De cele mai multe ori, jucariile sunt educative, distractive, placute, ele reprezentand si pentru parinti o modalitate la indemana de a educa un copil, fara a fi tot timpul langa el.
Dar, oare, lasand la o parte joaca cu jucariile, cati dintre noi ne punem intrebarea:"Exista si altfel de jocuri pentru copilul meu? Exista intr-adevar, un joc care nu necesita neaparat costuri si jucarii?"
Acesta este jocul prin cuvinte: POEZIA, care se adreseaza in primul rand afectivitatii copiilor si produce multa placere prin rima si muzicalitate.
Lumea poeziei, lumea copilariei
Copilul intra in lumea poeziei si poezia intra in viata copilului prin asociarea jocului propriu-zis cu jocul vorbelor versificate, prin asocierea unei actiuni ludice efective cu actiunea ludica exprimata verbal. Cuvintele vor fi considerate de copil un fel de „obiecte". Va manui cu bucurie aceste obiecte, delectandu-se la auzul lor si inventand noi expresii si sonoritati necunoscute, dar armonizate. Pe masura varstei, pe baza acumularilor individuale, dar mai ales in cadrul colectiv prielnic al gradinitei,copiii pot fi introdusi si in lumea altor poezii.
Importanta poeziei in dezvoltarea copilului
Copiii reactioneaza inca de la nastere la sunete si la auzul vocilor umane. La 18 luni, un bebelus poate sa recunoasca aproximativ 100 de cuvinte si sa rosteasca in jur de 12. Incepand de la aceasta varsta, vorbirea se dezvolta rapid si pana la varsta de doi ani, un copil poate sa intre in lumea mirifica a poeziilor, imitand rime simple. Avand o tematica variata, poeziile pot fi folosite in activitatea din gradinita nu doar pentru simpla memorare si reproducere, ci si pentru stimularea creativitatii, a capacitatii de comunicare corecta, fluenta, expresiva. Expresia literara poate fi valorificata la varsta de 3-6 ani si poate fi considerata declansatorul decisiv al noului stadiu prin insusirea constienta a „limbajului artistic".
Valorificarea acesteia se realizeaza prin procesul de memorizare. In acest proces, trebuie sa tinem cont de legatura dintre continutul poeziei si tema abordata, dar si de accesibilitatea poeziei in functie de limbaj, poate nu prea incifrat, dar nici lipsit de expresivitate. Alegerea unei poezii se realizeaza in functie de varsta. Asadar, la varsta de 2 ani, se va incepe cu poezii alcatuite din patru versuri.Treptat, procesul va deveni mai complex, deoarece la varsta de trei ani copilul va avea capacitatea sa retina o poezie din 8 versuri. La 5 ani, copilul va fi capabil sa retina poezii formate chiar din patru strofe. Activitatea de invatare incepe cu etapa introductiva, cand se asigura fondul afectiv si cel cognitiv pe care sa bazeaza intelegerea si invatarea constienta a poeziei. Prin procedeele utilizate pentru captarea atentiei este important sa asiguram atmosfera emotionala care sa motiveze interesul copiilor pentru invatarea poeziei si sa le asigure starea afectiva necesara asimilarii semtimentului dominant, exprimat in versuri. Motivarea se poate realiza sub forma de joc, prin intermediul unei papusi sau a unui personaj indragit sau chiar printr-un teatru de papusi.
De cele mai multe ori, pregatim copiii pentru memorizare prin diferite jocuri sau chiar prin valorificarea experientei imediate, provocate printr-o observare directa a unui fenomen (ninsoare in cazul poeziilor : "Iarna pe ulita "de G.Cosbuc, "Iarna", de V.Alecsandri sau ploaia-in cazul poeziei "Gospodina",de N. Pasa). De asemenea, copiii pot fi familiarizati cu textul poeziei printr-o scurta naratiune. Intr-o forma simpla, atractiva, se prezinta continutul poeziei si se explica expresiile ,facandu-le accesibile copiilor. Tinand cont de particularitatile gandirii, vorbirii si imaginatiei copiilor, mai ales la prescolarii mici, in procesul de memorizare ne putem folosi de ilustratii care sa reprezinte fragmente sau momente specifice din poezie. Dintre autorii care au scris poezie pentru copii, va recomand cu caldura poeziile Luciei Muntean, ale Elenei Farago, Tudor Arghezi sau Otilia Cazimir.
Punerea in „relatie" a prescolarului cu „literatura" presupune alegerea unor forme adecvate varstei copilului care sa exercite o influienta educativa majora asupra acestuia. Copilaria este cel mai important stadiu al dezvoltarii. Nu trebuie sa fie considerata o perioada de tranzitie. Ceea ce se pierde sau se omite in dezvoltarea copilului nu se poate dobandi sau redobandi niciodata la fel de bine intr-un stadiu ulterior. De aceea, cand ne preocupa rolul unei discipline in educarea copilului, trebuie sa avem in vedere tot ce se poate dobandi maximal la aceasta varsta.
Educatoare: Damian Alexandra- Gradinita lui David