Dintr-un reportaj realizat de edupedu.ro, aflăm că, la o școală privată din București (Avenor College), au fost primiți 3 copii din Kiev - 2 fete împreună cu fratele lor mai mic. Diana Segărceanu, directoarea executivă și fondatoarea școlii, povestește că atât elevii, cât și profesorii au făcut tot posibilul că cei mici să se simtă bine primiți și în siguranță:
„Am pregătit copiii din școala noastră, le-am spus cum le cheamă pe cele 2 fete care vor veni din Ucraina să învețe alături de ei, iar în prima zi când au ajuns la școală au fost primite cu ceremonie, iar noi nu suntem oficioși, nici cu oamenii celebri. Au fost copii, profesori, coordonatori care i-au așteptat la poartă, au fost conduse sus în clase, copiii le-au făcut felicitări scrise în ucraineană, le-au invitat acasă la ei, s-au împrietenit foarte repede.
Toți elevii știau deja cum le cheamă pe fete, au vrut să le cunoască, să le arate școala, jocuri, s-au creat și grupuri de prieteni care să le însoțească permanent, încât să nu rămână singure. Am aflat apoi de la cei care îi țin în gazdă, că seara la cine copiii au fost foarte încântați și au vorbit foarte mult despre prima zi de școală.”, povestește Diana Segărceanu, potrivit edupedu.ro.
Foto: edupedu.ro
Aceasta mai spune că toți profesorii s-au implicat și le-au făcut celor trei copii programe personalizate:
„Copiii nu urmează un program obișnuit, pentru că fac multe ore de română, iar toți profesorii s-au implicat și le-au făcut un program personalizat celor trei copii, astfel încât, de exemplu, să știe mai multă engleză când se întorc acasă. Una dintre fete care e în clasa a IV-a merge la orele de engleză și cu cei din clasa a III-a, pentru că noi având profesori care știu să predea diferențiat, ajută foarte mult. Modul în care li s-a vorbit, li s-a dat timp să se gândească, i-a ajutat foarte mult să se integreze. Faptul că în pandemie ne-am reinventat cu totul, este un avantaj. Acum, noi ne-am adaptat copiilor nu le-am cerut lor să se adapteze la programul nostru”, a explicat Diana Segărceanu.
Citește și: Gestul emoționant al elevilor de la o școală din Botoșani pentru copiii refugiați din Ucraina
„La rândul lor, copiii noștri au văzut ce înseamnă solidaritate, e o ocazie atât de rară să putem face lucrurile atât de repede și eficient într-o situație care afectează atât de mulți oameni. Cred că în situații grele și dificile copiii pot să învețe lucruri autentice. Am setat dialogul deschis, am programat timp și ore să ne spună ce le trece prin cap. Nu le-am restricționat gândirea. Unii dintre ei au răspunsuri și soluții chiar: fanteziste dar și pragmatice și e foarte important că i-am lăsat să vorbească. Profesorilor le-am pus la dispoziție toate resursele pe care le aveam depsre conflict și au avut un ghid de conversație, ca să nu intre în subiecte sensibile cu ei, dar să fie deschiși,” a mai spus directoarea școlii.
Aceasta a mai povestit cum au ajuns cei trei copii să învețe la școală pe care o conduce. Familia micuților locuiește la o gazdă în județul Ilfov:
„Prima familie care a venit la noi este o mamă, însărcinată în luna a 7-a, care a venit cu 3 copii, care a condus singură din Kiev, soțul e plecat la muncă în străinătate și s-au întâlnit la București. Ne-a impresionat atât de tare povestea lor. Pe lângă faptul că le asigurăm școlarizarea copiilor, le aranjăm și activitățile pe care le făceau fetele acasă: gimnastică și desen. Toți locuiesc în gazda unei familii și sunt foarte bucuroși și recunoscători, nu le vine să creadă că au găsit atâția oameni buni. Ne gândim la noi și cum ne-am fi simțit noi în această situație, cum am vrea să fim primiți și cred că de aceea este acest sentiment de a-i ajuta pe ceilalți”, a explicat Segărceanu.
