000 de copii au fost într-o asemenea situație.
Conform „hotnews.ro”, Mădălina Turza a explicat că: „Acestea au fost cifrele care au fost scoase la iveală. Realitatea ultimilor ani ne arată că sunt doar vârful aisbergului şi acest tip de infrastructură, apelul 119, ne ajută pe noi să ajungem la aceste cazuri.”
Statistici legate de cazurile de violență și abuz asupra copiilor sunt oferite și de „Salvați Copiii”. Într-un document al acestei organizații se precizează că în intervalul ianuarie- septembrie 2020 au fost înregistrate 10.656 de sesizări de abuz sau violență asupra minorilor (din acest total, peste 9000 au survenit în familie).
„Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții” a adus în prim-plan următorul fenomen: în afara cazurilor de violență și abuz din perioada ianuarie-septembrie 2020 menționate anterior, au fost semnalate și altele, precum au fost cele 55 înregistrate în cadrul asistenței maternale, 83 în cadrul serviciilor rezidențiale, 71 în unități de învățământ, 771 în alte locații.
Surse: digi24.ro, hotnews.ro, stirileprotv.ro, salvaticopiii.ro
Sursă poză principală: istockphoto.com
Surse foto: istockphoto.com