70% dintre copiii cu vârste între 1 și 10 ani petrec în medie 3 ore pe zi jucându-se, iar jocurile preferate sunt cele de construcție, de rol și de strategie, arată un sondaj* EduClass.ro. Potrivit unei cercetări privind educația timpurie, condusă de profesorul american Jeffrey Trawick-Smith**, jucăriile de azi se împart în trei mari categorii: care stimulează creativitatea, respectiv interacțiunea socială și cele legate de învățare/rezolvarea problemelor.
Mai mult, potrivit aceleiași cercetări, educatorii pot evalua ce jucării au sau nu un impact asupra copiilor, mai ales în ceea ce privește însușirea noțiunilor în afara programului de la clasă, fiind astfel de un real ajutor părinților.
Jucăriile de îndemânare, pentru dezvoltarea motricității fine și grosiere, din materiale naturale sunt preferate de educatorii din creșe pentru copii cu vârste cuprinse între 2 și 4 ani, arată datele EduClass.ro. Astfel, cei mici învață să exploreze formele, culorile, texturile, dar într-un mod distractiv. De exemplu, pot pescui peștișori cu ajutorul unei undițe cu magnet, pot învăța proporțiile cu ajutorul fructelor și legumelor de lemn care se taie sau pot să-și exploreze creativitatea cu ajutorul jocurilor de rol.
Pentru copii cu vârste cuprinse între 3 și 6, când noțiunile elementare devin o parte importantă a programei școlare, sunt preferate de către educatori cele care ajută la însușirea succesiunii anotimpurilor, dar și a timpului, jocurile creative, inclusiv cele de construcție.
"Jocurile care ajută la învățarea cifrelor sau a literelor rămân în topul vânzărilor, evident, însă vedem că pe construcție de exemplu sunt mai degrebă preferate cele magnetice, cum sunt MagPlayer, care presupun o mai bună coordonare, inclusiv cromatică, dar și o explorare a vederii în spațiu. De asemenea, jucării precum Bormașina Magică sau Trusa micului meșter sunt perfecte atât pentru dezvoltarea abilităților de motricitate fină și grosieră, coordonare, urmărirea unor modele, cât și pentru dezvoltarea creativității, a răbdării, a cooperării și spiritului de echipă, prin jocurile de rol", a explicat Anca Leibovici, manager EduClass.ro.
Pentru copiii de vârstă școlară, educatorii preferă, potrivit datelor EduClass.ro, jocuri care fac învățarea distractivă. Astfel, noțiunile științifice sunt însușite prin experimente amuzante (de la construirea unui sistem solar până la a urmări cum erupe un vulcan), iar abilitățile cognitive sunt dezvoltate prin jocuri de logică, de strategie, alături de cele matematice și cele lingvistice.
Dacă în sala de clasă jocurile educative sunt folosite mai degrabă în perioadele de relaxare, acasă existența unui joc educativ care să medieze interacțiunea copil-adult este extrem de utilă, mai ales că părintele devine partener egal de joacă. Jocurile educative reprezintă astfel un sprijin real pentru părinți, bunici, chiar bone, ajutându-i pe aceștia să introducă anumite noțiuni într-un mod corespunzător, dar mai ales la momentul potrivit. Jocurile din această categorie sunt create de psihologi cu experiență, astfel încât acestea reprezintă un transfer de competență de la o armată de specialiști către adultul care se joacă cu copilul, a explicat Ioana Saidel, educator Montessori.
*Sondajul EduClass.ro a fost realizat online, în perioada mai-iunie 2019, pe un eșantion de 524 de persoane.
**Studiul Toys that Inspire Mindful Play and Nurture Imagination, 2018
Înfiinţată în anul 2010, compania Edu Class este una dintre cele mai importante de pe piaţa românească de profil, cu o dezvoltare constantă şi susţinută în ultimii ani.
Importatorul de jucării şi jocuri educative pentru copii, care administrează www.educlass.ro, pune la dispoziţia consumatorilor produse pentru diverse categorii de vârstă, de la cele pentru bebeluşi, la cele educative pentru copii de peste 14 ani.
Printre brandurile comercializate de Edu Class se numără BigJigs, Biobuddi, Chalk and Chuckles, Dino, Dino Bikes, Educational Insights, Fehn, Feuchtmann, Fisher Price, Galt, Grafix, Keycraft, Learning Resources, Little Learner, Learning Kitds, Magplayer, National Geographic.