Deoarece copilul se descopera pe sine cu adevarat, nu numai in micul univers al familiei, ori in activitatile pe care le intreprinde singur, ci si in universul real al copilariei, in cadrul unei colectivitati de copii, bucuria lui reala de a se afla in mijlocul acestora duce la formarea unor legaturi de prietenie, de comunicare si cooperare interumana.
La ora actuala, in Romania, au inceput sa apara din ce in ce mai multe gradinite cu programe educative interculturale, care isi deschid portile tuturor copiilor, indiferent de nationalitate, punand astfel bazele unei viitoare comunitati umane care sa se adapteze unei societati in continua schimbare.
Atunci cand vorbim despre o gradinita multiculturala, ne lovim de doua probleme majore, mai exact: |
1. Cum il inveti pe copilul tau sa se integreze intr-un colectiv intercultural?
In primul rand, inainte de orice alte activitati educationale pe care copilul le intreprinde la gradinita, foarte importanta este educatia primita acasa. Astfel, este esential ca in decursul celor cativa anisori pe care piticul ii are, sa nu simta si nici sa nu vada discriminare din partea voastra fata de anumite persoane de etnii diferite. Daca piticul primeste de mic, de acasa, o educatie sanatoasa in acest sens, si anume ca oamenii sunt egali indiferent de etnie ori culoare, copilul nu are niciun motiv sa fie reticient in a lega o prietenie cu alti copii apartinand altor nationalitati. |
|
In cadrul iesirilor voastre in parc ori in locuri special amenajate pentru petrecerea timpului liber si pentru joaca copiilor, sunt sigura ca te intreaba foarte des: "Mami, dar de ce el este negru? " sau "Mami, dar ea de ce are ochii mai mici decat ai mei?". In asemenea situatii trebuie sa ii explici ca ei sunt copii care provin din alte tari, dar ca au tatici si mamici si ca sunt iubiti la fel ca si el, ca sunt copii carora le place la fel de mult sa se joace si sa isi faca prieteni la fel ca si lui. Incurajeaza-l sa ii abordeze el, sa socializeze si sa se imprieteneasca.
Pentru ca orice copil este atras de tot ceea ce este diferit, sunt sigura ca il va incanta ideea de a avea un prieten de alta nationlaitate, pe care sa il descopere si pe care sa il invete principiile vietii de copil in Romania.
In acest context, odata ajuns la gradinita, copilul tau va fi foarte incantat sa devina prieten cu copii de nationalitate diferita, ba mai mult, programele educationale promovate de educatoare il vor invata ca fiecare copil este valoros, unic si ca fiecare poate invata.
2. Cum se integreaza un copil dintr-o minoritate in cadrul colectivului de la gradinita?
Foarte importanta in acest sens este prima abordare a micutului, atat din partea educatoarei, cat si din partea colegilor. De regula, copiii se simt atrasi de tot ceea ce este nou si diferit in raport cu ei, asa ca, vor incerca, cu siguranta, sa comunice cu el, sa afle cat mai multe despre aspectul fizic, in principal. In acest context, educatoarea trebuie sa ii supravegheze atent, pentru ca nu cumva, copiii sa faca remarci rautacioase la adresa micutului, remarci care, cu siguranta, nu au scopul de a rani si de a marginaliza.
Pentru ca micutii sa socializeze, sa comunice si sa se imprieteneasca, foarte importante sunt si activitatile educationale intreprinse de educatoare in cadrul gradinitei.
Astfel, chiar intalnirea de dimineata poate fi un bun prilej pentru copii de a se cunoaste. Sub forma unui joc, copiii isi povestesc modul in care si-au petrecut ziua precedenta, vorbesc despre evenimentele din familie care i-au amuzat si care le-au starnit interesul. Intalnirea de dimineata se transforma, in acest fel, intr-un moment in care prescolarii se revad cu bucurie, se accepta unii pe altii asa cum sunt, invata sa se respecte, sa fie toleranti cu cei care sunt altfel, invata, deci, sa cunoasca si sa accepte copiii cu o identitate diferita. |
O alta modalitate in care copiii apartinand altor etnii isi pot prezenta cu mandrie originea, este ca in cadrul serbarilor sa prezinte cate un cantecel, o poezie, un dans ori un joc specific etniei, pe care le cunosc din familie. Nu numai copiii vor fi incantati sa vada si sa auda altceva decat sunt obisnuiti, ci si parintii.
In felul acesta, majoritatea face primul pas, se deschide spre cei care sunt altfel, vorbesc altfel. Vazand un feedback pozitiv din partea copiilor din Romania, ei se vor simti acceptati si integrati pe deplin in colectivitate. Cu siguranta, copiilor le-ar face mare placere sa auda termeni, cuvinte, cantece, ghicitori, din alte limbi, asa ca piticii din alte etnii ar trebui incurajati sa le prezinte celorlalti specificul culturii lor. De asemenea, foarte frumos, placut si educativ, ar fi sarbatorirea comuna, insa la date diferite, a acelorasi evenimente, cum ar fi Craciunul si Pastele la ortodocsi si catolici, Ramadanul la evrei, etc. |
In acest fel, copiii se vor apropia, barierele conventionale vor fi alungate si va fi cultivata buna intelegere, toleranta, stabilindu-se, in acelasi timp, noi prietenii.