La înscriere, cei mici au fost evaluați în primul rând pentru cunoștințele de limba engleză și că profesorii sunt instruiți cum să gestioneze anumite subiecte sensibile cu elevii.
„În prima zi au venit un fost elev din Moldova și o colegă, ambii vorbitori de limba rusă și s-au simțit foarte confortabil pentru că unele detalii nu le puteau spune în engleză. Eu în ziua respectivă m-am gândit cum să mă îmbrac și mi-am pus o bluză albastră și o mască galbenă, iar mama a fost impresionată de acest lucru, care până la urmă nouă ni se pare firesc”, a mai spus directoare scolii.
„Știți că un copil poate aduce în discuție un subiect nepotrivit vârstei sau pe care nu le îneleg. Important e să îi lăsăm să se exprime. Dacă e un subiect religios, sau de familie, sau estimăm că va deranja pe unul dintre copii, atunci instruim părinții și copii separat să nu deschidă acel subiect, și le spunem și de ce. În cazul acestei familii nu au o problemă să discute despre asta, pentru că e forma lor de a se exterioriza, nici noi nu putem intrebări indiscrete. Constientizează instinctiv singuri copiii că e un subiect sensibil și îi întreabă mai degrabă despre viața lor de dinainte, cine erau prietenii lor, unde e Kiev-ul, ce obiceiuri sunt în Ucraina, lucruri care să normalizeze totul”, a mai precizat Diana Segărceanu, directoarea Avenor College.
Ministrul Educației: În 55 de școli din 8 județe se predă în limba ucraineană
Autoritățile spun că se pregătesc pentru o situație de criză prelungită, în care refugiații ucrainieni vor rămâne în România pe termen lung. Datele oficiale arată că peste 646 de copii care au trecut frontieră la noi și au rămas pe teritoriul nostru, până acum. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a vorbit despre cât de important este să le fie asigurată acestora accesul la educație și a precizat că, la noi, există 55 de școli și licee cu predare în limba ucraineană, dar și trei universități (Universitatea din București, Universitatea „Babeș Bolyai” și Universitatea din Suceava), la care copiii refugiați se pot înscrie gratuit, dacă își doresc acest lucru.
„Este foarte important să le putem asigura acces la educație în momentul în care aceștia vor dori acest lucru. În acest sens, în România, avem 45 de școli și 10 licee în care se predă în limba ucraineană. Este vorba de opt județe ale României: Maramureș, Satu Mare, Suceava, Botoșani, Tulcea, Arad, Caraș-Severin și Timiș.
În aceste școli există un număr important de cadre didactice care pot preda în limba ucraineană. Sunt educatori, învățători sau profesori. Sunt profesori care predau limba ucraineană sau alte discipline în limba ucraineană. Numărul este insuficient.
Există trei universități din România în care există predare în limba ucraineană: Universitatea din București, Universitatea „Babeș Bolyai” și Universitatea din Suceava. Sunt convins că prin discuțiile cu aceste universități acei studenți vor putea să facă practică pedagogică în interesul acestor copii, care, spre deosebire de studenți, nu pot comunica în altă limbă decât cea ucraineană.
Sunt unele din lucrurile pe care am reușit să le facem până acum, dar concentrarea Ministerul Educației este în continuare pe acest subiect și pe măsură ce vom identifica și alte căi. Am făcut ceea ce s-a putut reglementa prin ordin de ministru, dar avem prevăzută și o ordonanță de urgență și hotărâre de guvern prin care să putem veni în întâmpinarea acelor tineri care doresc să intre în sistemul de educație din România.
Este foarte important să știm unde sunt acei copii și de ce vârstă sunt acei copii. De asemenea, din discuțiile cu Ministerul Afacerilor Interne a reieșit că vom încerca să identificăm printre refugiații din Ucraina și acele persoane care sunt cadre didactice și care au disponibilitate pentru a se implica în educația acestor tineri”, a declarat Sorin Cîmpeanu, în carul unei conferințe de presă.
- Surse: edupedu.ro, stirileprotv.ro, avenorcollege.ro
Surse foto: edupedu.ro