Copiii cu nevoi speciale în România și oriunde în lume au nevoie de sprijin indiferent unde s-ar afla. Însoțitorii acestora reprezintă o categorie aparte de oameni, care sunt mai mult decât prieteni de nădejde ai acestora.
În engleză, aceștia au și o nomenclatură specifică, purtând numele de „Shadow”, reprezentând oamenii din umbră, persoanele care merg alături de copii la grădiniță sau la școală.
A fi „Shadow” pentru copiii cu autism sau cu nevoi speciale în România înseamnă mai mult decât a-i conduce în unitățile de învățământ sau a preveni bullyingul.
Din păcate, în România, spre deosebire de alte țări din lume, „shadow” nu este încă o meserie recunoscută. În plus, părinții care își doresc o asemenea persoană pentru copiii lor, consideră o adevărată provocare găsirea unui însoțitor suficient de calm, empatic și pregătit să stea cu copilul lor. Însoțitorul ajută micuții cu nevoi speciale să înțeleagă ceea ce li se predă, să se integreze în clasă și se simtă în siguranță.
Ce rol are un Shadow pentru copiii cu nevoi speciale?
Cel mai important rol pe care o asemenea persoană îl are, nu este acela de a însoți pur și simplu micuții la școală sau la grădiniță, ci de a-i învăța să devină independenți.
Concret, un Shadow bun este cel de care copilul nu va mai avea nevoie în câțiva ani, când va ajunge la un oarecare grad de autonomie. Pentru a atinge acest țel, însoțitorul trebuie să ajute prin toate mijloacele copilul care prezintă dificultăți în ceea ce privește comunicarea și abilitățile sociale.
Adultul trebuie să fie calm, să-i ofere instrucțiuni directe, să comunice cu părinții și cu terapeutul pentru a înțelege cât mai bine situația.
Totodată un Shadow cu perspective de viitor va participa la ședințele de coordonare alături de echipa de terapeuți și va înțelege exact care este planul de intervenție al copilului.
În urma experienței căpătate în timp, însoțitorul va folosi suport vizual, recompense și va oferi micuțului timpul necesar pentru a reuși să răspundă întrebărilor. Un specialist desăvrșit nu este acela care rezolvă problemele de matematică în locul copilului, ci acela care îi va oferi explicații cu privire la cerințele acestora, doar atunci când va fi necesar.
La rândul lor, copiii cu nevoi speciale sau cu tulburări din spectrul autism vor crea o relație de deplină încredere cu însoțitorii, atunci când vor simți că specialiștii sunt foarte atenți la nevoile și la emoțiile lor.
Un alt rol important pe care îl are „însoțitorul din umbră” este acela de a face copilul să înțeleagă exact care sunt comportamentele potrivite și nepotrivite în sala de clasă, în ore sau în pauze. Cu ajutorul adultului, cel mic va învăța să aibă răbdare, să nu întrerupă ora și să poarte conversații potrivite.
În timpul orelor, nu îi este permis adultului să lucreze în locul copilului, ci doar să îl ajute la activitățile cognitive și să îi explice sarcinile de lucru pe înțelesul său, acolo unde există neclarități.
O zi din viața unui copil cu autism: Ce înseamnă să crești cu acest diagnostic
Mămica unui copil cu autism, printre pionierii introducerii conceptului de Shadow în România
O mămică din Sibiu al cărui copil pe nume Dragoș a fost diagnosticat cu autism la vârsta de doar un an și jumătate, a decis să ajute și alți copii cu această problemă și și-a deschis un cabinet. Femeia a renunțat la viața din capitală și s-a mutat la Sibiu pentru a se ocupa copilul ei.
Tot aici, a obținut echivalentul studiilor de Psihologie pe care le avea. Acum este logoped, terapeut ABA și de integrare senzorială și psiholog clinician. Mihaela susține că fiul ei a învățat în timp să devină independent.
Acesta a învățat să citească întâi în engleză, apoi în română. Din păcate, mămica își susține cu vehemență părerea că „în școala de stat mi se părea că-l chinuim pur și simplu, iar în cea privată nu învăța suficient”.
Din punctul ei de vedere, un însoțitor bun pentru copiii cu nevoi speciale ar însemna un ajutor de nădejde al dascălilor și o persoană de încredere pentru părinți.
7 motive pentru care părinții copiilor cu nevoi speciale pot dezvolta depresii
Cum aleg un Shadow potrivit pentru copilul meu?
Deși în România încă nu este implementat acest sistem, în foarte multe școli este posibilă însoțirea copilului de către un adult. Părinții trebuie să aibă în vedere faptul că un Shadow trebuie să aibă studii în domeniul psihologiei sau asistenței sociale.
Nu este necesară experiența, dar va trebui să aibă o motivație suficient de mare în acest sens. De aceea, părinții trebuie să fie atenți dacă persoana pe care au ales-o își manifestă dorința de perfecționare și participă la ședințele de coordonare și la cursuri pe această temă.
Ulterior, este necesară o conversație cu persoana aleasă în vederea comunicării problemelor cu care se confruntă copilul, terapiilor pe care le urmează, particularităților acestuia și nevoilor sale cele mai stringente.
Comunicarea între părinți și Shadow este foarte importantă, de aceea adulții trebuie să se orienteze către persoane deschise și care știu să primească feedback pozitiv.
În străinătate există deja jobul de „Shadow”
Spre deosebire de România, în străinătate există deja acest concept de câțiva ani buni. Jobul presupune mai mult decât însoțirea copilului la școală și garantarea sentimentului de siguranță.
Un Shadow bun în străinătate este cel care înțelege limitările, dar și abilitățile copilului și îl învață pe cel mic cum să fie în largul lui chiar și în grupuri mari de copii. Un specialist bun îi va face cunoștință copilului cu grupuri mici formate din copii de aceeași vârstă cu el, ulterior învățându-l să își gestioneze emoțiile și reacțiile în grupurile mai mari de persoane.
Atunci când copilul dorește să petreacă timp singur sau să ia o pauză de la tot ce îl copleșește, însoțitorul îl va înțelege și îl va ajuta să-și ia o pauză binemeritată.
Este lăudabil jobul pe care unii oameni îl aleg în această viață. Mai presus de un simplu loc de muncă, a fi Shadow pentru copiii probleme speciale este o menire, o chemare lăuntrică.
Aceste persoane își urmează scopul de a ajuta copiii aflați în dificultate și familiile care nu pot gestiona singure diferite situații sociale. După doar câteva luni de asistență din partea unui Shadow, copilul ar trebui să devină mult mai comunicativ si să dea primele semne de independență.
La momentul actual, există numeroase cursuri online care vin în întâmpinarea nevoii din ce în ce mai mari de a avea un însoțitor pentru copiii cu autism cât mai bine pregătit, care să înțeleagă principiile analizei comportamentale aplicate dar și să folosească același limbaj cu echipa de terapie ABA.
Privim cu speranță spre viitor și credem cu tărie că vor exista și în țara noastră, cât de curând, persoane care vor veghea „din umbră” și totodată extrem de aproape evoluția și siguranța copiilor cu nevoi speciale.
Surse foto: istockphoto.com
Surse articol: g4media.ro, helpautism.ro, butterflyeffects.com