Ce trebuie sa invete copiii din toate aceste activitati? In primul rand ca, in esenta, sunt oameni si abia apoi crestini ortodocsi, catolici, musulmani ori evrei. De exemplu, un copil evreu s-ar putea simti izolat in perioada Craciunului deoarece in cultura si religia lui nu exista aceasta sarbatoare. Ea este inlocuita cu o sarbatoare de natura istorica, de aceasta data, mai exact, Hanuka, sarbatoare ce dureaza 8 zile. Aceasta reprezinta un omagiu adus victoriei Macabeilor asupra monarhiei seleucide din Siria, care incerca sa elenizeze popoarele de sub dominatia ei.
De ce nu exista Craciun? Deoarece, conform religiei, ei nu cred in existenta lui Iisus, deci ar fi ilogic sa sarbatoreasca un eveniment inchinat Lui. Ba, mai mult, si calendarul lor este total diferit de cel crestin, in calcularea lunilor, evreii bazandu-se pe principiul ciclului solar.
Piticul ar trebui incurajat sa le prezinte si colegilor traditiile lor, obiceiurile. Cu siguranta, cei mici vor fi incantati sa afle lucruri noi, sa vada ca exista diferente, dar si foarte multe asemanari, de exemplu in ceea ce priveste sarbatorile de iarna.
Cel mic le poate explica celorlalti colegi ca, desi ei nu impodobesc bradul de Craciun, au alte traditii la fel de frumoase si pline de semnificatii profunde. Astfel, in fiecare seara de Hanuka, ei aprind o lumanare cu scopul de a reaminti minunea in public. Lumanarile se pun intr-un sfesnic special, numit hanuchia. Acest sfesnic se aprinde odata cu lasarea noptii si se aseaza undeva la vedere, la geam sau in pragul usii.
Nu e asa ca deja totul devine extrem de interesant?
Daca le vorbeste colegilor si despre titirezul traditional, despre jocurile de carti si banii de Hanuka, ii va absorbi total. Titirezul este foarte raspandit printre copii, de asemenea cartile de joc erau special create pentru aceasta sarbatoare, fiind decorate cu litere ebraice si motive evreiesti. Obiceiul privitor la banii de hanuka are o vechime considerabila, suferind diverse modificari de-a lungul vremii, probabil odata cu emanciparea evreilor si intrarea lor in contact cu lumea crestina, care obisnuia sa dea dulciuri, bani sau cadouri in ajunul Craciunului. |
Care este concluzia? Ca numai prin comunicare, prin impartasire reciproca a cunostintelor, a obiceiurilor, a traditiilor, copiii se vor apropia, vor invata sa se aprecieze indiferent de etnie si religie.
Asa cum spuneam si mai sus, au inceput sa apara din ce in ce mai multe astfel de gradinite, cu programe educationale interculturale, si ceea ce este foarte imbucurator este faptul ca mamicile din Romania s-au aratat incantate sa isi inscrie copiii la astfel de gradinite, considerand ca in acest fel ei isi vor dezvolta personalitatea si exprimarea libera in contextul tolerantei si al intelegerii, ca isi vor forma o viziune multiculturala, depasind astfel granitele.
Intr-un Top 3 al celor mai cunoscute astfel de gradinite din Bucuresti, gasim:
1. Gradinita Gan HaEden Shel Yaldut:
Este o gradinita evreiasca ce si-a pus bazele din dorinta de a conserva si de a incuraja cultura iudaica in Romania. Este, in acelasi timp, o gradinita multiculturala, unde copiii care invata aici provin din medii culturale diferite, fiecare fiind tratat in functie de propriile nevoi, invatand, astfel, sa ii respecte pe cei din jur si sa aprecieze ca fac parte dintr-o comunitate.
In cadrul a 5 grupe (Grupa Visatorilor, Grupa Indraznetilor, Grupa Inteleptilor, Grupa Cutezatorilor), oameni calificati sunt gata sa le ofere copiilor cea mai buna educatie, sa ii sprijine sa isi dezvolte identitatea iudaica fara limite, costrangeri sau prejudecati, sa isi slefuiasca imaginatia, increderea in sine si inteligenta emotionala, spirituala dar si fizica.
2. Gradinita Englishkinder:
Ofera o educatie interculturala si multiculturala, bazandu-se pe cooperare si activitati colective, pe recunoasterea si promovarea valorilor nationale si internationale, ajutandu-i pe copii sa beneficieze de diversitate culturala in dezvoltarea personala si sociala.
Poti fi sigur ca piticul tau va primi cea mai buna educatie, deoarece gradinita pune la dispozitie personal cu studii superioare de specialitate si numeroase experiente de schimb cultural.
De asemenea, intreaga activitate se desfasoara in limba engleza.
3. Cresa si Gradinita Happy Kids:
Este, de asemenea, o gradinita cu specific international, ce deschide portile copiilor din peste 18 tari, beneficiind de programe educationale in limba engleza sau germana, dar si de un mediu cald, multicultural si deschis comunicarii. Copiii vor fi instruiti de educatori dedicati muncii cu copiii, creativi si tineri.
Copiii sunt diferiti, capacitatile lor sunt diferite, dar grupul de la gradinita, in care activeaza, trebuie sa le asigure un loc, un rol, o valoare, fiecaruia, prin participarea tuturor copiilor la programul educativ.
Ce spui, il inscrii pe piticul tau in cadrul unei gradinite ce promoveaza programe educationale interculturale?