De ce nu e indicată corectarea cu pix roșu- Ce spun studiile
Universitatea Rochester (Marea Britanie) și Universitatea din München (Germania)
În anul 2007, o echipă mixtă de cercetători a realizat un studiu asupra impactului pe care îl poate avea pixul roșu asupra performanței la un test. Coordonatorul echipei a formulat următoarea concluzie: înainte să dea un test, o mare parte dintre oameni ajung să vadă în fața ochilor culoarea roșie, pe care o asociază cu greșeala, cu eșecul.
Prin realizarea a patru experimente, s-a observat că simpla vedere a roșului înainte de a da un test a dus la rezultate mai slabe. De asemenea, cei care au văzut această culoare, inclusiv după corectarea testelor, au avut în continuare performanțe slabe și la următoarele teste. În plus, ei nu au fost suficient de motivați pentru a-și îmbunătăți performanța.
Nu în ultimul rând, s-a demonstrat că roșul este perceput ca un semn al pericolului, al faptului că trebuie să te oprești din ceva. În aceste condiții, spun experții, nu este greu să ne dăm seama de ce elevii au de suferit când sunt corectați cu roșu, ajungând să nu mai fie motivați să progreseze.
Citește și: De ce trebuie să învățăm copiii că este în regulă să eșueze
Studiul apărut în „European Journal of Social Psychology"
Acum 8 ani, a fost demarată o cercetare mai amplă (compusă din 3 experimente), menită să sublinieze influența pe care o pot avea asupra noastră culorile cu care ne vor fi corectate greșelile. În acest scop, s-a apelat la grupuri de studenți voluntari. Iată ce au demonstrat experimentele:
Experimentul 1:
Un grup de 120 de studenți au fost rugați să completeze niște fișe în care trebuiau să adauge litere lipsă pentru a se forma cuvinte. Pentru a-și îndeplini sarcina, inițial li s-au dat pixuri ce scriau cu roșu, după care au primit pixuri ce scriau cu negru.
După ce au verificat testele, s-a văzut imediat că, în momentul în care s-a completat cu roșu, au existat mai multe greșeli decât în intervalul în care s-a lucrat cu pixurile negre. Practic, experții au reușit să aducă în prim-plan următoarea idee: roșul este asociat cu greșeala și cu o evaluare aspră, având un efect negativ asupra performanțelor celor evaluați.
Experimentul 2:
Prin intermediul acestuia s-a urmărit să se evidențieze următorul aspect: dacă avem la dispoziție un pix roșu, vom fi tentați să sesizăm mai multe greșeli decât în momentul în care ne folosim de unul albastru.
În cercetare au fost implicați 103 studenți, care au fost solicitați să corecteze o parte din eseul unui elev (două paragrafe), care abia începuse să învețe limba engleză. Unii au primit pixuri cu roșu, iar alții cu albastru. Așa cum au spus de la început coordonatorii studiului, cei care au corectat cu roșu au fost mai exigenți decât aceia care au avut pixuri albastre.
Experimentul 3
129 de studenți (aleși în mod aleator de la mai multe specializări) au avut de corectat eseul unui elev de clasa a VIII-a. Unora li s-au dat pixuri cu pastă roșie, iar altora cu albastră. Eseul primit nu era scris de mână, ci era printat pe o coală albă și nu avea greșeli de ortografie sau de punctuație. Corectarea viza doar marcarea unor cuvinte ce nu erau folosite în contextul cel mai potrivit, iar eseul trebuia evaluat cu un punctaj de la 0 (foarte slab) până la 100 (excelent).
La final, s-a putut constata din nou că studenții care au corectat cu roșu au acordat eseului punctaje mai mici decât ale acelor care au recurs la pixurile cu albastru.
Cu ce ar trebui înlocuit roșul, în demersul de corectare a greșelilor elevilor
Ținând cont de studiile realizate în ultimele decenii, psihologii consideră tot mai mult că elevii nu ar mai trebui corectați cu pixul roșu. Să aflăm principalele motive pentru care aceștia sunt de această părere:
• Când își vede greșelile corectate cu roșu, elevul va avea o stimă de sine mai scăzută
• Odată ce sesizează roșu din abundență, va fi mult mai puțin tentat să se oprească asupra lor și astfel va avea mai puține șanse ca pe viitor să se îndrepte
• Din cauza roșului, un copil se poate simți inferior celorlalți
• În prezența sentimentului de inferioritate, al rușinii, copilul se va feri de părinți și nu le va arăta testele la care au fost corectați cu roșu
• Din cauza corectării cu pixul roșu, un elev își va pierde calmul și se va confrunta cu un nivel mai ridicat al anxietății
• Copilul poate ajunge să resimtă că mediul de învățare nu este sigur și nu va fi motivat să progreseze
Opinia psihopedagogilor este că roșul nu este capabil să-l ajute pe elev să-și depășească punctele slabe ci, dimpotrivă, îl poate face să stagneze în cadrul unor performanțe slabe. Mai mult chiar, în special elevii din clasele mici, nu vor mai fi impulsionați să învețe, se pot simți răniți, umiliți.
Recent, în Australia au fost demarate mai multe studii care au arătat cât de dăunătoare pot fi culorile cu care se corectează greșelile asupra psihicului elevilor. În aceste condiții, mai multe școli din această țară le interzic profesorilor să corecte greșelile folosindu-se de pixul roșu. Așa cum spun unele cadre didactice de acolo, există alte culori ce pot fi utilizate pentru a atrage atenția asupra greșelilor, dar fără a demoraliza elevul, fără a-l face să-și piardă încrederea în sine și să înceapă să se teamă de profesor.
Spre exemplu, la unele dintre școlile din Australia se recurge deja la corectarea greșelilor cu markere în alte culori decât roșul. Una dintre cele mai practicate metode bazate pe markere este aceasta: se subliniază ceea ce este corect cu o culoare, iar ceea ce ar trebui îmbunătățit se va marca diferit, cu o altă culoare.
Psihologii recomandă, printre cele mai potrivite culori pentru corectarea erorilor, albastrul sau verdele. De pildă, un studiu american desfășurat pe durata a trei ani, a atras atenția asupra următorului fapt: oamenii devin mai puțin impulsivi, calmându-se în scurt timp, când vin în contact cu albastrul.
În privința verdelui, cercetătorii spun că această culoare are un puternic efect relaxant și poate contribui chiar la îmbunătățirea abilității copiilor de a învăța să citească.
Voi v-ați gândit până acum de ce ar trebui ca pixul roșu să nu mai fie folosit pentru corectarea greșelilor?
Citește și: Cum să-ți ajuți copilul să aibă succes la școală
Surse:
www.academia.edu, www.fountainpennetwork.com, www.sciencedaily.com, www.sciencealert.com, www.stirileprotv.ro, www.telegraph.co.uk