"Consideram ca biciclistii trebuie sa fie participanti cu drepturi depline in traficul rutier urban, nu vrem ca biciclistii sa fie doar tolerati. Existenta unei Legi a Biciclistilor va dovedi ca in ochii autoritatilor, cetatenii sunt egali indiferent daca merg cu o bicicleta de 100 de euro sau cu o masina de 20.000 de euro. Nu in ultimul rand, incurajarea transportului pe bicicleta inseamna decongestionarea traficului, cresterea calitatii aerului, reducerea poluarii si o populatie mai sanatoasa si fericita" considera Raluca Fiser, presedintele Asociatiei Green Revolution.
Un prim pas in vederea elaborarii proiectului de lege este dezbaterea publica a "Documentatiei Cadru pentru Realizarea Cailor de Circulatie pentru Biciclete in Municipiul Bucuresti", documentatie propusa de Asociatia Green Revolution.
Documentul trateaza in capitole diferite:
- Categoriile de biciclisti, biciclete, tipurile de calatorie si zonele de conflict;
- Tipurile de cai de circulatie si cele mai bune solutii de integrare a acestora in functie de tipul strazilor, traficului, viteza;
- Relatia dintre biciclisti si restul participantilor la trafic.
- Principiile care stau la baza realizarii retelelor de biciclete
Documentatia cadrul reprezinta o sinteza a solutiilor si masurilor adoptate in Anglia, Franta, Irlanda, Germania, Canada, Belgia, precum si studii internationale si romanesti. Documentul este perfectibil si din acest motiv Asociatia Green Revolution solicita sprijin pentru:
1. Obtinerea unor puncte de vedere oficiale si amendamente din partea Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, Ministerului Transporturilor, primariilor si autoritatilor locale, organizatilor neguvernamentale;
2. Mediatizarea documentatiei cadru;
3. Realizarea proiectului "Legea Biciclistilor".
Documentatia a fost realizata, prezentata si supusa spre analiza in cadrul Grupului de Lucru pentru realizarea Planului Integrat de Mobilitate in Municipiul Bucuresti si zona sa regionala de influenta in transport. Acesta poate fi descarcat aici.
Ce spun sustinatorii acestei initiative:
Portocala Mecanica:"Portocala Mecanica sustine procesul de elaborare al unui proiect de lege a biciclistilor ca parte a unui efort mai amplu de incurajare a folosirii acestui mijloc de transport la scara larga. Un astfel de act normativ ar oficializa, asa cum este normal, o realitate ignorata de prea multa vreme in cadrul politicilor de mobilitate din Romania: anume ca biciclistii sunt parte din trafic. O lege a biciclistilor reprezinta, totusi, in clipa de fata, o provocare cu doua taisuri pentru comunitatea de biciclisti din Romania: acestia primesc drepturi recunoscute de restul actorilor din trafic, la pachet vin insa si o serie de indatoriri. E necesar, prin urmare, ca aceasta lege sa fie completata de actiuni complementare de promovare a bicicletei. In caz contrar, un astfel de pachet normativ care desemneaza noi spatii "sigure", unde biciclistii vor fi obligati sa se incadreze pe viitor, risca sa se transforme intr-un mecanism suplimentar de (re)producere a fricii fata de bicicleta."
Freerider: "Initiativa Green Revolution este inca unul din pasii facuti spre normalitate, in opinia noastra. Indiferent daca folosim automobilul, transportul in comun, mersul pe jos sau bicicleta, atata vreme cat ne respectam indatoririle cetatenesti meritam cu totii drepturi egale. Faptul ca aspiram la statutul de europeni ne obliga si mai mult sa acordam atentia cuvenita tuturor locuitorilor. Bicicleta este un vehicul care a avut mult de suferit, ca perceptie, din cauza costurilor sale scazute, insa mentalitatile se schimba acum, poate mai mult ca niciodata, si daca ar fi sa existe un moment ideal pentru inceputul unui demers precum Legea Biciclistilor, probabil ca cel de fata este acela. Indiferent de succesul acesteia sau de cum este primita, Legea marcheaza un punct important, unul din pasii de inceput. Si fara inceputuri nu pot exista finaluri fericite!"
Ecopolis: "Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis participa la acest demers cu expertiza sa legata de politicile publice si considera ca orice efort de acest tip are, in primul rand, meritul de a contribui la constructia unei comunitati a biciclistilor din Romania mai unite si mai puternice. Totodata, avem în vedere si un alt mare câstig pe care îl aduce cu sine procesul de elaborare a unei propuneri de legi in acest domeniu, anume cristalizarea solutiilor de transport alternativ urban pretabile pentru orasele din Romania. Nu in ultimul rand, consideram ca o dezbatere publica pe marginea unei legislatii dedicate transportului cu bicicleta aduce in atentia publicului larg acest tip de transport si promoveaza, atat in randul populatiei, cat si in randul autoritatilor publice locale si centrale, solutii pentru transport alternativ sanatos si durabil."
Nomad: "Clubul NoMad Multisport care organizeaza maratonul de ciclism Prima Evadare sus?ine aceasta lege pentru a imbunatati siguranta si confortul ciclistilor in trafic."
Biciclop: Biciclop sustine eco-mobilitatea urbana, in special bicicleta, ca fiind esentiala pentru eficientizarea traficului si reducerea poluarii, fapt unanim recunoscut in tarile dezvoltate. Realizarea unei infrastructuri adecvate este un factor de baza in dezvoltarea acestui mod de transport sustenabil.