Ministrul Educației, Monica Anisie, a anunțat de curând trei posibile scenarii legate de cum ar putea începe școala din toamnă: în mod obișnuit, cu elevii în clasă, exclusiv online sau o variantă combinată. Decizia ar putea să îi aparțină fiecărei școli în parte, în funcție de situația epidemiologică din zona respectivă, după cum a precizat Monica Anisie: „Se ia în calcul și o astfel de variantă, să descentralizam decizia chiar mergând până la nivelul unităților de invățământ”.
Pe de altă parte, Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, a declarat sâmbăta, 18 iulie, la Botoșani, că momentan nu se ia în calcul nici amânarea începerii noului an școlar, nici a alegerilor locale din luna septembrie, precizând că scenariile luate în calcul împreună cu Ministerul Educației prevăd începerea anului școlar pe 15 septembrie. "E prematur să gândim. Noi avem scenarii pe care le discutam cu Ministerul Învățământului și diverse organizații în vederea reluării anului școlar pe 15 septembrie. În acest moment, nu discutam de amânarea nici a școlii, nici a alegerilor. Evoluția ulterioara ne vă da și măsură unor restricții sau a altora", a afirmat Tătaru.
Varianta descentralizării a fost bine primită de directorii unităților de învățământ, care susțin faptul că profesorii vor fi pregătiți pentru ca orele să se poată desfășura și online, în situația în care acest demers s-ar impune.
Nu numai directorii de școli, ci și inspectorii școlari, experții în educație și asociațiile de părinți sunt de acord cu această propunere întrucât, așa cum s-a precizat și la Digi24.ro :„Ministerul Educaţiei nu poate aplica un singur scenariu pentru câteva mii de şcoli”.
Directorul Colegiului Național „Grigore Moisil”, Diana Bobocea, a precizat: „Fiecare zonă a țării are un număr mai mare sau mai mic de îmbolnăviri și atunci la nivel local se poate decide formă sub care se începe anul școlar va fi necesar. Cu un set clar de reguli, având grijă să nu ții copilul 6 ore în videoconferință, ci să păstrezi un echilibru între perioada de videoconferință, perioada de învățare asistat de profesor si perioada de învățare în mod individual”.
Sorin Ion, inspector în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Dâmbovița, a venit cu propuneri referitoare la modul în care ar trebui să se desfășoare cursurile în județ: „E foarte complicat pentru un minister al Educației să ia decizii pentru câteva mii de școli. Dacă într-o școală din Târgoviște avem 30 copii într-o sală, iar într-o sală dintr-un sat de munte avem 12 elevi, normal că măsurile vor fi diferite. Am recomanda într-una din situații revenirea la școala fizică, în cealaltă, prin rotație, videoconferință. E mai ușor să chemăm copiii la școală la țară unde clasele sunt la limita inferioară, decât la oraș, unde sunt suprapopulate”.
Expertul în educație Marian Staș a vorbit despre importanța menținerii dialogului între școli și autoritățile locale și centrale: „Consiliile de administrație ale școlilor analizează și decid, informează inspectoratele școlare că să aibă pe radar ce se întâmplă în județele lor în parteneriat cu autoritățile publice locale. În momentul în care descentralizez și deleg, în același timp asigur și resursele de coaching, feedback, corectare, dialog permanent autoritățile locale și centrală că proiectul să iasă cu succes".
Secretarul General al Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, Gabriel Chicioreanu, a precizat faptul că ar trebui să se țină seama și de suplimentarea spațiilor ca să se poate reduce numărul de elevi din clase: „Pe perioada acestei veri, aceste UAT-uri pe plan local pot identifica spații noi în care copiii să poată să desfășoare orele și să nu mai fie nevoiți să stea 30 în clasă. Important e să vedem ce facem cu resursă umană pentru că dacă o clasa de 30-35 elevi o vom împărți în 2 clase mai mici e nevoie de a dublă forță de muncă. Preșcolarii și școlarii de clasele 0-4 au nevoie să fie prezenți la școală pentru că nu pot să facă anumite materii, caligrafie, liniuțe și bastonașe cu părinții acasă”.
Surse: centruldeparenting.ro, digi24.ro, hotnews.ro
Surse foto: facebook.com, digi24.ro