Este foarte important să vorbim cu micuții noștri despre standardele de frumusețe, care deși au existat dintotdeauna, parcă nu au fost nicicând mai toxice. Majoritatea imaginilor pe care le vedem la televizor, în reviste, pe panourile publicitare sau în social media sunt retușate atât de mult încât ne modifică percepția asupra frumuseții. Este ușor de înțeles de ce copiii noștri, în special fetele, ajung să aibă o stimă de sine scăzută, să se simtă lipsite de putere, neputincioase și, din păcate, urâte.
Copiii internalizează reprezentarea mediatică a frumuseții și a „perfecțiunii” - iar noi trebuie să luptăm pentru a schimbă acest lucru. La această concluzie a ajuns și un tată din Statele Unite, care povestește cum a reacționat în momentul în care fiica lui de doar 8 ani l-a întrebat: „tati, crezi că sunt urâtă?”. Să îi aflăm povestea!
„Tati, crezi că sunt urâtă?”
S-a întâmplat acum doi ani, când fiica mea avea opt ani. O pregăteam pentru somn când, din senin, cu vocea ei subțire și calmă, m-a întrebat „Tati, crezi că sunt urâtă?”. Dacă ai avut vreodată inima franța, atunci ar cam trebui să îți dai seama cum m-am simțit eu în acel moment. M-am luptat să găsesc cuvintele potrivite pentru a-i spune acestei mici și magnifice ființe umane că nu, nu cred că este urâtă - că este, de fapt, frumoasă. Mintea mea a încercat să găsească modalități de a o consola și de a o liniști, sperând în același timp să o învăț să se întrebe de ce frumusețea, în special o definiție îngustă care exclude atât de mulți oameni pe care îi cunoaștem și îi iubim, este atât de importantă în societatea noastră.
Am plecat din camera ei cu atâtea întrebări în minte: Oare cum a ajuns fiica mea să se gândească la asta? Cine sau ce oare i-a dat de înțeles că ar fi urâtă? Ce și cine o făcuse să se simtă mai prejos la doar opt ani?
Adevărul este că nu ne creștem singuri copiii. Noi, părinții, nu suntem singurii care le insuflăm copiilor noștri anumite valori, principii și nu numai noi îi ajutăm să își formeze o imagine corectă despre ei. Primele lor păreri despre ei înșiși și despre lumea în care cresc sunt modelate de prieteni, profesori, vecini, politicieni, comercianți și străini. Mai mult, copiii noștri sunt adesea educați în mod insidios de influențele socioculturale care îi înconjoară - de mass-media plină de imagini retușate. Nu putem să ne izolăm copiii sau să îi ferim în totalitate de promovarea constantă a femeii perfecte în mass media. Ce putem face, inschimb, este să discutăm cu ai noștri copii despre standardele de frumusețe impuse de societate. Pentru că dacă nu o vom face noi, o vor face, cu siguranță, canalele de media, iar efectele nu sunt unele de dorit!
Copiii nu se pot abține să nu absoarbă și să internalizeze acele imagini „perfecte” pe care le văd pe panouri publicitare, la tv, în reviste sau în social media. Adesea, acele imagini sunt modificate atât de mult încât nici măcar modelele și actorii nu se mai aseamănă sau nu se mai recunosc pe ei înșiși. Ei văd ceea ce este fals, cred că este adevărat, se compară cu ficțiunea și încep să țînă diete, să se urască și să se rănească atunci când, în mod inevitabil, nu reușesc să se ridice la nivelul fanteziei fabricate. Cu cât văd mai multe astfel de reclame și imagini distorsionate, până la urmă, cu atât se plac mai puțin pe ei înșiși. 53% dintre fetele de 13 ani sunt nemulțumite de corpul lor. Până la vârsta de 17 ani, acest număr ajunge la 78%. Când vor fi adulte, procentul va fi de 91%.
Având 25 de ani de experiență în marketing, mare parte din ei la Hollywood, înțeleg puterea mass-media. Știu că publicitatea funcționează. Această influențează atitudinile și comportamentele noastre și, în cazul reclamelor care își transformă subiecțîi în persoane care nu sunt, joacă un rol imens în felul în care copiii mei se simt în pielea lor. Este o manipulare fină, iar copii și adolescenții, în special fete, sunt susceptibili la această. Însă un antidot foarte bun este informarea.
Este foarte important să discutăm cu copiii noștri și să le explicăm cum stau, de fapt, lucrurile, cu aceste standarde de frumusețe promovate în mass-media, care în 99% din cazuri nu sunt reale. Explică-i micuțului tău că valoarea lui nu constă în felul în care arată, că frumusețea este trecătoare și este mult mai important să ajungă să fie un om bun, generos și cinstit.
- Surse: takepart.com
Surse foto: istockphoto.com